Springen naar inhoud

Halveringstijd i.c.m. ouderdomsbepaling

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2012 - 15:01

Mijn biologieboek geeft aan:

De uranium-238-bepaling is zeer geschikt voor het dateren van oude gesteentes en lagen. De halveringstijd moet wel echt constant zijn. Er is gebleken dan onder zeer extreme omstandigheden de halveringstijd kan afwijken. Dat kan de oorzaak zijn van de korte of te lange dateringen.

Eerder geeft het boek al aan dat, zoals we uit de natuurkunde kennen, de halveringstijd niet afhankelijk is van temperatuur en druk.
Nu vraag ik mij af wat die extreme omstandigheden dan wel niet mogen inhouden zodat de uranium-238- of een andere bepalingstechnieken m.b.t. radioactief verval niet altijd geheel betrouwbaar zijn, gezien volgens het boek de halveringstijd in dergelijke situaties kan veranderen.

Als temperatuur en druk er wel betrekking op hadden dan zou ijs, vroegere woestijn en druk van bovenliggende lagen een motief kunnen zijn, maar aangezien beide factoren geen rol spelen bij de halveringstijd weet ik dus niet wat ze dan wel bedoelen met een halveringstijd die kan afwijken...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 maart 2012 - 16:30

http://en.wikipedia....ting#Mineralogy

dat is het enige dat me in dit verband te binnen wil schieten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures