[Magnetisme] platen scheiden met magnetisme

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

[Magnetisme] platen scheiden met magnetisme

Is het mogelijk om staalplaten magnetisch te scheiden?

Niet door magneten ernaast te zetten, maar door bv een spoel op de bovenste plaat te zetten, en de onderste af te duwen door een stroompuls door de spoel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Magnetisme] platen scheiden met magnetisme

Met één spoel mag het niet kunnen lukken lijkt me. Beide platen worden gemagnetiseerd in dezelfde richting, en zullen dus elkaar aantrekken. Denk aan het schoolproefje met de magneet waar je een hele ketting met paperclips aan kunt hangen.

Als je twee spoelen neemt, de ene bevestigt aan de bovenste plaat, en de ander bevestigt aan de onderste, en je laat die een tegengesteld magnetisch veld opwekken door er een elektrische stroom doorheen te jagen, dan willen de magneten uit elkaar en trekken de platen mee.

Of zie ik iets geks wat er in de platen zou kunnen gebeuren over het hoofd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Magnetisme] platen scheiden met magnetisme

Ik heb 2 manieren.

Je kan door de ene plaat een stroom van links naar rechts laten lopen. en door de andere plaat van rechts naar links. dan moet je bij het beginnen wel de bovenste plaat optillen. en dan moeten de tegenovergestelde magnetische velden erlkaar afstoten.

plaatje:

Afbeelding

en je kan ook een lorentz kracht op de bovenenste plaat laten werken.

zodat deze omhoog word getilt:

Afbeelding

het paarse gevaarte wat bij het ZA een rondje is met blauw inhoudt. en wat bij het BA een paars blok is een spoel, die een magnetischs veld creerd zoals aangegeven.

Moet je ook echt een plaat optillen MBV magnetisme of was het een opdracht? want een plaat optillen met lorentz kracht gaat je nooit lukken, ze kunnen net een kikker optillen.

Reageer