Batterij maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 48

Batterij maken

We kregen een opdracht om een zo'n sterk mogelijke batterij te maken.

We mogen daarvoor CuSO4 en ZnSO4 gebruiken, beide maximaal 10gram afwegen voor een batterij en maximale concentratie van 1M. Een zoutbrug van KCl van maximaal 3M. Met aan de anode een zinkplaatje en aan de kathode een koperplaatje.

Ons groepje heeft al bedacht, 6 bekerglazen te vullen met een totaal van 120mL CuSO4 en ZnSO4 (20mL in ieder bekerglas dus) met zoutbruggen ertussen, oftewel 3 cellen. De CuSO4-oplossing met een sterkte 1,0M en de ZnSO4 met een sterkte van 0,1M.

Dit zou theoretisch 3,3V op moeten leveren.

Heeft er nog iemand meer tips?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Batterij maken

Sorry, ik ben er wat laat bij. Wat is een sterke batterij? Uit je relaas begrijp ik dat je de spanning wilt maximaliseren? Waarom niet de maximale stroom?

Als je echt op spanning jaagt: wat gebeurt er met de spanning als je de concentraties door 10 deelt? Zou dat je kunnen helpen om nog een hogere spanning te maken?

Berichten: 48

Re: Batterij maken

Het is inderdaad een beetje laat, we hebben de practica al gehad, maar ik wil er nog wel meer over leren, want ik vind het een interessant onderwerp.

Even nog een keer de stoffen die je mocht gebruiken, omdat er wijzigingen waren:

CuSO4 (S) max. 10g

ZnSO4 (S) max. 10g

KMnO4 (aq) 0,02M max 15 mL

CH3COOH (aq) 1,00M max 60 mL

Aluminiumfolie

Koperplaatjes

Potloden (grafiet als elektrode)

Spijkers met zink-coating

Platina-elektrodes

En de stoffen die je kon oplossen mochten niet meer dan een concentratie van 1,00M bevatten.

We hadden het als volgt gedaan: 15 cellen, met in iedere cel:

Als kathode: 1 mL KMnO4 + 2 mL CH3COOH met als elektrode een potlood

Als anode: 0,1M ZnSO4 met als elektrode een spijker.

De anode en kathode verbonden met zoutbruggen (3,0M KCl-gedrenkt papiertje)

en de cellen verbonden d.m.v. kabeltjes

Dit zou theoretisch zo'n 31,5 V op moeten leveren, wij bereikten een voltage van 18,61 V

Op je vragen:

Met een sterke batterij bedoelde ik een batterij met zo'n hoog mogelijke spanning.

Als je van beide oplossingen de concentraties door 10 deelt, veranderd er niks aan de spanning. De spanning is het hoogst als je de concentratie aan de kathode zo hoog mogelijk houdt en de concentratie aan de anode zo laag mogelijk.(Op advies van onze theorie leraar is het niet verstandig lager dan een 0,1M concentratie aan de anode te gaan, omdat hij anders te snel "leeg is")

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Batterij maken

Zoals je aan je eigen oplossing kunt zien is het een beetje een flauw experiment geworden: hoe kan ik zoveel mogelijk cellen koppelen. Als de spanning het enige is dat telt kun je altijd een beter resultaat bereiken door meer cellen te maken met een lagere concentratie....

Dat de cel te snel "leeg" zou zijn met een te lage concentratie vind ik een interessant gegeven. Welke reactie krijg je aan die anode?

Verder schrijf je dat je de concentratie aan de kathode zo hoog mogelijk moet houden, maar je kaliumpermanganaat is 0,0066M. Wat verwacht je hier als reactie?

Berichten: 48

Re: Batterij maken

De reactie verandert toch niet als je de concenctratie verandert ? Of ligt dit aan mij ?

Of je nou een 1,0M of 0,1M oplossing hebt aan de anode, de reactie blijft hetzelfde toch ?

De reactie aan de kathode zou zijn: MnO4- + 8 H3O+ + 5 e- --> Mn2+ + 12 H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Batterij maken

Inderdaad, de halfreactie verandert niet met de concentratie. Wel de potentiaal van de halfreactie! Dit is de Wet van Nernst. In dit geval: hoe hoger de concentratie zuur en permanganaat, en hoe lager de mangaanionconcentratie, hoe hoger de potentiaal van de cel.

Hetzelfde geldt aan de andere pool. Schrijf het maar eens op.

Berichten: 48

Re: Batterij maken

Maar om zo'n hoog mogelijke spanning te krijgen, moet je toch zo'n hoog mogelijke concentratie kathode en zo'n laag mogelijke concentratie anode krijgen?

Dan moet de concentratie zuur en permanganaat (anode) toch ook zo laag mogelijk zijn ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Batterij maken

je kan, als je het kwalitatief wil spelen, gewoon het principe van le Chatelier gebruiken.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 48

Re: Batterij maken

Zou je kunnen uitleggen wat dat is? Ik heb er nog nooit van gehoord namelijk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Batterij maken

DarkZehel schreef: di 01 mei 2012, 15:00
Zou je kunnen uitleggen wat dat is? Ik heb er nog nooit van gehoord namelijk
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Principe_van_Le_Ch%C3%A2telier
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Batterij maken

Eigenlijk moet je geen regeltjes onthouden over "hoe hoger de concentratie, ....". Wat je altijd in gedachten moet houden is dat als de concentratie van de produkten toeneemt, de reactie steeds minder graag gaat lopen. En als de concentratie van de uitgangsstoffen toeneemt, gaat de reactie steeds liever lopen. En bij een elektrochemische cel is het zo dat als de reactie graag wil verlopen, je celpotentiaal hoger is.

De Wet van Nernst maakt dit kwantitatief.

Berichten: 48

Re: Batterij maken

rwwh schreef: zo 06 mei 2012, 13:40
Eigenlijk moet je geen regeltjes onthouden over "hoe hoger de concentratie, ....". Wat je altijd in gedachten moet houden is dat als de concentratie van de produkten toeneemt, de reactie steeds minder graag gaat lopen. En als de concentratie van de uitgangsstoffen toeneemt, gaat de reactie steeds liever lopen. En bij een elektrochemische cel is het zo dat als de reactie graag wil verlopen, je celpotentiaal hoger is.

De Wet van Nernst maakt dit kwantitatief.
Zijn uitgangsstoffen en produkten niet hetzelfde ?

OT: Ik snap wat je bedoelt, maar ga je dan niet van de stoffen overhouden waardoor het evenwicht verstoort wordt?

Daarbij heb ik dan ook nog zuur in overmaat. Reageren die allemaal niet meer mee, zodra de verhouding van de reagens uit balans is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Batterij maken

Sorry, maar ik kan je bericht niet volgen.

Uitgangsstoffen staan links in de reactie, produkten rechts. Als je de reactie omdraait (in het geval van een evenwicht) dan wisselen ze inderdaad van plek en van naam.

Wat voor stoffen ga je "overhouden"? Als je een stof in grote overmaat hebt, dan verandert de concentratie ruwweg niet als de reactie verloopt. Hoe bedoel je dat dit een evenwicht verstoort?

Waarom zou het zuur ineens niet meer meereageren?

Reageer