[Scheikunde] Titratie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 107

[Scheikunde] Titratie berekenen

hallo

ik heb labo , analyse en metingen , en ik moet daarvoor enkele berekeningen uitvoeren normaal heb ik daar weinig problemen mee,

maar deze keer vormt daarop een uitzondering het zit zo ,

we deden een titratie met KOH en HCl namelijk HCl van 0,1 mol en KOH die we moeten bereken , ik deed 17,875 (gemiddelde van 2 x duplo)HCL (0,1 MOL) ml in 10 ml KOH toen de indicator omslaat ,

hoe weet ik nu hoeveel mol de KOH is ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

welke indicator? omslagpunt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 107

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

fenofltatliëne en het omslag gebied ligt tussen de 8,2 en 9,8 maar dat toet er toch niet toe of ben ik verkeerd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

Bij voorbaat sorry als ik de plank hieronder helemaal missla: het is lang geleden dat ik scheikundelessen heb gehad.

Maar HCl is zuur, KOH is basisch. Gooi je gelijke (mol)hoeveelheden in water opgelost bij elkaar, dan hou je een oplossing van KCl over. Die oplossing zou een neutrale pH moeten hebben (7).

Als je ophoudt te titreren bij een pH van ca. 9, dan heb je dus een basische oplossing over van KCl en KOH.

Zou je precies neutraal eindigen, dan mag je stellen mol HCl = mol KOH

Maar dat is hier volgens mij kennelijk niet het geval, zodat er nog rekenwerk achteraan moeten komen.

Dit lijkt mij geen zwamverhaal, maar nogmaals, het is lang geleden. Wacht even af, er komen vast nog meer reacties...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 107

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

hehe ik weet het niet maar vond het wel leuk dat je het toch een probeersel van maakte , maar je bekijkt mol verkeert mol is molariteit per liter ,en molariteit is massagetal van stof optellen

1 mol HCL = 36,5 (1+35,5)

1 mol KOH = 56 (39+16+1)

ik kwam uit op 2,742 mmol maar ik vrees dat het helemaal mis is en een andere proging kwam ik uit op 0,495 mol ...

wat mij heel weinig lijkt ... :shock:

normaal kan ik lerkracht nog ens vragen maar deze week was hektich en ik ben vanmorgen gestart met het verslag , en je kent het maandag moeten we indienen ..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

Nou kan ik je even niet meer volgen, en je gebruikt volgens mij je eenheden verkeerd. Ik heb even mijn KIJK-woordenboekje scheikunde van de plank gepakt.
mol : SI eenheid van een hoeveelheid stof /...../ eén mol bevat 6.022045 x 10^23 entitteiten / ..../ Eén mol van een verbinding met molecuulgewicht A heeft een massa van A gram./...

molariteit: Een maat voor de concentratie van een oplossing die gebaseerd is op het aantal moleculen of ionen (niet de massa) van een opgeloste stof in in een bepaald volume van het oplosmiddel. Molariteit (M) is het aantal mol per liter (dm3). /......
Dus volgens KIJK (en mij) bevat je HCl-oplossing van 0,1 M 0,1 mol per liter aan HCl, en daarmee 0,1 x(35,5 +1) g/dm3, ofwel 3,65 g/L

om 0,1 mol KOH te neutraliseren heb je exact 0,1 mol HCl nodig

EDIT: molariteit per liter is een onzin eenheid: dan zeg je dus eigenlijk mol per liter per liter, ofwel mol/dm^6.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

de concentratie kan je berekenen met de volgende formule

v1*c1*f1=v2*c2*f2

waarin 1 vb KOH is en 2 vb HCL

f is de equivalentiefactor; voor een base is dat het aantal OH- dat wordt uitgewissels bij de titratie en voor een zuur het aantal H+ dat wordt uitgewisseld

hier is dat voor KOH f=1 en ook voor HCL is f=1

v1*c1*f1=v2*c2*f2 wordt dan

10 ml*c1*1= 17,875ml*0,1 mol/l*1

conc KOH= 0.1787 mol/l

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

Zo snap ik het weer, en Svensson hopelijk ook. En als de gast van de vorige post nog in de buurt is, hoe zit dat nou met dat omslagpunt? Als fenolftaleine omslaat bij een waarde boven de 7, waarom mag je op dat moment toch stellen dat je dat 1 op 1 evenwicht OH- en H+ bereikt hebt?

Want het antwoord van je berekening heeft nogal een behoorlijke significantie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

En als de gast van de vorige post nog in de buurt is, hoe zit dat nou met dat omslagpunt? Als fenolftaleine omslaat bij een waarde boven de 7, waarom mag je op dat moment toch stellen dat je dat 1 op 1 evenwicht OH- en H+ bereikt hebt?
Volgens mij zit dat in het 'equivalentiepunt'.

Wikipedia kan je misschien verder helpen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

Wikipedia
We hebben een oplossing van NaOH waarvan we de sterkte willen bepalen. We nemen een bekende hoeveelheid oplossing, b.v. precies 10 ml, en doen er een druppel indicator bij, bv. fenolftaleïneoplossing. Fenolftaleïne slaat om van paarsrood (in basisch milieu) naar kleurloos (in een zuur milieu). Nu druppelen we met een buret een oplossing verdund zoutzuur van precies 0,1 mol/l bij de te onderzoeken oplossing, onder roeren. Als er 14,3 ml is toegevoegd slaat de kleur opeens om: de oplossing is kleurloos geworden, en is dus, van alkalisch, nu zuur geworden.
www.thuisexperimenteren.nl/science/zoutzuur/nevel.htm"
.. Fenolftaleine is een indicator die kleurloos is in zuur mileu, rood in alkalisch

milieu en een omslag traject heeft dat loopt van pH=8.2-10.0.


pH 8,2 is toch nog niet zuur??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

de keuze van de indicator wordt bepaald door de ph op het equivalentiepunt (EP) maar ook door de grootte van de ph Sprong. een gewone indicator zoals fenoltaleine heeft een omslaggebied van ongeveer 2 pH eenheden.fft heeft de base keur (rood voilet) boven pH 9,8 en de zure kleur(kleurloos onder pH 8,2 dus het omslaggebied moet volledig binnen de Ph sprong van de titratie liggen en liefst zo dicht mogelijk bij het EP

Hier titreer je een sterke base met een sterk zuur dus de pH bij het EP zal pH=7 zijn. Op het eerste zicht is FFt niet geschikt maar hier is de pH sprong zeer groot zodat het omslaggebied van de indicator toch volledig binnen de Pg sprong ligt.

Je start immers met een sterke base met conc 0,1 mol/l

pOH= - log c base = - log 0,1 = 1 of pH = 14-pOH=13

op het einde van de titratie heb je een overmaat HCL 0,1 mol/l Als we geen rekening houden met de verdunning kunnen we die conc behouden en de pH bereken.

pH= - log c zuur =-log 0,1 = 1

dus de pH spong is hier zeer groot en het omslaggebied van fft valt hier volledig binnen daarom kan fft hier als indicator worden gebruikt.

bij titratie sterk zuur-sterke base zijn alle indicatoren die binnen die sprong vallen bruikbaar.

als je een zwak zuur of een zwakke base titreert is de pH sprong veel keiner en is de keuze van de indicator veel beperkter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

Ik kan het verhaal net niet helemaal volgen, maar in gewone-mensen-taal vertaald meen ik te begrijpen dat het resultaat niet helemaal exact kan zijn, en dat de exactheid afhangt van de sterkte van het zuur. Ik begrijp dat bovenstaande titratie uitgevoerd kan worden onder het motto " a difference that makes no difference is no difference".

Gast (enkele posts geleden) berekende:
conc KOH= 0.1787 mol/l
dit is dan toch wel te significant?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

Jan van de Velde schreef:Gast (enkele posts geleden) berekende:
conc KOH= 0.1787 mol/l


dit is dan toch wel te significant?
Lijkt me ook. Je 10 ml KOH lijkt me de beperkende factor qua significantie.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 107

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

Jan van de Velde schreef:Ik kan het verhaal net niet helemaal volgen, maar in gewone-mensen-taal vertaald meen ik te begrijpen dat het resultaat niet helemaal exact kan zijn, en dat de exactheid afhangt van de sterkte van het zuur. Ik begrijp dat bovenstaande titratie uitgevoerd kan worden onder het motto " a difference that makes no difference is no difference".

Gast (enkele posts geleden) berekende:
conc KOH= 0.1787 mol/l
dit is dan toch wel te significant?
wel het is in elk geval zo dat de kleur omslaat in 1 druppel , dus makt het niet veel uit of dat nu een beterte is of niet ...

die formulde begrijk ik niet echt , maar ik weet nu tenminste dat het geen simpele 1,2,3 vraag is
EDIT: molariteit per liter is een onzin eenheid: dan zeg je dus eigenlijk mol per liter per liter, ofwel mol/dm^6.
nee molariteit is = aantal mol van een stof per liter

1 mol = massagetal van stof zo is H = 1 O = 16

1 mol H2O = 18 (1+1+16)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Scheikunde] Titratie berekenen

1 mol = massagetal van stof zo is H = 1 O = 16  


Svensson, je blijft je grootheden en eenheden verhaspelen.

ik herhaal:
mol : SI eenheid van een hoeveelheid stof /...../ eén mol bevat 6.022045 x 10^23 entitteiten / ..../ Eén mol van een verbinding met molecuulgewicht A heeft een massa van A gram./...


mol is eigenlijk niets meer of minder dan een getal, te weten 6,022045 x10^23. Het is niet toevallig dat getal. Het is gedefinieerd als het aantal atomen dat je kunt vinden in 12 g koolstof (isotoop 12).



De definities van je eenheden niet goed kennen is in natuur- en scheikunde zowat een van de gevaarlijkste dingen die je kan doen.

- Punt een gaan je berekeningen in de war als je niet oppast,

- punt twee begrijpt niemand je meer omdat jij dingen anders definieert dan de rest van de wereld..
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer