Springen naar inhoud

locomotie bij de mens, de chimp, en de orang-oetan

• Log in om te kunnen reageren

Kjell100

Kjell100

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 17:50

Kan iemand mij vertellen hoe de locomotie precies verschilt bij deze 3 soorten? Ik weet dat ze allen bipedaal zijn, maar dat de laatste twee wel gebruik maken van brachiatie. Maar hoe uiten deze verschillen zich op het niveau van het skelet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2005 - 22:29

Kan iemand mij vertellen hoe de locomotie precies verschilt bij deze 3 soorten? Ik weet dat ze allen bipedaal zijn, maar dat de laatste twee wel gebruik maken van brachiatie. Maar hoe uiten deze verschillen zich op het niveau van het skelet?

Alleen de mens is een echte bipedaal. De anatomie van de andere mensapen laat voortdurend op 2 voeten lopen niet toe (door bijvoorbeeld de ophanging van de darmen; daar is al een ander topic over hier ergens). Aan de armen van de apen is te zien dat deze veel zwaarder gebouwd zijn dan mensenarmen en ook veel langer zijn (een piepjong chimpje is al in staat aan zijn armen te slingeren). De verschillen zitten niet alleen in het skelet maar op veel plaatsen in de anatomie (dus ook spieren, etc.).
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures