Springen naar inhoud

Exacte uitgezonde spectrum van aangeslagen elektron

• Log in om te kunnen reageren

spix

spix

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2012 - 12:52

Hallo,

Ik vraag mij af wat de exacte frequentie(s) van een aangeslagen neutron is of zijn om zo een voorstelling te kunnen maken hoe dat terugvallen en het uitzenden van licht op een bepaalde frequentie verloopt in samenhang met de plekken waartussen dat neutron heen en weer gaat om weer energie te verliezen en de posities van de neutron in bepaalde lagen.

Ik vraag mij af of het neutron wat van de ene naar een andere baan gaat iets voorbij een baan kan schieten omdat de neutron (net) te weinig energie heeft om bv een nog hoger laag te bereiken (ten tijde van nèt na aangeslaagen te zijn) of komt de neutron direct in de juiste baan en is er geen spreiding te zien wat betreft licht frequenties? Of zit er een zekere spreiding qua licht frequenties omdat de beweging van het neutron iedere keer wisselt in de tijd gezien?

Ik weet niet of dit trouwens het juiste Forum is...

Ik zou het zeer waarderen om hierop commentaar te krijgen.

Mvgr

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5392 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2012 - 14:00

Netronen zitten in de kern van een atoom, en draaien er niet in banen omheen, dat doen electronen.

Neutronenvangst kan een kern wel in aangeslagen toestand brengen, waardoor de kern bijvoorbeeld gammafotonen uit kan zenden om de overtollige energie kwijt te raken.

Van van baan wisselen is dus geen sprake.
Motus inter corpora relativus tantum est.

spix

spix

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2012 - 14:22

Ja idd, ipv neutronen bedoelde ik elektronen.

Vraag is eigenlijk een resultaat van dit artikel"http://web.neo.edu/r...bohr_model.html

bedankt.

ps: kan je het dan nog eens lezen?
pps : je was met net voor Uphoff anders had ik nog het orginele post kunnen veranderen wat ik van plan was te doen maar ben helaas net te laat....

Veranderd door spix, 29 maart 2012 - 14:25

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 maart 2012 - 19:50

Je vraag is erg cryptisch geschreven, en ik heb eigenlijk weinig idee wat je nu eigenlijk wil weten. Bedoel je nu te vragen of een elektron dat terugvalt één specifieke frequentie licht uitzendt, of een brede band aan frequenties? In dat geval is het antwoord: één specifieke frequentie per overgang. Zie bijvoorbeeld de Balmer lijnen.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2012 - 20:20

Verplaatst naar Natuurkunde, Atoom- en deeltjesfysica
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

spix

spix

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2012 - 22:55

Beste physicalattraction,

als je kijkt naar je Wikipedia link kijkt dan zie je verschillende kleuren zie "Balmerlijnen zijn spectrale lijnen waterstof" dit geeft aan dat het aangeslagen elektron op meerdere frequenties licht uit zend die volgens de link in de eerste posting een relatie of verband hebben met de afstanden tussen de verschillende banen zie deze link en met name dit grafiek.

Maw men ziet verschillende kleuren licht omdat het (aangeslagen) elektron als het ware terug valt naar zijn positie/baan van voor dat t was aangeslagen en emiteerd dan licht op verschillende frequenties.

Ik heb helaas geen natuurkunde gehad tot dit detail vandaar soms de intressante manier van verwoorden...... :)

Ik wil graag snappen hoe het proces van het terug vallen naar de orginele baan plaats vindt van t aangeslagen elektron.

Laten we eerst kijken of de vraag duidelijk is dan komt het antwoord daarna.

Is het nu duidelijk wat mijn vraag is?

Bedankt alvast.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5392 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 maart 2012 - 12:03

Ik vraag mij af of het neutron wat van de ene naar een andere baan gaat iets voorbij een baan kan schieten omdat de neutron (net) te weinig energie heeft om bv een nog hoger laag te bereiken

In het door jou aangehaalde artikel staat het m.i. netjes beschreven, maar misschien is het toch niet helemaal duidelijk. Poping tot (naar ik hoop) enige verheldering:

Zoals je in het artikel van het atoommodel kan lezen, kunnen elektronen alleen in schillen met een vaste afstand rond de kern draaien, nimmer daartussen. Valt een elektron van een hogere naar een lagere schil terug, dan komt daar een vaste hoeveelheid energie (in de vorm van een uitgezonden foton) bij vrij. Deze energie is exact gelijk aan de energie die nodig was om het elektron van de lagere naar de hogere schil te brengen.

Iedere terugval van een elektron naar een lagere schil levert een vaste (gequantificeerde) hoeveelheid energie, waarbij een vaste frequentie (kleur) van het door het foton geleverde licht hoort. Elektronen die van een hoge schil terugvallen naar een lage veroorzaken fotonen met een hoge frequentie (energie), bijvoorbeeld in het ultraviolette deel van het electromagnetisch spectrum. Vallen ze van een lage naar een nog lagere schil terug dan worden fotonen met een lage frequentie (energie), bijvoorbeeld in het infrarode deel van het spectrum, uitgezonden.

In onderstaand schema is dat duidelijk weergegeven. Hier zie je het energieniveau in iedere schil (n) van het waterstofatoom, en welke frequentie (frequentie is energie gedeeld door de constante van Planck) van het spectrum daarbij wordt uitgezonden.

Geplaatste afbeelding

De quantummechanica verbiedt tussenstapjes. Zou je met een zeer precieze thermometer het afkoelingsproces van een atoom meten, dan neem je waar dat de afkoeling niet gelijkmatig is, maar in discrete stapjes plaatsvindt; er zal onmiddellijk van een bepaalde temperatuur teruggevallen worden naar een iets lagere (de oorzaak hiervan is natuurlijk dat onmiddellijk terugvallen van het elektron naar een lagere baan).

>> dit geeft aan dat het aangeslagen elektron op meerdere frequenties licht uit zend <<

Niet helemaal correct, uit KAN zenden en dus nooit tegelijk, en bij iedere overgang hoort dus een vaste enegerie en dus frequentie.
Motus inter corpora relativus tantum est.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures