[Natuurkunde] Zwaartekracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 486

[Natuurkunde] Zwaartekracht

de formule voor zwaartekracht is Fz=m.g.h dacht ik.

Nu vraag ik me af de hoogte is tot aan de grond maar als je nu bv op het gelijkvloers van een gebouw staat met een kelder onder heb je dan meer zwaartekracht 'op je' dan als je 2 meter verder buiten staat?
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Zwaartekracht

De zwaartekracht die twee lichamen op elkaar uitoefenen kan beschreven worden als :

Fz=G*m1*m2/r²

waar in G de Gravitatieconstante is, m1 en m2 de massa's van de respectievelijke lichamen en r de afstand tussen de massamiddelpunten van beide lichamen.

Maar om je een antwoord op je vraag te geven, met dat gat van die kelder onder je is je gewicht minder. Maar dat zul je met de beste weegschaal ter wereld nit kunnen aantonen.

Zie ook de topics

-zwaartekracht, bij klassieke natuurkunde

-wiskunde en zwaartekracht, help aub, bij wiskunde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Natuurkunde] Zwaartekracht

dat is dan tussen mij en de aarde neem ik aan

op " de vloer met het gat onder " vallen is dus pijnlijker dan buiten (aannemend dat je op dezelfde manier valt en de stof hetzelfde )
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Natuurkunde] Zwaartekracht

Als je boven de vloer met dat gat eronder hangt is g kleiner dan wanneer je op dezelfde hoogte naast dat gat hangt. Je potentiele energie, al hangende, is uit te drukken als m.g.h, kortom afhankelijk van je massa en de hoogte, die we in beide gevallen gelijk nemen, en van g, de valversnelling, die met dat gat onder de vloer 0,0000000/..../0001 m/s2 kleiner zal zijn. Dus nee, vallend op de vloer boven de kelder doe je jezelf een theoretisch beetje minder pijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Natuurkunde] Zwaartekracht

Ah ok bedankt :P dat is dan opgelost, in het vervolg weet ik waar ik moet mikken :roll:
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Natuurkunde] Zwaartekracht

Anthrax schreef:de formule voor zwaartekracht is Fz=m.g.h dacht ik.

Nu vraag ik me af de hoogte is tot aan de grond maar als je nu bv op het gelijkvloers van een gebouw staat met een kelder onder heb je dan meer zwaartekracht 'op je' dan als je 2 meter verder buiten staat?


Je haalt een paar formules door elkaar: zoals jan al heeft gezegd is de potentiele energie Ep=mgh, dus kan bijgevolg de zwaartekracht nooit mgh zijn want dat zijn twee verschillende dingen. Nu is de formule voor de zwaartekracht op aarde Fz=mg, waarin g de aardgravitatieconstante is. Deze wordt afgeleid uit de formule voor universele gravitatie die Jan ook heeft aangehaald. De zwaartekracht (kracht!!!) is in de omgeving van de aarde dus overal ongeveer gelijk, omdat de g overal ongeveer gelijk blijft (zie formule!).

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [Natuurkunde] Zwaartekracht

Oei :roll: het was weer al een tijd geleden dat ik ze gebruikt had
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Reageer