Springen naar inhoud

alternatieve energiebronnen

• Log in om te kunnen reageren

S. schr

S. schr

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 16:47

hee

ik wil graag jullie meningen weten over alternatieve energiebronnen voor de auto.

1. of jullie ervoor zijn of er tegen
2. welke soorten energiebronnen
3. hoe jullie vinden dat dit bereikt moet worden

ik ben benieuwd hoe jullie erover denken :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Antoon

Antoon

• >1k berichten
  • 1750 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 16:54

Ik ben voor natuurlijk een auto op waterstof zou geweldig zijn.
Alleen hiet moet nog wel veel geld ingestoken worden om een goede motor te ontwikkelen die gebruikt kan worden, die combinaties zijn al een goede stap in de richting

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 16:56

Natuurlijk moet er gezocht worden naar alternatieven voor minerale olieen. deze raken immers op. Voor de korte termijn zijn die er ook. We kunnen de aardolie voorraden veel minder snel verbruiken als we meer auto laten rijden op biobrandstoffen: biomethanol-mengsels voor de benzinemotor en ppo voor de diesel.
Ik rijd inmiddels al geruime tijd op ppo en dat bevalt prima. Geen prestatie of vermogen verlies en een rustigere motor.
Zie ook de topic: diesel op koolzaadolie en www.ppo.nu

Wat Antoon hierboven noemt kan een heel goed alternatief zijn voor langere termijn, maar is nog niet produktieklaar dus.
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

S. schr

S. schr

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 17:03

kunnen jullie mij daar iets meer over vertellen?
dat zou ik graag willen weten

Brownie

Brownie

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 17:19

Bedoelt u de brandstofcel of de plantaardige olie?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

S. schr

S. schr

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 17:22

de brandstofcel :roll:

over de olie heb ik al redelijk veel kennis

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 17:40

1. of jullie ervoor zijn of er tegen
2. welke soorten energiebronnen
3. hoe jullie vinden dat dit bereikt moet worden

1. Ik ben voor alternatieve brandstoffen, enkel om de prijs van de huidige brandstoffen, niet om het milieu of zo(persoonlijk). Dat we zuiniger om moeten gaan met de huidige fossiele brandstoffen vind ik, nogmaals persoonlijk, onzinning. Er komt een dag, dan is het op, en in de tijd gezien, wat maakt het nou uit of de volgende generatie nog wat olie heeft of de generatie daar op volgend (tegen belachelijke prijzen)?. Olie is eindig, net als het leven (in mijn geloof). Kan jou het wat schelen waar men over 200 jaar op rijdt?

2. Ik denk dat de enige energiebron (op dit moment) waterstof is, "opgewekt" d.m.v. kerncentrales. Alle vormen van plantaardige brandstof op kleine schaal is levensvatbaar maar door gebrek aan landoppervlak kunnen we er nooit met z'n allen op gaan rijden.

3. Als de olie echt onbetaalbaar wordt zullen de alternatieven sneller een plek in onze maatschappij innemen. De techniek is er en met deze brandstofprijzen zou het allemaal wel eens in een stroomversnelling komen. Met name als de autoverkoop dramatische dalingen zullen laten zien.

Er staan op dit forum diverse draden waarin alternatieve brandstoffen worden besproken met hun voordelen en nadelen.

S. schr

S. schr

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 17:47

vind je niet dat juist als de prijs van de benzine omhoog moet gaan om dan met dat extra geld te investeren in alternatieven?

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 18:11

vind je niet dat juist als de prijs van de benzine omhoog moet gaan om dan met dat extra geld te investeren in alternatieven?

maar het is de vraag wie dit oppakt. Immers waterstof auto's zijn er. Alsmede de PPO auto's. Ik denk persoonlijk niet dat de oliemaatschappijen op korte termijn met de alternatieven beginnen. Als het volk het spuugzat is en de autobranche ook, dan heb je draagvlak maar wie pakt dit op, de staat? voor het "maken" van waterstof zijn grootte hoeveelheiden energie nodig. Je kan dus niet een centrale bouwen op olie of gas, want dan schiet het nog niet op. Je moet dus (voorlopig) naar kernenergie, en ja, het draagvlak hiervoor is (nog) beperkt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 18:38

Helly 1975 schreef:

wat maakt het nou uit of de volgende generatie nog wat olie heeft of de generatie daar op volgend

Er van uitgaand dat jij niet leeft volgens het principe "wie dan leeft wie dan zorgt" :
Er is een hele goede economische reden om de olie een beetje te sparen: Het is een ideale grondstof om kunststoffen en allerlei andere zaken van te maken. Het spul gewoon in je tank gooien is eigenlijk zonde, toch zeker als je er een alternatief voor kan verzinnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 20:43

Helly 1975 schreef:

wat maakt het nou uit of de volgende generatie nog wat olie heeft of de generatie daar op volgend

Er van uitgaand dat jij niet leeft volgens het principe "wie dan leeft wie dan zorgt" :
Er is een hele goede economische reden om de olie een beetje te sparen: Het is een ideale grondstof om kunststoffen en allerlei andere zaken van te maken. Het spul gewoon in je tank gooien is eigenlijk zonde, toch zeker als je er een alternatief voor kan verzinnen.

[off-topic]
Jan, ik begrijp uiteraad dat er meer mogelijk is met olie. Maar feit blijft, dat het eindig is. Er komt gewoon een tijdperk aan dat het op is, wat je er ook van plan bent om ermee te produceren. Ik ben misschien een rare wat dit betreft maar het kan mij niet veel schelen als mijn tijdperk de olie erdoor jaagt. Wat heeft het voor jou voor nut als men nog 500 jaar olie heeft? ik weet het, het klinkt egoïstisch maar als je het in de tijd ziet, ook de zon sterft ergens in de tijd, en de mogelijkheid op leven op aarde stopt hoe dan ook ergens in de tijd (ja mensen, slaap lekker :roll: ). In het tijdperk van de mens neemt, en zal het olietijdperk een zéér kleine periode innemen en maakt het dan uit of dit 50 of 200 jaar is?, voor mij niet, voor jou?.

[on-topic]

We hebben al alternatieven echter wie gaat het invoeren. Wanneer komt er draagvlak voor kernenergie?. Ik hoop dat de ITER (fusie) in Frankrijk met "mind blowing" resultaten zal komen. Dan zijn we voor een hele lange periode voorzien van brandstof.

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 21:16

Haha, wat je daar zegt dat het einde van het olie tijdperk jou niks kan schelen. Men schat toch dat de olie binnen enkele decennia zo duur zal zijn dat auto rijden niet meer zo vanzelfsprekend zal zijn op olie. Natuurlijk als je in de 60 bent dan kan ik het best verstaan dat je je geen zorgen maakt. Maar volgens mij heeft iedereen jonger dan 30 jaar de kans ooit geconfronteerd te gaan wprden met immens hoge olie prijzen en de daaropvolgende economische crisissen. Dit is wat ik er over denk.

Het project over kernfusie vind ik op zichzelf heel mooi maar ik vraag me eigelijk af of men er ooit zal in slagen genoeg energie te winnen uit het proces om er 24/24, jaar in, jaar uit de mensen te voorzien van energie. En dit nog VOOR het uitputten van de olie.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 21:23

Helly1975 schreef:

Ik hoop dat de ITER (fusie) in Frankrijk met "mind blowing" resultaten zal komen.

Dat hopen we allemaal. Maar het wordt al zo lang beloofd. En in de tussentijd zullen we toch iets moeten. Alle verspilling die we vermijden, elk redelijk alternatief dat we kunnen vinden, geeft ons des te langer de tijd om 'het' te vinden.
Dus, verknoei die olie niet. En leef niet volgens het motto van Louis XIV, "après nous le deluge". We hebben deze wereld niet gekregen van onze ouders, maar we hebben ze te leen van onze kinderen....
Of wordt dit nou te ethisch?

terug on-topic:
Enne..... de eerste mens die iets zwaars te vervoeren had ging ook niet op de Scania zitten wachten, maar pakte een paar boomstammetjes.....
En als hij al die boompjes al had omgehakt voordat de Scania er was, zou hij nooit op het idee voor eht wiel gekomen zijn, en had ie nou nog in z'n berenvel zitten bibberen met z'n pakketjes. (en zou die Scania er waarschijnlijk ook nooit gekomen zijn.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2005 - 07:47

Men schat toch dat de olie binnen enkele decennia zo duur zal zijn dat auto rijden niet meer zo vanzelfsprekend zal zijn op olie. Natuurlijk als je in de 60 bent dan kan ik het best verstaan dat je je geen zorgen maakt. Maar volgens mij heeft iedereen jonger dan 30 jaar de kans ooit geconfronteerd te gaan wprden met immens hoge olie prijzen en de daaropvolgende economische crisissen. Dit is wat ik er over denk.

Cycloon, ik schreef niets anders dan wat jij schrijft. Is het niet minder egoïstisch om te zeggen dat “doe maar rustig aan met de olie” want ik ben nog jong en je jezelf op die manier verzekerd van olie tijdens jou bestaan?. Er komt een generatie die inderdaad met een olieloze periode wordt geconfronteerd en de eventuele economische gevolgen. Ik geloof dat elk systeem / tijdperk een uiterste houdbaarheidsdatum heeft of het nu gaat, om het universum, dinosauriërs, Romeinse rijk, communisme etc. en ja zelfs de mensheid als levensvorm.

Maar mocht de ITER (start in 2017) niet de resultaten bieden die men er van verwacht? We hebben al kernenergie, men heeft al de kennis van waterstof, dus het probleem is eerst voor de komende jaren toch opgelost?. Het punt is draagvlak! en als de wereld om energie vraagt ben ik er heilig van overtuigd dat men de risico hiervan als aanvaardbaar gaat beschouwen. Want welke andere vormen van alternatieve energieën hebben we nog, die kan voldoen aan onze energievraag?. Met fusie blijft het “schone” energie, met kernenergie hebben we een afval “probleem”.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures