[Scheikunde] W ionen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

[Scheikunde] W ionen

Hallo iedereen. Ik zit verdiept in mijn oefententamen en strandt op het volgende vraagstuk:

---

De tweewaarige ijzerionen reageren met de permangarmt ionen in zuur milieu volgens onderstaande reactievergelijking:

MnO(4-) + 5 Fe(2+) + 8 H(+) --> Mn(2+) + 5 Fe(2+) + 4 H2O

Deze reactie is een

A zuurbase reactie omdat de reactie een zuur nodig heeft

B zuurbase reactie omdat de W ionen worden geoxideerd tot water

C redox-reactie omdat het Fe(2+) wordt gereduceerd tot Fe(3+)

D redox-reactie omdat de MnO; wordt gereduceerd tot Mn(2+)

----

Dat is exact de vraag met antwoorden zoals ik hem voor me heb. Wat me opvalt is dat in de reactievergelijking een lading staat bij de MnO, bij antwoord D niet. Wat moet het nu zijn?

Hoe ver ik ben..

A is onzin, die valt af

B ..ik weet niet wat een W ion is

C Fe(2+) --> Fe(3+) is geen reductie maar oxidatie, valt ook af

D MnO valt uiteen tot mangaanion en een zuurstof-ion.. maar hoe zit het met de lading van Mn? En het oxidatiegetal van Mn in de verbiding met zuurstof?

B en D over als mogelijke antwoorden..

Hoe zit het met de ladingen en oxidatiegetallen bij antwoord D?

Wat bedoelen ze met een een W ion? (antw. B)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] W ionen

Ik heb geen antwoord in de chemische zin van jouw vraag, maar die ";" achter MnO in vraag D, is dat jouw typefout, of een mogelijke drukfout in de vraag? In het laatste geval, zou hier, voordat de zetduivel erin sloop, mogelijk "(4-)" gestaan moeten kunnen hebben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] W ionen

dat jouw typefout
Dat is geen typefout van mij.

Er zou inderdaad 4- gestaan kunnen hebben, daar had ik aan gedacht. Dat zou betekenen dat als de verbinding neutraal is, de Mn 2- als oxidatiegetal heeft. Want zuurstof is per definitie 2- (behalve in peroxiden).

Dan zou Mn(2-) naar Mn(2+) en dat is een oxidatie, geen reductie. Dan zou D afvallen.

Klopt deze redenatie? Mag ik oxidatiegetallen binnen een verbinding vergelijken met de absolute lading van een ion?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 186

Re: [Scheikunde] W ionen

Met de W zullen ze wel waterstof ion bedoelen waarschijnlijk.

en ben je zeker dat er in de opgave de 4 niet onderaan de zuurstof staat en niet als lading. dus MnO4(-). Want je hebt het in de inleiding over permanganaat en dat is volgens mij MnO4(-).

Dan heb je Mn(7+) dat reduceerd naar Mn(2+) en zou antwoord d moetn juist zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] W ionen

Hoi,

W ionen voor waterstof? Tja, zou kunnen.. als dat het geval is: dat is geen oxidatie maar reductie. Dat antwoord zou dus ook afvallen..

Ik ben zeker dat het er zo staat als ik het hier heb neergezet; in het overtypen ben ik zeer secuur geweest. Zoals het hier staat, staat het ook in de opgave.

Ze spreken in de opgave van "permangarmt ionen". Permanganaat zou inderdaad logisch zijn, it crossed my mind. Permangarmt ken ik ook niet (google ook niet)

Bedankt voor de reacties!

--

Mods, excuus voor het vergeten van de rechte haken in de titel.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] W ionen

Mrtn schreef:Hoi,

W ionen voor waterstof? Tja, zou kunnen.. als dat het geval is: dat is geen oxidatie maar reductie. Dat antwoord zou dus ook afvallen..

Ik ben zeker dat het er zo staat als ik het hier heb neergezet; in het overtypen ben ik zeer secuur geweest. Zoals het hier staat, staat het ook in de opgave.

Ze spreken in de opgave van "permangarmt ionen". Permanganaat zou inderdaad logisch zijn, it crossed my mind. Permangarmt ken ik ook niet (google ook niet)

Bedankt voor de reacties!

--

Mods, excuus voor het vergeten van de rechte haken in de titel.
het is ook permanganaat :roll:

van die reactievergelijking klopt trouwens ook niet veel :s Het moet namelijk de volgende reactie zijn:

MnO4(-) + 8 H(+) + 5 Fe(2+) --> Mn(2+) + 4 H2O + 5 Fe(3+)

--> het juiste antwoord is dus antwoord d. Want Fe(2+) verliest elektronen en wordt dus geoxideerd. MnO4(-) krijgt elektronen en wordt gereduceerd.

Een beetje inzicht in scheikunde zul je meteen voor een redoxreactie kiezen --> MnO4(-) in combinatie met H(+) is namelijk een sterke oxidator.

Reageer