Springen naar inhoud

Bijectie in het complexe vlak

• Log in om te kunnen reageren

_Wisk_

_Wisk_

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2012 - 19:03

Het is gemakkelijk in te zien dat de functie f: R -> R: x |-> x≥ een bijectie is. Maar hoe onderzoek ik
of dit ook geldt voor de functie g: C -> C: x |-> x≥ ?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2012 - 19:10

Wat denk je zelf? Vraag je ook af: wat betekent x≥ = 1 (bijvoorbeeld; 1 is niet belangrijk) over de complexe getallen? En ben je bekend met deze notatie?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

_Wisk_

_Wisk_

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2012 - 14:58

Persoonlijk denk ik dat x≥ in het complexe vlak ook een bijectie is, maar ik weet niet hoe ik de overgang van het reŽle naar het complexe moet maken ?
Ik ken de polaire notatie ja, maar wat heeft deze hier juist mee te maken ?

Veranderd door _Wisk_, 28 maart 2012 - 15:02

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2012 - 15:12

Het zal niet bijectief zijn. x^3 = 1 heeft drie verschillende oplossingen in het complexe vlak. Het nut van de polaire notatie ligt hierin: het tot een derde macht verheffen, is de hoek verdrievoudigen en de straal tot de derde macht doen. Als je zoekt naar x'en zodat x≥ = 1, is je straal duidelijk 1. Neem dus de eenheidscirkel in het complexe vlak. Dan leveren volgende x'en allen een oplossing voor x≥ = 1: LaTeX . Zie je dit?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

_Wisk_

_Wisk_

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2012 - 15:46

Het zal niet bijectief zijn. x^3 = 1 heeft drie verschillende oplossingen in het complexe vlak. Het nut van de polaire notatie ligt hierin: het tot een derde macht verheffen, is de hoek verdrievoudigen en de straal tot de derde macht doen. Als je zoekt naar x'en zodat x≥ = 1, is je straal duidelijk 1. Neem dus de eenheidscirkel in het complexe vlak. Dan leveren volgende x'en allen een oplossing voor x≥ = 1: LaTeX

. Zie je dit?

Ik zie nie hoe ja aan deze oplossingen met 'e' komt. Ik vind de volgende 3 oplossingen

w0 = 1

W2 = -0,5 + 0,86i

w3 = -0,5 - 0,86i

Misschien dat deze hetzelfde beteken als jij gevonden hebt ?

Indien ja, dan wilt dat gene wat we gevonden hebben gewoon zeggen dat de y-waarde '1' voor deze functie in
het complexe vlak overenkomt met de invoer van de volgende 3 x-waardes (w0, w1, W2). Waardoor we
weten dat deze functie in het complexe vlak al niet injectief is en dus ook geen bijectie kan zijn.

Veranderd door _Wisk_, 28 maart 2012 - 15:48

JorisL

JorisL

• >250 berichten
  • 555 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2012 - 15:54

Je kan elk complex getal schrijven als LaTeX . Met arg z het argument van je getal.
In dit geval geldt: LaTeX
Verder weten we dat LaTeX en LaTeX LaTeX

Hieruit kan je vinden dat |z| = 1. Rest je nog te zoeken wanneer LaTeX .

Weet je hoe je die e-macht kan uitschrijven? Zoniet dan kan je zoeken naar de formule van Euler.

_Wisk_

_Wisk_

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2012 - 18:12

Ik vermoed dat ik het ook op de volgende manier kan doen

1 = 1 + 0i = 1( cos 0 + i sin0 ) = 1.e^(0)

Dan geldt de volgende formule om de wortels van x≥ voor te stellen:

≥√®. e ^ ( 0 / 3 + (2n(pi)) / 3)

waarbij n staat voor welke wortel we berekenen (0, 1, 2)

hieruit krijgen we dan

LaTeX

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2012 - 18:48

Dat zijn toch de wortels die ik je al gaf? Je kunt btw ook googlen op eenheidswortels.

_Wisk_

_Wisk_

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2012 - 18:59

Ja, maar om te verifiŽren hoe je hieraan kwam.
Klopt mijn bovenstaande redenering trouwens ?

Indien ja, dan wilt dat gene wat we gevonden hebben gewoon zeggen dat de y-waarde '1' voor deze functie in
het complexe vlak overenkomt met de invoer van de volgende 3 x-waardes (w0, w1, W2). Waardoor we
weten dat deze functie in het complexe vlak al niet injectief is en dus ook geen bijectie kan zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures