Springen naar inhoud

Restgroep aminozuren: polair/apolair ?

• Log in om te kunnen reageren

Stef

Stef

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2005 - 21:15

Ik was net even in m'n cursus biologie aan het leren, stootte ik onmiddellijk op iets waar ik niet aan uit kon.

Aminozuren hebben allemaal een gemeenschappelijke structuur; namelijk een koolstofatoom met daarop een carboxylgroep, aminogroep, H-atoom en een restgroep gebonden.

Deze restgroep kan ofwel polair, ofwel apolair zijn.

Aminozuren met apolaire restgroep zijn bijvoorbeeld alanine (met CH3 als restgroep) of leucine (met C4H9). Koolwaterstoffen zijn altijd apolair, dus dat begrijp ik.

Meer moeilijkheden heb ik met aminozuren waarvan de restgroep polair is.

Je hebt bijvoorbeeld cysteÔne, hiervan is de restgroep HS-CH2, waarom is dit in godsnaam polair ? S en C hebben dezelde ENW, dus dan zullen bindingen van S met H ook wel apolair zijn. Maar toch is de restgroep polair. Waarom ?
Een ander voorbeeld is aspartaat, de restgroep is CO2--CH2. Waarom is dit polair ?

Zijn aminozuren in het algemeen trouwens apolair of polair ?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2005 - 21:42

de S-H-groep heeft een polaire binding. Ionen zijn geladen en zijn dus hydrofiel. Dit is niet hetzelfde als polair en ze worden daarom ook geladen aminozuren genoemd.

Of aminozuren polair/apolair zijn hangt af van de omstandigheden waarin ze verkeren. Bij pH = 7 heb je zwitterionen en dus polaire moleculen. Bij lage of hoge pH zal of de COOH of de NH2 ongeladen zijn, maar kunnen waterstofbruggen vormen en zijn dus oplosbaar in water. Als ze zijn gebonden in een peptide, dan hangt de hydrofiliteit af van de restgroepen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2005 - 14:26

Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen. Of een aminozuur apolair/polair is, is vooral een kwestie van leren, leren en leren.
"Meep meep meep." Beaker

Stef

Stef

• >100 berichten
  • 153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2005 - 17:59

Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen. Of een aminozuur apolair/polair is, is vooral een kwestie van leren, leren en leren.

Hoe bedoel je ?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2005 - 18:40

Hier zijn niet vaststaande regels voor. Zodat je kan zeggen 'deze is polair en die is apolair'.
"Meep meep meep." Beaker

• Gast

Geplaatst op 30 oktober 2005 - 21:33

heb je al eens nagedacht hoe een aminozuur reageert in een bepaalt milieu. als het in een zuur of base milieu terucht komt.

want dat dat bepaalt ook of het polair of niet word

dit heb ik laatst toevallig gehad op school

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures