[Elektromagnetisme] Biot Savart wet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

[Elektromagnetisme] Biot Savart wet

Ik heb wat vragen bij de Biot Savart wet en zijn formule.

Als ik het goed begrijp is de boit savart wet om het magnetische veld te berekenen voor ieder punt dat word gegenereerd door een bepaald stukje stroom. dit veld hoeft niet perse lood recht te staan op de stroom richting. nu heb ik de formule:

Afbeelding

Fijn , maar ik wordt er geen wijs uit.

dan iemand mij de tekens verklaren?

ik dacht dat de "d" die vaak voor grootheden staat voor een oneindigklein stukje. bij het magnetisch veld kan ik het me er wat bij voorstellen. maar in de formule staat ook

"dS" dit moet dus als ik het heb begrepen voor een heel klein stukje lengte gaan waar de stroom doorheen loopt. een oneindigklein stukje. Welke waarde moet ik dan in de formule invullen?

is die "X" gewoon een maal teken of moet ik er nog wat mee doen?

en is wat de "r" met het dakje erop wil zeggen snap ik al helemaal niet. ik lees dat het een "eenheids vector" is ,maar wat het precies inhoudt weet ik ook niet. Als iemad het zou willen uitleggen en een voorbeeld berekening er bij wilt plaatsen is deze geweldig![/i]

Berichten: 294

Re: [Elektromagnetisme] Biot Savart wet

Tis niet de bedoeling meestal om het kleine stukje dB te berekenen....

je plaatst een integraal teken ervoor en je berekent B op een bepaalde plek...

Die integraal die je neemt is een lijnintegraal, geen gewone integraal, en dit omdat je integreert langs een KROMME waarin een stroom I loopt.

Dan is ds een VECTOR langs die kromme (rakend) in een bepaald punt... wanneer je integreert over die kromme neem je in elk punt eens ds.. (ds is dus een infinitesimaal klein stukje vector). Je laat die vector dus *lopen* langs de kromme waarin I loopt...

Dan is die fameuze r met hoedje de eenheidsvector volgens dat punt, dat je op dat moment bekijkt (dus waarin ds raakt), en het punt waarin je B wilt berekenen....

Die *x* operator is het vectorieel product... dat moet je eens goed opzoeken op internet want moeilijk uit te leggen zonder determinatnen enzo... (finja op manier da ik da doe)

het resultaat van da vectorieel product is een vector, zodat uw uitkomst ook een vector is: B

meestal vereenvoudigd heel u boelke, vooral als ge 2D werkt en moet ge enkel grootte hebben.... met de nodige info over vectorproduct raakte er dan wel...

indien nog niet duidelijk, just ask

mvg

Andy

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: [Elektromagnetisme] Biot Savart wet

dB houdt gewoon in dat je moet integreren om B te krijgen.

Ik zou je aanraden om de geïntegreerde versie van de Biot-Savart wet te gebruiken:

= mu.gif0/(4 :roll: ) :P (Ixr_dakje)/r^2 dl'

x staat voor het uitproduct tussen twee vectoren.

Het voorbeeld heb ik wel, maar mag ik vast niet plaatsen hier ivm copyright.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektromagnetisme] Biot Savart wet

Dan ga ik eerst leren intergreren voor ik domme vragen ga stellen.

dus het duurt nog wel even

bedankt beide

Reageer