effect van zon op planten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

effect van zon op planten

Kan iemand mij misschien vertellen wat voor verschillen er zijn in de samenstelling van planten, als je kijkt naar hun leefomgeving(zon of schaduw)?

Uit een proef heb ik geconcludeerd dat zaden sneller in het donker groeien dan in het licht. Geld dit ook voor planten zoals brandnetels, wilde roos, melde? Lijkt mij niet. :roll:

En wat is dan het grote verschil tussen in de schaduw levende planten en (dezelfde) planten in de zon?



dank u :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: effect van zon op planten

Als ik het goed begrijp wil je weten wat voor aanpassingen planten ondergaan die in relatief lichtarme omstandigheden terecht komen of opgroeien.

Zover ik weet heb je in ieder geval in het algemeen de volgende aanpassingen:

-Bladeren die weinig licht krijgen in de knop worden dun (enkele laag parenchym) en een stuk groter (extra strekking van de epidermiscellen)

-Extra lengte groei van de steel (plant wordt hoger)

Het richten van de plant op licht werkt volgens het principe dat de cellen die meer in het donker liggen iets meer strekken (groter worden) waardoor de plant aan die kant overhelt naar het licht toe (of omgekeerd cellen in het licht strekken minder dan die met weinig licht). Licht remt dus de strekking, dus als de plant helemaal in de schaduw ligt strekken alle cellen meer dan met licht.

Planten die in het donker opgroeien (iit schaduw dus helemaal geen licht meer) verliezen/vervangen hun bladgroenkorrels (ze worden geel, de details ken ik niet uit mijn hoofd) en hebben nog meer lengte groei.

Antwoord op de 2e vraag (Groeien planten sneller in het donker) is dus ja. De meeste planten groeien dan heel snel. Wat heel logisch is, omdat dat de enige manier is om mogelijk weer aan licht te komen. De normale reden dat een plant helemaal geen licht meer krijgt is als hij bedolven is door het een of ander.

Scaut
absence of evidence is not evidence of absence

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: effect van zon op planten

Planten groeien onder de invloed van groeihormonen (auxine is de meest bekende; auxein = groei). Onder invloed van licht kunnen groeihormonen worden afgebroken. Hieruit kan je ook afleiden waarom bananen krom zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: effect van zon op planten

konijn schrijft:
Uit een proef heb ik geconcludeerd dat zaden sneller in het donker groeien dan in het licht.
Ik wil niet op alle slakken zout leggen, maar toch: zaden groeien alleen in het vruchtbeginsel terwijl ze gevormd worden na de bevruchting. Eenmaal rijp, en je zaait ze, KIEMEN ze. Hieruit ontstaat dan een kiemplantje, en dat GROEIT.

Verder, in het donker groeien planten NIET SNELLER. Integendeel, ze moeten teren op hun reserves en zullen juist LANGZAMER groeien. Groei definiëren we als de toename van het droge-stof-gewicht van de plant. Wat wel gebeurt is dat de cellen die met het beetje reserve van de plant nog worden gevormd LANGER zullen worden. De cellen worden opgepompt, dunnere celwanden, of om het populair te zeggen wateriger en minder stevig. Dit heeft inderdaad iets te maken met het afbreken of verplaatsen van STREKKINGS-hormonen onder invloed van licht.

In het donker krijg je dus een plant die langzamer groeit, maar sneller in lengte toeneemt. In de tuinbouw wordt er dan ook alles aan gedaan om elk tiende procentje licht dat er is door de plant te laten benutten.

Dit verschijnsel zien we in alle groene planten (planten die werken met chlorophyl). Dus ook je roos, melde en zo. Dit helpt planten die in de schaduw staan om te kunnen proberen hier snel (d.m.v. van extra lengte ondanks de mindere groei) vanonder te komen en weer van het licht te kunnen profiteren
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer