Wiskunde en machten
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 215
Wiskunde en machten
ik heb vandaag les gehad van wiskunde en we zitten in een nieuw hoofdstuk. we hebben nu oefeningen mee gekregen naar huis. maar snap niet eht hoe je aan zo iets begint.
1) vereenvoudigen
( wortel teken ) 32
hoe vereenvoudig ik nu die wortel?
2) werk uit en vereenvoudig
6(wortel)5 - 5(wortel)5 - (wortel)5
hoe begin ik daar aan ??
3) werk uit en vereenvoudig
(wortel)5 . (wortel) 10
en ook, hoe begin ik daar aan?
mijn vraag is nu om niet alleen optelossen maar ook uitleggen hoe je er juist aan begint dat ik de rest van de oefeningen zelf kan maken
alvast bedankt
1) vereenvoudigen
( wortel teken ) 32
hoe vereenvoudig ik nu die wortel?
2) werk uit en vereenvoudig
6(wortel)5 - 5(wortel)5 - (wortel)5
hoe begin ik daar aan ??
3) werk uit en vereenvoudig
(wortel)5 . (wortel) 10
en ook, hoe begin ik daar aan?
mijn vraag is nu om niet alleen optelossen maar ook uitleggen hoe je er juist aan begint dat ik de rest van de oefeningen zelf kan maken
alvast bedankt
- Berichten: 24.578
Re: Wiskunde en machten
(32) = (16*2) = (16) (2) = 4[wortel](2)Xtropez schreef:1) vereenvoudigen
( wortel teken ) 32
Zie je het misschien wel als je [wortel]5 = x stelt?Xtropez schreef:2) werk uit en vereenvoudig
6(wortel)5 - 5(wortel)5 - (wortel)5
=> 6x-5x-x = 0
(10) (5) = (2*5) (5) = (2) (5) (5) = 5[wortel](2).Xtropez schreef:3) werk uit en vereenvoudig
(wortel)5 . (wortel) 10
Ik neem aan dat de uitleg duidelijk is door de stappen, zoniet: vraag maar.
- Berichten: 1.750
Re: Wiskunde en machten
1:
als er onder het wortel teken een kwadraat van een heel getal zit dan mag je deze erbuite halen.
bijvoorbeeld: 9 in deze 9 zit het kwadraat van 3. dus mag je gewoon opschrijven 3.
stel nu dat je de wortel van (2*9) hebt dan heb je de wortel van 18.
in deze 18 zit dus blijkbaar 2 maal de wortel van 9.
dit is gewoon 3. je zult vast wel gehad hebben dat je wortels gewoom mag vermenig vuldigen. dus dan heb je als oplossing
18 = 9* 2=3greek032.gif 2
nu moet jij het zelfde doen voor 32 hier zit niet de 9 in.
oplossing (text selecteren om te zien):
32= 16* 2=4greek032.gif 2
nu opgave 2:
de som is:
6(wortel)5 - 5(wortel)5 - (wortel)5
laat je niet afschikken door het uiterlijk, maar doe gewoon stapje voor stapje. omdat er steeds 5 staat, kunnen we dit gewoon x noemen.
6x-5x-x
dan doen we eerst 6x-5x=x
en dan dat min x
x-x=0
dus de uirkomst is 0.
nu 3:
5* 10=?
je mag wortels gewoon vermenigvuldigen (en delen ook) dus je krijgt
5* 10= 50
dan moet je nog vereen voudingen. dat , er dit het kwadraat van 5 in (namelijk 25) en die wel 2 maal dus:
50= 25*greek032.gif2=5* 2.
snap je?
ik zie net dat TD ook aan het schrijven was toen ik begon. maar ja.
als er onder het wortel teken een kwadraat van een heel getal zit dan mag je deze erbuite halen.
bijvoorbeeld: 9 in deze 9 zit het kwadraat van 3. dus mag je gewoon opschrijven 3.
stel nu dat je de wortel van (2*9) hebt dan heb je de wortel van 18.
in deze 18 zit dus blijkbaar 2 maal de wortel van 9.
dit is gewoon 3. je zult vast wel gehad hebben dat je wortels gewoom mag vermenig vuldigen. dus dan heb je als oplossing
18 = 9* 2=3greek032.gif 2
nu moet jij het zelfde doen voor 32 hier zit niet de 9 in.
oplossing (text selecteren om te zien):
32= 16* 2=4greek032.gif 2
nu opgave 2:
de som is:
6(wortel)5 - 5(wortel)5 - (wortel)5
laat je niet afschikken door het uiterlijk, maar doe gewoon stapje voor stapje. omdat er steeds 5 staat, kunnen we dit gewoon x noemen.
6x-5x-x
dan doen we eerst 6x-5x=x
en dan dat min x
x-x=0
dus de uirkomst is 0.
nu 3:
5* 10=?
je mag wortels gewoon vermenigvuldigen (en delen ook) dus je krijgt
5* 10= 50
dan moet je nog vereen voudingen. dat , er dit het kwadraat van 5 in (namelijk 25) en die wel 2 maal dus:
50= 25*greek032.gif2=5* 2.
snap je?
ik zie net dat TD ook aan het schrijven was toen ik begon. maar ja.
-
- Berichten: 215
Re: Wiskunde en machten
ja bedankt , maar eum.. die 2de opgava van die X enzo en dat het 0 uitkomt hebben wij nog nog zo geleerd, en wij komen alijd iets anders uit? zo iets speciaal zo in die aard:
5 (wortel)5 + wortel6wortel3 - wortel3 ofzoiets komen wij altijd uit. zo iets in die aard
5 (wortel)5 + wortel6wortel3 - wortel3 ofzoiets komen wij altijd uit. zo iets in die aard
- Berichten: 24.578
Re: Wiskunde en machten
Kun je tonen hoe je daar aan komt?
Eigenlijk staat die [wortel]5 het daar gewoonlijk wat moeilijker te doen lijken hoor, in feite staat er namelijk 6x "iets" min 5x "dat iets" nog eens min "dat iets", uiteraard heb je dan niets meer over
Eigenlijk staat die [wortel]5 het daar gewoonlijk wat moeilijker te doen lijken hoor, in feite staat er namelijk 6x "iets" min 5x "dat iets" nog eens min "dat iets", uiteraard heb je dan niets meer over
-
- Berichten: 215
Re: Wiskunde en machten
ok ik heb mijn taak gemaakt. maar niet alles lukt. kunnen jullie site of het klopt ?
Vereenvoudig
6 ) 32 = 16 . 2 = 2[wortel] 4
7) 75 = 25 . 3 = 5[wortel] 3
8 ) 160 = 4 . 40 = 2[wortel] 40
9 ) 125 = 5 . 25 = 5 5
10 ) 175 = 25 . 7 = 5[wortel] 7
Werk uit en vermenig vuldig
tjah die snap ik dus niet met die X wand wij hebben het nooit met X gedaan
Werk uit en vereenvoudig
1) 5 . 10 = 50 = 5 . 2
2) 55 . 77 = 4235
3) -5 2 . 2[wortel]6 . (-4[wortel]3) = deze wet ik niet
4) 0,6 . 0,02 . 0.06 . 0,! = deze wet ik niet
zo dit was het, hopelijk kunnen jullie het rood aanvullen en mss iets verbeteren?
weeral eens bedankt
Vereenvoudig
6 ) 32 = 16 . 2 = 2[wortel] 4
7) 75 = 25 . 3 = 5[wortel] 3
8 ) 160 = 4 . 40 = 2[wortel] 40
9 ) 125 = 5 . 25 = 5 5
10 ) 175 = 25 . 7 = 5[wortel] 7
Werk uit en vermenig vuldig
tjah die snap ik dus niet met die X wand wij hebben het nooit met X gedaan
Werk uit en vereenvoudig
1) 5 . 10 = 50 = 5 . 2
2) 55 . 77 = 4235
3) -5 2 . 2[wortel]6 . (-4[wortel]3) = deze wet ik niet
4) 0,6 . 0,02 . 0.06 . 0,! = deze wet ik niet
zo dit was het, hopelijk kunnen jullie het rood aanvullen en mss iets verbeteren?
weeral eens bedankt
- Berichten: 296
Re: Wiskunde en machten
8 ) wortel 160=wortel16 . wortel10=4wortel10Xtropez schreef:8) 160 = 4 . 40 = 2[wortel] 40
2) 55 . 77 = 4235
3) -5 2 . 2[wortel]6 . (-4[wortel]3) = deze wet ik niet
4) 0,6 . 0,02 . 0.06 . 0,! = deze wet ik niet
2 ) wortel55.wortel77=wortel11.wortel5.wortel11.wortel7=
wortel11.wortel11.wortel5.wortel7=11wortel35
3 ) wortel-5 bestaat op dit niveau nog niet. Ik denk dat je die min op de verkeerde plek gezet hebt.
4 ) laatste getal wortel0=0. En 0 keer de eerste drie dingen is nog steeds 0.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
- Berichten: 24.578
Re: Wiskunde en machten
8 is goed, maar 160 kan nog verder: 2[wortel] 40 = 4[wortel] 10Xtropez schreef:1) 5 . 10 = 50 = 5 . 2
2) 55 . 77 = 4235
3) -5 2 . 2[wortel]6 . (-4[wortel]3) = deze wet ik niet
4) 0,6 . 0,02 . 0.06 . 0,! = deze wet ik niet
5) tjah die snap ik dus niet met die X wand wij hebben het nooit met X gedaan
6 ) 32 = 16 . 2 = 2[wortel] 4
7) 75 = 25 . 3 = 5[wortel] 3
8 ) 160 = 4 . 40 = 2[wortel] 40
9 ) 125 = 5 . 25 = 5 5
10 ) 175 = 25 . 7 = 5[wortel] 7
2) 77 55 = (11*7) (11*5) = 11 35
3) Heb je al imaginaire getallen gezien?
4) Wat doet dat "!" en die "," daar nog?
- Berichten: 296
Re: Wiskunde en machten
Off topic: Hoe doe je dat TD, met die wortels?
Ik begrijp dat [ wortel ], maar dan zonder spaties een wortelteken moet geven, maar bij mij doet hij dat soms wel en soms niet?
Ik begrijp dat [ wortel ], maar dan zonder spaties een wortelteken moet geven, maar bij mij doet hij dat soms wel en soms niet?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
- Berichten: 24.578
Re: Wiskunde en machten
Ik heb ook meestal een extra spatie moeten toevoegen voordat'ie werkte.
-
- Berichten: 215
Re: Wiskunde en machten
bedankt, ik heb oefening 3 en 4 verkeerd getyp ik doe het opnieuw :
3) -5 2 . 2 6 . ( - 4 3 ) = ?
4) [wortel]0,6 . [wortel]0,02 . 0,06 . 0,8 = ?
3) -5 2 . 2 6 . ( - 4 3 ) = ?
4) [wortel]0,6 . [wortel]0,02 . 0,06 . 0,8 = ?
- Berichten: 296
Re: Wiskunde en machten
3) -5 . 2 . -4 . 2[wortel] 6[wortel] 3=40 36 = 40 . 6=240Xtropez schreef:bedankt, ik heb oefening 3 en 4 verkeerd getyp ik doe het opnieuw :
3) -5 2 . 2 6 . ( - 4 3 ) = ?
4) [wortel]0,6 . [wortel]0,02 . 0,06 . 0,8 = ?
4) (0.6*0.02*0.06*0.8 ) = klein getal
ps:
Op de computer gebruiken voor de vermenigvuldiging vaak de * ipv .
Hierdoor krijg je geen verwarring of er nu een vermenigvuldiging of een decimaal getal wordt bedoeld.
ps2:
TD, bedankt!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)
Re: Wiskunde en machten
Aha, weer wat geleerd!
Hoe krijgt Antoon zijn fraaie wortelteken voor elkaar?
Is bijv. zoets als de 3e machts wortel te maken?
Hoe krijgt Antoon zijn fraaie wortelteken voor elkaar?
Is bijv. zoets als de 3e machts wortel te maken?
- Berichten: 222
Re: Wiskunde en machten
Brownie schreef:Off topic: Hoe doe je dat TD, met die wortels?
Ik begrijp dat [ wortel ], maar dan zonder spaties een wortelteken moet geven, maar bij mij doet hij dat soms wel en soms niet?
Als je na [ wortel ] meer dan één cijfer wilt plaatsen moet je eerst een spatie doen:
10 ipv [wortel]10
maar dus wel
2 en 2 (daar heb ik dus ook beide varianten gebruikt...maar dat snap je waarschijnlijk wel )
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"