[BiNaSk] proeven voor Planten?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[BiNaSk] proeven voor Planten?

Hallo iedereen :wink:

1e topic/post en zeker niet de laatste op dit forum :roll:

Ik zit in mijn 5e leerjaar Havo en moet een profielwerkstuk maken dat de vakken Biologie, Natuurkunde en Scheikunde combineert. Het onderwerp van mij en mijn collega is Planten. 8)

Van dit onderwerp moeten we 2 proeven per vak verzinnen. Ik zou echter helemaal niet weten wat voor verschillende proeven ik zou kunnen uitvoeren. Misschien dat jullie ideeen hebben voor mij :P

Hartstikke bedankt :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [BiNaSk] proeven voor Planten?

bio en nat: kweek snelgroeiende planten op onder diverse soorten en kleuren kunstlicht. meet intensiteit en kleur, beschrijf de reactie van de planten hierop. (gebruik geen hennepplanten, jeweetwel, invalletjes en zo....)

bio en schei: kweek boontjes in potjes zuiver en goed schoongespoeld zand. Maak voedingsoplossingen op basis van gedestilleerd water en zuivere enkelvoudige (mest) stoffen (de 12 micro- en macro- elementen). Laat voor elk groepje planten 1 element uit de voedingsoplossing weg (en natuurlijk een paar volledige oplossingen ter controle) . Beschrijf het resultaat.

Voor beide proefjes is er een overdaad aan plaatjes en achtergrondinfo op het internet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 15

Re: [BiNaSk] proeven voor Planten?

Hebben er misschien nog meer mensen wat ideeen voor mij?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [BiNaSk] proeven voor Planten?

fototropie <-> geotropie? zet eens een paar verschillende planten onder een zwarte kap, en belicht ze alleen langs onder. Stengelrichting, bladstand? Wint licht of wint zwaartekracht?

CO2verbruik: plaats een plant onder een luchtdicht afgesloten glazen stolp. Meet lichtsterkte. Bepaal hoe lang het duurt voordat het CO2-gehalte met kalkwater niet meer aantoonbaar is..... Met een CO2-meter tot je beschikking zou je zelfs het CO2verbruik per uur bij verschillende lichtsterktes kunnen bepalen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer