[Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 34

[Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

In sommige gesprekken kom ik tegen dat de aarde een gesloten en/of een open systeem is.

Wat is nou waar? Als je zegt dat de aarde een gesloten systeem is, kun je zeggen dat er zonne energie komt, maar als je onze melkweg als een gesloten systeem beschouwt, dan is het opeens wel een gesloten systeem. Ik vind dat het een conventie is, waardoor er onenigheden ontstaat, of maak ik een foutje?

-----------------

cogito ergo sum

Berichten: 477

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Het is niet zozeer een conventie, dat vind ik een te zwaar woord voor dit fenomeen. Ik denk dat het afhangt van waar je geslotenheid dan wel openheid van het systeem 'aarde' voor gebruikt. In sommige modellen (denk aan het model elektromagnetische straling die vanaf de aarde het heelal in gaat, en andersom) kan gewoon niet beweerd worden dat de aarde een gesloten systeem is. Anderzijds mogen buitenaardse invloeden wel achterwege gelaten worden als we praten over de koolstofcyclus e.d. Dan vormen de processen op aarde plotseling wel een gesloten systeem.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 34

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Dank je Marco, maar dat laatste van die koolstof-gedoe snap ik niet, kun je wat meer uitleg geven s.v.p? waarom is het dan wel gesloten?

-----------

cogito ergo sum

Berichten: 477

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

De koolstofcyclus is in feite de levensloop van alle koolstofatomen. Ze worden door allerlei chemische processen van de ene molecuul naar de andere 'gesleept' zou ik haast zeggen, waardoor er op aarde voortdurend nieuwe stoffen ontstaan waar koolstof in zit. Koolstof is niet iets heel aards, het komt overal in het universum (voor zover bekend) voor, maar de koolstofcyclus is echt zo'n term waarmee we het aardse omzettingsproces willen beschrijven. Ik geloof dat het niet helemaal een sluitende bewering is, omdat via de dampkring ook nog wel eens buitenaards koolstof naar binnen wil "lekken", maar over het algemeen blijft "onze" koolstof wel op aarde. Daarom is het een gesloten systeem.

Het principe van gesloten of open systemen is vaak een kwestie van generaliseren en verwaarlozen.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Berichten: 34

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Dankje marco,

kun je andere gesloten systemen en open systemen opsommen?

Ik waardeer je antwoord!

Berichten: 124

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Het principe van gesloten of open systemen is vaak een kwestie van generaliseren en verwaarlozen.


Het is een kwestie van je systeem goed beschouwen: wat heeft invloed en wat niet? En als je niet alle invloeden meeneemt, zul je het besef moeten hebben dat je systeembeschrijving niet volledig is.

Berichten: 34

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Homines,

Mijn vraag was of er nog gesloten systemen / open systemen bestaan?

Ave!

Berichten: 124

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Het antwoord is al gegeven:

Stel, je wilt kokend water beschouwen in een fluitketel. Als er geen waterdamp de fluitketel kan verlaten, dan heb je dus een gesloten systeem.

Haal je de dop van de fluitketel, heb je een open systeem.

Er bestaan dus tal van open en gesloten systemen.

Berichten: 34

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Ach So,

kijk soms beweert men dat de aarde een gesloten sys. is maar soms ook niet. Wanneer is de aarde wel gesloten? dat is mijn vraag?

Okay?

Ave!

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Marco van Woerden schreef:De koolstofcyclus is in feite de levensloop van alle koolstofatomen. Ze worden door allerlei chemische processen van de ene molecuul naar de andere 'gesleept' zou ik haast zeggen, waardoor er op aarde voortdurend nieuwe stoffen ontstaan waar koolstof in zit. Koolstof is niet iets heel aards, het komt overal in het universum (voor zover bekend) voor, maar de koolstofcyclus is echt zo'n term waarmee we het aardse omzettingsproces willen beschrijven. Ik geloof dat het niet helemaal een sluitende bewering is, omdat via de dampkring ook nog wel eens buitenaards koolstof naar binnen wil "lekken", maar over het algemeen blijft "onze" koolstof wel op aarde. Daarom is het een gesloten systeem.  

Het principe van gesloten of open systemen is vaak een kwestie van generaliseren en verwaarlozen.
Qua hoeveelheid koolstofatomen is het dan een gesloten systeem, maar qua hoeveelheid energie die in de koolstofverbindingen ligt opgeslagen niet, omdat bijvoorbeeld veel energie van de zon wordt geconverteerd naar energierijkere koolstofverbindingen (= fotosynthese).
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 34

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Beste Sophia,

Volgens mij hangt het ervan af hoe je het intrepeteert, als je onze melkweg als een geheel ziet, dan is de aarde een gesloten systeem

Salut

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Pax schreef:Ach So,

kijk soms beweert men dat de aarde een gesloten sys. is maar soms ook niet. Wanneer is de aarde wel gesloten? dat is mijn vraag?
Waarom zet je achter die laatste zin nou een vraagteken, je weet toch wel wat je vraag is :roll: :wink:

Het ligt er net aan wàt je wilt beschouwen. Je bent zelf vrij je systeem te kiezen, en ook te kiezen of je de aarde als gesloten systeem beschouwd. In feite is de aarde natuurlijk geen gesloten systeem. Alleen het hele heelal is een gesloten systeem (omdat dat alles is). Je kunt echter wel de invloed van buiten de aarde verwaarlozen voor erg veel dingen die zich op de aarde afspelen. Dan is het gemakkelijker uit te gaan van een aarde als gesloten systeem.

Berichten: 34

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Kijk, wat ik probeer te achterhalen is wanneer de arrde wel geloten is en wanneer niet en waarom?

Snappie? :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Of een systeem open of gesloten is hangt af van het proces wat je beschouwt.

Als er uitwisseling is van energie en/of materie met de omgeving, dan is het systeem open. Als er geen uitwisseling is met de omgeving dan is het gesloten.

Of zie ik het nou te simpel?

Berichten: 124

Re: [Thermodynamica] Open - Gesloten Systemen

Ja :wink: .

Ook bij het beschouwen van gesloten systemen kan er energie uit de omgeving worden opgenmomen, dan wel worden afgestaan.

Reageer