The Happy Times!

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 657

The Happy Times!

Waarom.. waarom is de media toch zo gefocused op negativiteit? Waarom moeten mensen met hun dagelijkse ritme van koffie, ontbijt en krantje lezen toch elke dag weer geconfronteerd worden met al het slechte uit de wereld?

Kijk alleen eens naar de site van bv de http://www.volkskrant.nlOf neem http://www.nu.nl/. Het enige (enigzins) positieve bericht wat ik kan vinden, is dit bericht: http://www.nu.nl/news/613802/122/Fietsendi...jgt_berouw.html. Maar daar kleeft alweer het mediagenieke aan. Want wanneer brengt een dief nou een fiets terug naar de eigenaar (via de politie)? Idd het is nieuw(s), dus komt het op de site en morgen misschien wel op pagina 7 van een der dagbladen.

Maar waar pleit ik dan voor? Voor "The Happy Times"....

Geen gelul over armoede of ziekte of rampen, nee over de kleine dingen die wel geluk brengen bij de mensen. De kleine dingen die je tegenkomt op straat, waarvan je verstelt staat. En dan zullen mensen zeggen: ja maar dat boeit toch helemaal niet, vanuit een wereldperspectief bekeken? (Als je al zulke mensen tegen komt btw!) Dan zeg ik: het boeit net zo veel, als dat de VS een of andere anti-abortuswet heeft aangenomen. Want hoe meer mensen meegesleurd worden in een negatieve spiraal van slecht nieuws, hoe groter de invloed hiervan op het persoonlijke leven van diezelfde mensen zal zijn. Een mens heeft gewoon geluk nodig. En als een vrouw dat via GTST elke dag kan bereiken, en een man door een uurtje sport te kijken ala.. Maar het kan gewoon beter! Het is allemaal nog maar een ideetje, maar ik vind het zeer zeker wel de moeite waard er een soort van website over te maken. Een verzameling met alleen maar goed nieuws. Iets lekkerders is er toch niet? 100 berichten lezen waarin alleen maar goede dingen staan?

Zou dit helpen? Een krant/site met alleen maar goed nieuws..?

Berichten: 756

Re: The Happy Times!

PNCO, goed nieuws verkoopt geen kranten.

Maar misschien kan hier onder een of andere rubriek een wetenschappelijke Goed Nieuws thread ondergebracht worden?

Ik begin alvast hier: Het heeft opgehouden met regenen.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: The Happy Times!

goed nieuws verkoopt geen kranten.


Inderdaad. Mensen zijn bitter weinig geïnteresseerd in goed nieuws.

Doe de test eens zelf. Geef eens als antwoord "slecht "aan de eerste

persoon die je vraagt hoe het met je gaat. Onmiddellijk zal je een

"waarom?" te horen krijgen. Maar heb je ooit al meegemaakt dat iemand

"waarom?" vraagt als reactie op jouw "goed" als hij je vroeg "hoe gaat het

met je"...? :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: The Happy Times!

Wat is eigenlijk het verschil tussen slecht nieuws, nieuws en goed nieuws?

Zitten we naar ingestorte huizen in Pakistan te kijken (slecht), wordt er een kind levend vanonder het puin gehaald (goed). Wat noem je 'goed' nieuws, en valt goed nieuws eigenlijk wel op in het rijke deel van de wereld waarin wij leven?

Aanradertje:

zo niet altijd goed nieuws, dan toch wel de wereld van z'n mallotige kant belicht: Teletext publieke NL zenders pag. 402: Kladblok.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: The Happy Times!

Wellicht heeft de voorkeur van de mens om slecht nieuws de voorkeur te geven aan de constitutie van de mens zelf.

De mens is immers niet veel anders dan een verslimd onderdeel van de natuur.

In die hoedanigheid is het in leven blijven, voortplanten etc. van allergrootst belang.

Om dat streven niet in gevaar te brengen, dienen alle risicobrengende oorzaken te worden onderkend en zo mogelijk worden bezworen.

Het slechte nieuws brengt de mens dan alle risicovolle situaties in beeld, met behulp waarvan hij zich dan kan wapenen voor vergelijkbare situaties in de toekomst.

In die zin hebben de media een levensbeschermende functie, die zeker niet onderschat mag worden.

Als het soms wat te veel wordt, dan kan de mens zelfstandig op zoek gaan naar allerlei leuke zaken in het leven.

Daar is dan meestal niet het nieuws voor bedoeld, maar desbetreffende leukere mogelijkheden zijn te over te vinden op allerlei gebied.

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: The Happy Times!

Ik ben het dan per definitie niet met de 4 reaguurders tot nu toe eens.

Ik ben van mening namelijk dat iedereen zich voorhoudt, dat goed nieuws niet belangrijk is. En natuurlijk is er dat negatieve wat zorgt voor het in stand houden van onze instincten. Maar als soort zijn we inmiddels toch wel zo ver, dat we deze oerinstincten zo veel mogelijk naar de achtergrond kunnen plaatsen en in plaats daarvan te gaan werken met de mogelijkheden van het menselijke brein. En daar goed doen en goed zijn voor uw naasten in oa. de bijbel en in het boeddhisme als een van de kernthema's worden neergezet, lijkt het me niet meer dan logisch en rechtvaardig dat er ook eens goed nieuws wordt verteld.

Maar dan vraag ik me af: moet je er voor openstaan, wil het zijn doel bereiken?

Ik denk namelijk dat iemand met een negatieve kijk op het nieuws en de wereld, moeilijk "het goede" uit het goede nieuws haalt. Dat terwijl ik van kleine berichtjes op pag. 7 van mijn krant kan genieten.. de kleine dingen... onbelangrijk voor velen, voor sommigen van essentieel belang denk ik!

Happy news makes people happy, negative news makes people ignorant..

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: The Happy Times!

Een soort van Happy Times blijkt al te bestaan!

Het blad heet ODE, wat ook wel bekend is als Lofzang!

Hier vind je meer info: http://www.ode.nl/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: The Happy Times!

Even bij Ode wezen kijken. Zo te zien een hoofdartikel gevonden:
Ze zijn overal. In het voedsel dat we eten, de cosmetica die we gebruiken, het huis waarin we wonen. Duizenden chemicaliën zijn ons dagelijks leven ingeslopen. Geen wonder dat sporen van dat gif in ons lichaam worden gevonden. Een enkele stof is wellicht onschadelijk in een kleine dosis, maar intussen maken steeds meer wetenschappers en politici zich zorgen over wat de chemische cocktail doet met onze gezondheid. Ode brengt verslag uit en presenteert alternatieven.


Is dat goed nieuws? [/quote]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: The Happy Times!

Jan van de Velde schreef:Even bij Ode wezen kijken. Zo te zien een hoofdartikel gevonden:
Ze zijn overal. In het voedsel dat we eten, de cosmetica die we gebruiken, het huis waarin we wonen. Duizenden chemicaliën zijn ons dagelijks leven ingeslopen. Geen wonder dat sporen van dat gif in ons lichaam worden gevonden. Een enkele stof is wellicht onschadelijk in een kleine dosis, maar intussen maken steeds meer wetenschappers en politici zich zorgen over wat de chemische cocktail doet met onze gezondheid. Ode brengt verslag uit en presenteert alternatieven.


Is dat goed nieuws?


Zoals ik hierboven al had gezegd: "een soort van Happy Times"... dus niet helemaal mijn idee, maar verder bekijken ze iig alles wel vanuit een positief gedachtengoed... al een stuk beter dan de media die daar niet eens over nadenkt... Maar volgens mij ben je bijna raar en uitzonderlijk als je alleen maar goed nieuws wilt horen.. lijkt er hier iig wel erg op 8)

Maar ik hou vol :roll:

Berichten: 141

Re: The Happy Times!

Er is bijna geen goed nieuws meer de dag van vandaag...
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: The Happy Times!

Mario schreef:
Er is bijna geen goed nieuws meer de dag van vandaag...
Er is goed nieuws zat: zojuist een paar klassen proefwerken nagekeken, VMBO 3 kader elektriciteit: 28 man, geen onvoldoende! Die jongens zijn blij, en ik ook! Maar wat wel waar is, het zal niet in de krant komen.

Het zijn kleine dingen op wereldschaal, maar goed. Over kleine dingen gesproken: deze week eens goed gelet op het regiokatern van de krant: in dat katern zit toch zeker wel een procent of 10-20 van dat soort goed nieuws.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: The Happy Times!

ik weet dat er zijn mensen die niet goed tegen slechte nieuws kan maar ik denk de wereld is niet perfect het is belangrijk dat je die dingen toch te horen krijgt, als ze geen slechte nieuws zou uitzenden wisten we niet over de aardbeving enz, maar ik denk wel dat er een progama of krant kan komen die het positieven dingen die in het wereld gebeurd aan aandacht komt soms vindt ik zelf heel erg al dat slechte nieuws, maar een progama die wel zijn aandacht besteed aan die dingen was thuis maar ja niet genoeg kijkcijfers.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: The Happy Times!

ik weet dat er zijn mensen die niet goed tegen slechte nieuws kan maar ik denk de wereld is niet perfect het is belangrijk dat je die dingen toch te horen krijgt, als ze geen slechte nieuws zou uitzenden wisten we niet over de aardbeving enz, maar ik denk wel dat er een progama of krant kan komen die het positieven dingen die in het wereld gebeurd aan aandacht komt soms vindt ik zelf heel erg al dat slechte nieuws, maar een progama die wel zijn aandacht besteed aan die dingen was thuis maar ja niet genoeg kijkcijfers.
[off topic] tiana, wil je me een plezier doen en iets meer leestekens, aparte zinnen en hoofdletters gebruiken? Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker lezen. Dank! [/off topic]

Ik denk dat het slechte nieuws gewoon interessanter is. Goed nieuws wordt trouwens ook gebracht hoor, bijvoorbeeld een sporter die een gouden medaille wint, een gezonken schip dat geborgen wordt, enz. Maar dingen als een aardbeving waar veel leed bij komt kijken vinden de meeste mensen gewoon interessanter. Kijk maar eens naar jezelf. Als een NL sporter (van een sport die je niet echt interesseert) een gouden medaille wint denk je hooguit "fijn". Zinkt er een schip met olie dan zul je denken "****, vervuiling, vaarroute geblokkeerd, olieverspilling" enz. Je bent er automatisch meer mee bezig. Waarom dat zo is? Daar durf ik geen antwoord op te geven. Maar de media speelt er wel op in, en dat is eigenlijk alleen maar slim.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: The Happy Times!

Ik begin alvast hier: Het heeft opgehouden met regenen.
$#GR&OD%V*DO&%MM%$, nu moet ik hier alles met hand gaan watergeven.

Bestaat er wel goed nieuws?

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: The Happy Times!

Roland Ronceval schreef:Ik begin alvast hier: Het heeft opgehouden met regenen.
$#GR&OD%V*DO&%MM%$, nu moet ik hier alles met hand gaan watergeven.

Bestaat er wel goed nieuws?
Denk het niet, maar dat houdt voor mij ook meteen in dat er ook geen slecht nieuws is 8)

Reageer