[Elektronica] Elektronische ruis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Elektronica] Elektronische ruis

Ik heb een opamp schakeling die versterkt een stroom van een detector (PSD) en rekent het om naar een voltage. Nou zit er veel ruis in die opamp dus in het signaal dat daar uit komt zit ook veel ruis. Nu was mijn vraag, is er een schakeling die ik na die opamp neer kan zetten die de ruis weg filtert?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Elektronica] Elektronische ruis

Wat voor signaal is het? Je zou het een low-pass of high-pass filter kunnen gebruiken (of beiden).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: [Elektronica] Elektronische ruis

Volgens mij ruist die opamp echt niet zo veel.

Als je een bron versterkt dan versterk je ook de signaal-ruisverhouding van de bron.

Men kan d.m.v. de terugschakeling de ruisfrequenties weghalen.

Heel waarschijnlijk draagt ook de opamp schakelfrequentie ook bij tot je probleem.

Zo had ik een keer een losse draad op een opamp aangesloten die nergens naar toe ging.

Alle leds op de sequencer, een digitaal werkend apparaat, stonden te knipperen en je kon zelfs de manier van knipperen met je handen beinvloeden.

Dit is een vorm van ruis.

De voorkant van de kast was geheel uit aluminium.

Toen ik de draad doorknipte bij de bron ging alles digitaal.

Het kan helpen om met een kleine condensator de signalen van de opamp te 'ontstoren' om zo een nettere versterking te bekomen.

Dan zal het outputsignaal van de opamp niet zichzelf verstoren.

Hoe je de condensator aansluit is afhankelijk van je schakeling.

Het gaat erom om de hoge frequenties uit je schakeling te bekomen.

Iets met een paar pF en 1..10 megaohm kan al helpen.

Maar met elektronica weet je het nooit....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Elektronica] Elektronische ruis

Met andere woorden enrico je wil ook een high-pass filter voorstellen?

Prima link over high-pass filter:

En dan dus ook natuurlijk een link over een Low-Pass filter:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [Elektronica] Elektronische ruis

Ik weet niet wat voor schakeling is toegepast en wat voor weerstanden.

Weerstanden ruisen en bij opamp schakelingen moet men dus oppassen met welke onderdelen men werkt.

De ruis van de gebruikte weerstanden kan bij grote versterkingen zeer merkbaar worden.

Ook moet men goede opamps gebruiken die voor de taak bestemd zijn.

Soms moet men een schakeling ook in een afgeschermd kastje stoppen om instraling door radiogolven, vooral mobiele telefoons, te voorkomen.

De eigenfrequentie van de opamp in combinatie met de verbindingssporen kunnen interacteren met de radiogolven.

Tenslotte is elk koperbaantje een kleine antenne.

Hoe groter de versterkingsfactor hoe beter alles opgezet dient te worden.

Ook moet men zorgen dat de uitgang van de opamp een niet te hoge weerstand bezit.

Hij moet wat stroom trekken.

Vooral bij een spanningversterker moet men letten op de voeding en de stroom.

Als men ook nog exacte metingen wilt bij een temperatuurbreik dan wordt een spanningsversterker al gauw een complex iets.

Het is dan soms aan te bevelen om dan geen standaard opamp te gebruiken maar een opamp die alles in huis heeft.

De hf schakeling die voorgesteld is is ongeschikt omdat na deze schakeling men weer een versterker moet installeren.

En als de spanning constant blijft dan valt het signaal weg.

Geschikt voor audio maar voor een spanningsvolger ongeschikt.

Het heeft ook zin om eerst het ingangssignaal te versterken met factor 1 met een spanningsvolger schakeling.

Na deze opamp heeft men het signaal zonder grote weerstand.

Men sluit het signaal kort naar de massa met een 1 megaohm weerstand.

(nodig voor de constante stroom)

Na deze spanningvolger zet men de gewenste schakeling op.

Reageer