[Natuurkunde] Hefboomwet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 55

[Natuurkunde] Hefboomwet

Hier heb ik niks over gevonden bij Zoeken...

Ik snap even niet hoe de hefboomwet werkt. Ik weet dat er formules gelden zoals: M = F x r enz enz

Toevallig kwam ik op deze vraag en weet ik niet hoe je het oplost :roll:

Anton en bart zitten op een wip. De afstand tussen hun bedraagt 3.2 m . De wip is in evenwicht. Anton weegt 45 kg en Bart 35 kg. Bereken de afstand van de draaias van de wip totaan Anton.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

Tis even geleden, maar volgens mij houdt de hefboomregel in dat de massa gedeeld door de afstand van die massa tot aan het draaipunt aan de linkerkant hetzelfde moet zijn als aan de rechterkant.

(F_Links/r_Links)=(F_Rechts/r_Rechts)

Of ik moet me sterk vergissen......
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

Volgens mij moet je het zo doen. Je weet wat de verhouding is tussen hun gewicht. Hun gewicht staat als 7:9 (35:45), dus je weet ook dat hun onderlinge afstand (omdat het in evenwicht is) 9:7 moet zijn. (Wat je in gewicht mist moet je met afstand goed maken. Dus de lichtste moet zo ver mogelijk van het draaipunt zitten, en de zwaarste zo dichtbij mogelijk. Als je dit lastig vind, moet je maar eens een zak aardappelen vlak tegen je lichaam aangedrukt tillen, en met gestrekte arm. Het lijkt vele malen zwaarder met gestrekte arm)

Om dan uit te rekenen wat de verhouding is voor elk van beide, moet je 7+9=16 uitrekenen. Je weet immers dat als hun afstand 16 cm zou zijn, Anton op 7 cm afstand van de as zou zitten en Bart 9. Als de onderlinge afstand 32 cm zou zijn, dan zou de draaias op 14 en 18 cm lichen. enz. enz.

Hun afstand bedraagt 3.2 meter (lekker deelbaar), 320 cm / 16 = 20. Hun verhouding gaat dus in totaal 20 keer in 3.2 meter. Dan weet je dus ook dat als het 7:9 de verhouding is, dat de een op 7x20 en de ander op 9x20 cm afstand van het middelpunt zit. Anton is de zwaarste dus die moet het meest dicht in de buurt van het scharnier zitten om het in evenwicht te houden, dus dat is de kleinste afstand. Dus ik zeg Anton zit op 1.4 meter afstand van de draaias en Bart op 1.8 m van de draaias.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 55

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

1,8 m en 1.4 m klopt, bedankt

Deze verhoudingen doen wij geloof ik op school met kruistabellen. Ik snap wat ze bedoelen. :roll:

Berichten: 55

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

Oke nu heb ik een iets andere vraag maar het heeft ook met hefboomwet te maken. Misschien moet ik hierbij ook met verhoudingen werken..

Een slagboom heeft een stang AB met een lengte van 450 cm. De stang heeft een massa van 16 kg. Aan punt B (rechterkant) is een contragewicht. Contragewicht heeft een lengte van 30 cm. Het draaipunt van de slagboom ligt op 50 cm afstand van het uiteinde B van de stang. De slagboom is in evengewicht. Stang + contragewicht zijn homogeen.

A) bereken op welke afstand van het draaipunt de zwaartepunt ligt. Doe dit ook voor het contragewicht (waar zwaartepunt ligt)

B) Bereken massa contragewicht

Berichten: 11

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

De goede oude Systematische Natuurkunde tijd :roll:

De slagboom is 450 cm lang en is homogeen, dus het zwaartepunt ligt op 225 cm.

Het draaipunt ligt op 50 cm afstand van uiteinde B, dus het zwaartepunt ligt op 175 cm van het draaipunt af.

De massa van de stang is 16kg, dat levert een moment op van 16 * g * 1,75 Nm op. Aan de andere kant van het draaipunt moet het moment hetzelfde zijn. De arm weten we al, aangezien het gewicht aan punt B vastzit en de lengte 30 cm is. De arm is dus 65 cm.

16 * g * 1,75 = m * g * 0,65

m = 16 * 1,75 / 0,65

Berichten: 55

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

225 cm klopt, alleen bij

''Doe dit ook voor het contragewicht (waar zwaartepunt ligt)"

staat er 35 cm als antwoord. Hoe komen ze daar bij?

Bij deel B moet je uitkomen op 80 kg is het contragewicht..volgens mij kom je bij die berekening daar niet op uit..of het kan aan mij liggen natuurlijk :wink:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

Het einde van het contragewicht ligt gelijk met het einde van de boom. Zwaartepunt van het contragewicht ligt dan op 0,35 m vanaf het draaipunt.

En dan kom ik uit op 80 kg.

Je hoeft g daar niet bij te halen.

16 kg x 1,75 m = 80 kg x 0,35 m

Berichten: 55

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

Dan klopt het inderdaad. Volgens mij moet ik wel op het examen altijd x g doen omdat ze dat persé willen. Maar dat is eigenlijk maar meer uitrekenen voor niks.. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

Aan beide zijden van je steunpaal werkt dezelfde g, en die valt in de vergelijking dus inderdaad automatisch weg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 44

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

ja klopt we hebben dit vandaag op school behandeld :roll:

je moet dan alleen wel de formules neerzetten en dan de g wegstrepen.

Berichten: 55

Re: [Natuurkunde] Hefboomwet

Ja Het mag zolang je laat zien dat je de g aan beiden kanten doorstreept

Reageer