Berekenen kracht cilinder

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Berekenen kracht cilinder

Dag iedereen

Heb even een vraagje ivm met een cilinder die een rem bekrachtigd. In bijlage vind u een principeschets van die opstelling.

Nu wil ik weten hoe hard mijn remblok op mijn remschijf drukt.

Ik weet uit gegevens de druk en de oppervlakte van de cilinder.

Ik bereken kracht door F=p.A

Als je de opstelling bekijkt zie je dat aan beide zijden van de cilinder een plaat is bevestigd die kan bewegen.

(Vanaf hier geraken we er dus niet aan uit. Sommige leraars/promotors zeggen oplossing A andere oplossing B)

oplossing A.

Doordat F de totale kracht in de cilinder is wordt deze over beide zijden verdeeld en iedere kant krijgt F/2 die dan over gezet wordt naar de remblokken

(lijkt me meest logische oplossing.)

oplossing B.

In de cilinder heerst een kracht en een reactiekracht ene naar links gericht andere naar rechts. Dus beide kanten zullen een kracht F krijgen die overgezet wordt. Met andere woorden de kracht is dubbel zo groot.

(persoonlijk lijkt me deze oplossing onjuist, maar meeste leraars denken wel dat deze juist is. Mijn grootste argument is het volgende. Indien deze stelling waar is wil dat zeggen dat je met de zelfde cilinder een dubbel zo grote kracht kan leveren indien je beide kanten van de cilinder beweegbaar opstelt. Maw als je dus niet een van de 2 kanten vastmaakt aan de grond.)

Ok hoop dat het wat duidelijk in uitgelegd anders vraag maar hoor. Hoop dat iemand me een duidelijk geargumenteerd antwoord kan geven waarom ene juist is en andere niet

Mvg

Sander
Bijlagen
principeschets_cylinder_remschijf.png
principeschets_cylinder_remschijf.png (10.26 KiB) 355 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Berekenen kracht cilinder

Oplossing A en oplossing B zijn beide onjuist.

Er is maar één kracht F, die werkt op de ene arm naar links en op de andere naar rechts.

Dus geen verdubbeling, en geen halvering.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Berekenen kracht cilinder

Maak eens een duidelijke tekening van die cilinder met zuiger en de krachten die op de cilinder en de zuiger werken.

Bedenk dat de zuiger in krachtenevenwicht verkeert en dat het zelfde geldt voor de cilinder.

Op beide platen werkt dan gewoon de kracht F

Reageer