Kleuren voelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 80

Kleuren voelen

Ik weet wel dat het verschijnsel synesthesie (zintuigversmelting) bestaat, maar van volgende vorm had ik nog nooit gehoord:

De 48-jarige Duitse Gabriele Simon, toonde tijdens een televisieprogamma dat Wedden dat heet haar opmerkelijke gave. Ze is blind maar ze kan kleuren voelen. Duitse wetenschappers zijn stomverbaasd na haar optreden. Zelf zegt ze dat het haar twintig jaar training heeft gekost, en dat het een pure combinatie is van leren en concentreren.

Iemand een idee hoe dit kan? Nog andere vormen van synesthesie behalve:

kleuren proeven

kleuren ruiken

kleuren voelen

smaken ruiken

smaken zien

smaken voelen

geuren proeven

geuren zien
Desalniettemin sommeerde de accountant-administratieconsulant het achenebbisje jongetje te zandzeepsodemineraalwatersteenstralen.

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: Kleuren voelen

Ik denk dat dat kan omdat kleuren niet meer zijn dan een reactie op elektrische prikkelingen van je omgeving.. Bits van informatie die deze vrouw zonder het zintuig "zicht" heeft omgezet in kleuren. Quantumfysica gaat daar volgens mij over.. dat alles om ons heen eigenlijk bits met informatie is, en onze hersenen verwerken al die informatie.

Maar of dat in dit geval ook zo werkt.. daar moet ik je het antwoord schuldig op blijven.

Berichten: 664

Re: Kleuren voelen

"(...) Eine plausible Hypothese aber liefert Thomas Bechtold, der Leiter des Instituts für Textilchemie und Textilphysik in Dornbirn: «Möglicherweise nimmt Frau Simon die von der Kleidung absorbierte Wärme wahr», sagt er. Seiner Vorstellung nach wirken die Finger als Wärmequelle. Je nach seiner Farbe würde das Stoffgewebe dann die Wärme unterschiedlich schnell aufnehmen. Dunkle Farben absorbieren Wärme schneller als helle, rötliche Töne schneller als bläuliche. Aus dem Temperaturverlauf unter ihren Fingerspitzen könnte Simon so auf die Farbe schliessen.

Für diese Idee, die Bechtold als Hypothese verstanden wissen will, spricht, dass Gabriele Simon erklärt, die Farben nur mit warmen Fingern erkennen zu können, also nur dann, wenn sie wie in Bechtolds Modell als Wärmequelle wirken.

Gabriele Simon widerspricht dem Modell des Forschers trotzdem kategorisch. «Mit Wärme hat das nichts zu tun. Ich bin mir sicher, dass ich die Härte des Stoffes fühle. Was Wissenschafter denken, interessiert mich nicht», sagt sie. «Ich habe 25 Jahre lang jeden Tag trainiert.» Jetzt seien ihre Finger eben empfindlicher, als sich das Wissenschafter vorstellen könnten. (...)"
- http://nzz.ch/2005/10/09/ws/articleD79A7.html

Zelf zegt ze dat het niet door de eventuele verschillen in opgenomen warmte van de kleuren zit, maar in de hardheid.

Bekijk de video: http://www.zdf.de/ZDFde/inhalt/17/0,1872,2...2381073,00.html

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Kleuren voelen

Verschillende soorten verf. Kan ik me iets bij voorstellen, zeker als het over kleding gaat. Nog steeds een knappe prestatie.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 3

Re: Kleuren voelen

Heel interessant: en kijk die 2 acteurs in wedden dat verwonderend kijken! :P

Het is geweldig als iemand kleuren kan voelen: dat zou in de wetenschap heel veel stof geven om te onderzoeken maar wat ook mogelijk is: dat ze een tril gsm aan haar enkel heeft geplakt en iemand haar de kleurcodes doorseint :P

Wel een beetje grappig dat ze geblindoekt word terwijl ze toch blind is :roll: :D

Goed materiaal voor de JREF million-dollar prize: jammer dat ze nog niet gereageerd heeft. http://www.randi.org/jr/200511/110405please.html

Ik hoop dat ze het "echt" kan: dan kan de wetenschap weer wat leren.

Berichten: 321

Re: Kleuren voelen

Dit heeft volgens mij weinig te maken met synesthesie. Synesthesie wil zeggen dat twee verschillende zintuigen zodanig aan elkaar gekoppeld zijn dat datgene dat via het ene zintuig binnenkomt niet alleen door het bij dat zintuig behorende corticale gebied wordt verwerkt, maar ook door het corticale gebied van een ander zintuig. Hierdoor zou het theoretisch zo kunnen zijn dat kleuren die worden gezien worden gekoppeld aan een gevoel, terwijl de informatie over hoe het zou voelen niet van buiten, maar van binnen de cortex komt. In dit voorbeeld voelt deze mevrouw letterlijk iets, er komt geen ander zintuig aan te pas. Het is bekend dat wanneer één zintuig niet of niet goed functioneert, de werking van andere zintuigen juist kan worden versterkt. Deze mevrouw heeft gewoon een veel grotere tastzin dan de meeste mensen. Ik wil best geloven dat de hardheid van kleuren op miniscuul niveau verschilt en dat de vaardigheid om dit te voelen kan worden ontwikkeld. Zeker wanneer een ander zintuig minder goed ontwikkeld is.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Berichten: 672

Re: Kleuren voelen

een blauwe teen voel je beter dan een rose
huh?

Re: Kleuren voelen

Dit heeft volgens mij weinig te maken met synesthesie....


Ik heb trouwens een neurologisch artikel gelezen waarbij delen van de primaire visuele cortex gaan reageren bij congenitale blinden.

De visuele cortex reageert maw op tactiele informatie!

Van plasticiteit gesproken (wat ook verklaart waarom blinden zo goed gaan voelen..)

Berichten: 3

Re: Kleuren voelen

ConocimientA schreef:Dit heeft volgens mij weinig te maken met synesthesie....


Ik heb trouwens een neurologisch artikel gelezen waarbij delen van de primaire visuele cortex gaan reageren bij congenitale blinden.


Interessant: welk artikel is dat? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Kleuren voelen

Anonymous schreef:
ConocimientA schreef:Dit heeft volgens mij weinig te maken met synesthesie....
Ik heb trouwens een neurologisch artikel gelezen waarbij delen van de primaire visuele cortex gaan reageren bij congenitale blinden.
Interessant: welk artikel is dat? Alvast bedankt.
Het artikekl ben ik kwijtgespeeld, zo ook de titel.

Eventjes gegoogled;

The following functional magnetic resonance imaging (fMRI) study displays the areas of the brain that are activated when a congenital blind person reads Braille letters using our fMRI compatible Braille Stimulator. The areas of activation (displayed in red) are not restricted to the somatosensory cortex cotralateral to the right hand used for reading. Rather, there is marked activation of the occipital cortex, the part of the brain that we use to process visual information.

http://cortivis.umh.es/overview.htm
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 3

Re: Kleuren voelen


Berichten: 2

Re: Kleuren voelen

Of het voelen van kleuren een kwestie is van synesthesie betwijfel ik, zeker als een blinde kleuren kan voelen. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat een ander zintuig dan het gezichtszintuig een rol zou kunnen spelen. Het verschijnsel dat mensen kleuren kunnen voelen schijnt overigens toch wel vaker voor te komen.

Wat ik me afvraag, is of er een paralelliteit is met het vermogen van kameleons om hun kleur aan te passen aan de ondergrond: ook blinde kameleons kunnen dit namelijk!

J.Léger

Berichten: 1.168

Re: Kleuren voelen

bakhuis schreef:Wat ik me afvraag, is of er een paralelliteit is met het vermogen van kameleons om hun kleur aan te passen aan de ondergrond: ook blinde kameleons kunnen dit namelijk!

J.Léger
Bron????

Berichten: 2

Re: Kleuren voelen

Bron????
Hallo,

Mijn bron is een universitair college ongeveer 45 jaar geleden! Toch neem ik vooralsnog aan dat het gegeven juist is. Het lijkt me trouwens ook erg onwaarschijnlijk dat een kameleon over zijn gehele lichaamslengte zijn kleur kan aanpassen als dat via zijn aan de voorkant van het lichaam geplaatste ogen moet gaan! Aangezien een kameleon niet met zijn volle lengte contact heeft met de odergrond lijkt waarneming van hardheid, noch waarneming van temperatuurverschil van de ondergrond een oplossing te zijn. Synestesie zie ik daarom ook al niet zitten!

De Duitse blinde en kleurenvoelende vrouw verklaarde een verschil in hardheid te voelen, en zeker geen verschil in temperatuur. Als grijze muis mij meer duidelijkheid kan verschaffen betreffende het kameleon-probleem, zal ik dat zeer op prijs stellen!

J.Léger

Berichten: 1.168

Re: Kleuren voelen

bakhuis schreef:Hallo,

Mijn bron is een universitair college ongeveer 45 jaar geleden! ......... Als grijze muis mij meer duidelijkheid kan verschaffen betreffende het kameleon-probleem, zal ik dat zeer op prijs stellen!

J.Léger
Ik kan je niet helpen met dat interessante probleem. Ongeveer een halve eeuw geleden heb ik ook universitair college gelopen en niet alles wat toen beweerd werd bleek achteraf juist te zijn. Het betrof een andere studie.

Reageer