[wiskunde] Foutentheorie.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2.589

[wiskunde] Foutentheorie.

Wel gegeven is mij een meeting van een hoek fi dit levert ons (100.0+-0.1)° en gevraagd is bepaal de absoluute en procentueel fout op sin fi.

Wat ik mij afvraag is het volgende ik kan gemakkelijk de absluute fout bepaalen ten op zicht van die 100 graden maar wat bedoelt men nu net met fout op sin fi?

Groeten dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Foutentheorie.

De absolute fout is volgens mij in deze hoeveel je gewoon afwijkt, en als je de relatieve fout op sin fi wilt hebben, dan moet je je antwoord van je absolute afwijking delen door sin(100 graden). Dit kan nuttig zijn om te zien hoe groot je afwijking nou daadwerkelijk is, op een kleinere hoek is dezelfde fout van groter belang dan bij een grotere hoek.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [wiskunde] Foutentheorie.

in de hoop het probleem niet groter te maken.

sin 99,9 wijkt niet evenveel af van sin 100 als sin 100,1 dat doet. Hoe ga je daar mee om?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 718

Re: [wiskunde] Foutentheorie.

Als je op φ een fout Δφ hebt dan is dan is de afwijking sin(φ+ Δφ)-sin(φ) de absolute fout en (sin(φ+ Δφ)-sin(φ))/(sin(φ)) de relatieve fout.

Het eerste is als je de hoeken in radialen uitdrukt nagenoeg gelijk aan Δφcos(φ), omdat (sin(φ+ Δφ)-sin(φ))/ Δφ een benadering is van de afgeleide van sin(φ).

Het verschil tussen |sin(φ+ Δφ)-sin(φ)| en |sin(φ- Δφ)-sin(φ)| is bij kleine waarden van Δφ minimaal.

Reageer