[Chemie] Elektronenconfiguratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

[Chemie] Elektronenconfiguratie

Opdracht:

Geef de e-configuratie van Molybdeen. Volledig en afgekort.

Dus wat doe ik: 1s²2s²2p63s²3p63d104s²4p64d55s1

En: (Kr)4d55s1

Resultaat: 0/5

De leerkracht geeft als commentaar: 4s moet voor 3d komen en 5s voor 4d (qua opvulling natuurlijk wel, maar als je de notatie geeft toch niet?). En Kr moet tussen [] staan.

Nu, ik geef haar de tabel van het handboek, waarin het natuurlijk op mijn manier staat; nee, de tabel in het handboek is fout!

Ik zoek naar andere tabellen; hierin staat dit ook op mijn manier.

Ik had graag jullie oplossing voor molybdeen voor deze 2 opdrachten.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 22

Re: [Chemie] Elektronenconfiguratie

je moet de diagonaal regel gebruiken om op tevullen (nu heb ik wel niet echt de moed gehad om te kijken of dit gebeurd is :roll: ) en wat betreft de verkorte versie, die van de algemene tabel van mendeljev die zijn zo opgesteld zonder rekening te houden met de diagonaal regel. wij moesten vroeger eerst de lange versie opschrijven met behulp van de diagonaal regel en dan daarvan de korte versie eruit halen.

hopelijk kan ik je hiermee verder helpen. als je iets wilt weten over de diagonaal regel vraag maar.

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Chemie] Elektronenconfiguratie

Mijn professor verkiest ook de notatie die de reële opvulling (zo goed mogelijk) weergeeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: [Chemie] Elektronenconfiguratie

Ok, maar om voor een juist antwoord alle punten te ontzeggen,... ( de vraag was geef 2 mogelijke notaties, niet; geef 2 notaties zoals gezien in de les! Een groot verschil!)

(Trouwens dat scheelt mij 10% op chemie, en ongeveer 1% in totaal, niet veel maar toch :wink: .)

@Nicky, ik snap die diagonaalregel wel, ik heb hem dan ook toegepast. Maar ik had gewoon de oplopende (numerieke) volgorde genomen (zoals het in mijn handboek staat, zoals het op 2 andere tabellen staat, zoals ik het op 5 andere websites gevonden heb), in plaats van de reële opvulling.

Nu weet ik niet; voor de vervanging door een edelgas; zijn () en [], beide mogelijk? Ik kom de twee verschillende tegen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 22

Re: [Chemie] Elektronenconfiguratie

ik veronderschuldig mij, ik had niet echt gekeken naar de oplossing slechts een korte blik. Maar normaal zijn beide notatie's juist ik gebruikte vroeger in het middelbaar de ene en nu in de hogere school de andere ( het gaat hierover de notaie van het edelgas). dus volgens mij kunnen beiden. maar kun je anders eens niet nog eens met je leerkracht spreken want hiervoor punten aftrekken is er toch een beetje over.

veel geluk en groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Chemie] Elektronenconfiguratie

Nu weet ik niet; voor de vervanging door een edelgas; zijn () en [], beide mogelijk? Ik kom de twee verschillende tegen.
Mijn vorig chemie-handboek ("Chemistry, The Central Science" - Brown, LeMay, Bursten) gebruikt rechte haken, [], en in de notatie ook de volgorde van reële vulling.

Edit:

Ik heb er ter referentie ook m'n huidig handboek (dat andere was van het 1e jaar, deze gebruiken we voor thermodynamica) bijgenomen (Physical Chemistry - Silbey, Alberty, Bawendi, van het MIT) en daar worden eveneens de rechte haken gebruikt en de notatie die ook je professor vroeg qua volgorde.

Het blijft inderdaad nogal cru, een 0/5 is hiervoor niet terecht imho - maar was het in de les dan niet duidelijk gezegd ofzo?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Chemie] Elektronenconfiguratie

In ons leerboek (Chemie+ 5 - Vorig jaar) gebruikte men ook [] voor de edelgassen, en de reeële opvulling. Bij ons zou dit iets van 1 of 2 op 5 opleveren.

Maarja, leerkrachten zijn wel vaker onfair in een punten verdeling.

[Off-topic]

Voel je zeker niet alleen, ik had overlaatst een oefening helemaal juist uitgewerkt. Maar ik had van 100ml water 10 gram gemaakt ipv 100gram, zeker ergens verstrooid ofzo, waardoor juist de uitkomst niet meer klopte, de berekeningen waren wel juist, want dat had de leerkracht er zelf bijgeschreven. Totale score was 1/3, niet dat dit zo erg is, maar ieman die dan zo goed als niks van die vraag juist had kreeg ook 1/3, dusjah, zo zie je maar dat punten verdelingen vaak erg subjectief kunnen zijn :wink:

[/Off-topic]

Reageer