Brandstof met Aceton

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Brandstof met Aceton

Ik zag van de week bij "de wereld draait door" op NED 3, een verhaal over het toevoegen van aceton aan diesel. Men deed een test met en zonder toevoeging van aceton en het bleek dat met aceton, je 15% minder brandstof verbruikte!.

Nou was het vervelende dat de verhouding (op een tank van 70 liter moest 100ml aceton) gevoelig lag. Iets teveel of te weining dan ging het zaakje tegen werken. Een teveel aan aceton zou je tank nogal explosief maken. Echter TNO had hier onderzoek naar gedaan en verklaarde dat dit nogal meeviel. Verder verklaarde men dat het ook mogelijk was dit bij een benzine te doen.

Mijn vragen nu:

-Waar komt dit rendement van toevoeging van aceton vandaan c.q. de verbeterde verbranding? (en waarom verplicht men de olieboeren niet dit direkt toe te voegen)

-Iemand ervaring met gebruik van aceton?

-Wat zijn de juiste verhoudingen van aceton/diesel en aceton/benzine?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Brandstof met Aceton

Ik weet er alleen maar dit van: lang niet alle kunststoffen kunnen tegen aceton.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Brandstof met Aceton

Aceton zorgt er gewoon voor de de oppervlaktespanning van de brandstof

naar beneden gedrukt wordt. De brandstof zal aldus fijner en beter (=

zuiniger) verstuiven in de motor.

Normaalgezien wordt er tussen 0,05 en 0,15 % aceton gebruikt. Deze

concentratie zou normaalgezien niet nadelig mogen zijn voor evt gebruikte

kunststof onderdelen. Voor benzinemotoren wordt een veel hogere

concentratie (0,1 tot 0,2 %) gebruikt, als ik me goed herinner.

Het verbruik gaat soms spectaculair naar beneden, hoewel berichten over

30 % of meer wellicht iets te enthousiast zijn.

Berichten: 176

Re: Brandstof met Aceton

ik heb er gister wat aceton bij gedaan en wat ik nu op mijn brandstofmeter zie is wel positief hij loopt minder hard naar beneden en na 250 km gereden te hebben is zoiets wel al te concluderen. als over een paar dagen mijn hele tank leeg is zal ik wel even laten horen wat mijn verbruik is geweest. maar ik vraag me toch wel af of de oliemaatschappijen dit truckje niet al wordt toegepast in brandstoffen als shell v-power ik las gister namelijk op internet dat er door particulieren al een jaar of 50 mee wordt geexperimenteerd lijkt me dat dit toch ook niet is ontgaan bij de grote jongens.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Brandstof met Aceton

Het is statistisch bijzonder gevaarlijk om conclusies te gaan trekken op basis van één leeggereden tank, als je geen andere apparatuur hebt dan de openbare weg, je benzinemetertje etc.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Brandstof met Aceton

"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Brandstof met Aceton

En dit zou alleen werken bij diesel, en niet bij benzine? :P :roll:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Brandstof met Aceton

En dit zou alleen werken bij diesel, en niet bij benzine?   :P   :roll:
Nee hoor, werkt ook bij benzine. Vaak worden wel hogere percentages gebruikt!
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Berichten: 141

Re: Brandstof met Aceton

Zit dat niet in die nieuwe benzine van shell de V-power???
Veldslagen winnen betekend niet dat je de oorlog zal winnen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Brandstof met Aceton

Als ik acetone intik in Google en Engels laat zoeken kom ik ook hopen info tegen. Soms ziet dat er zelfs redelijk betrouwbaar uit. Ik begin voorzichtig over te hellen tot de conclusie dat het best zou kunnen werken. Wat ik mij echter nog wel afvraag is het verschil in dampdruk tussen benzine/diesel en aceton: voor octaan vind ik geen andere cijfers dan 11-14 mmHg, ofwel 1-1,5 kPa (of reken ik verkeerd? Ik vind dat cijfer voor octaan verbazingwekkend laag.). Voor aceton 25 kPa (cijfers bij 20-25 C). Als dat ook maar bij benadering correct is, dan kan er toch vrijwel geen aceton meer in je benzine zitten als je tank half leeg is?

Bovendien heeft aceton een kookpunt van 56 C, en bij 50 C een dampdruk van 82 kPa. Op een zomerse dag onder een motorkap......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Brandstof met Aceton

En toch: je ebnzineleidingen zijn met rubber ringertjes vloeistofdicht gemaakt. Aceton is nu niet echt de grootste vriend van robber en plastic. Ik zou hier toch zeker voorziching mee zijn en niet klakkeloos begiinen met aceton in je tank te gooien. De concentratie is dan maar zo'n 0.15 tot 0.20%, maar je weet nooit.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: Brandstof met Aceton

In reactie op berichten op dit forum dat TNO bevestigt dat aceton in de tank de auto zuiniger maakt. Hoewel ik de uitzending van De Wereld draait door niet gezien heb, weet ik wel wat ik besproken en bevestigd heb gekregen van de redactie ervan.

Ik heb namens TNO aangegeven dat we GEEN onderzoek hebben gedaan naar de verbruiksverschillen met of zonder aceton in de tank NOCH onderzoek naar de schadelijkheid van het aceton-brandstofmengsel (dat plastics week kan maken) voor het motorsysteem van tank tot motor. Daarover heeft TNO dan ook GEEN uitspraken gedaan. Op de vraag of aceton gevaarlijk is heb ik bevestigend geantwoord, maar ook dat het niet gevaarlijker is dan benzine als je het opslaat. Mengen buiten de tank of overgieten is het gevaarlijkst.

Maarten Lörtzer, persvoorlichting TNO

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Brandstof met Aceton

Maarten, ter verduidelijking van mijn kant. Ik heb in mijn text enkel gezegd dat TNO "onderzoek" had gedaan naar het explosief zijn van aceton / brandstof mengsel.
Een teveel aan aceton zou je tank nogal explosief maken. Echter TNO had hier onderzoek naar gedaan en verklaarde dat dit nogal meeviel.
De rest was een verklaring van de journalisten van "de wereld draait door". Het woord "onderzoek" is misschien door mij verkeerd gekozen en had het woord "echter"beter kunnen vervangen door "dit laatste is door (als verwijzing van mijn zin ervoor)". Ik heb in mijn text nergens proberen te suggereren dat de reportage ging over een onderzoek uitgevoerd door TNO. Hoewel ik moet toegeven dat als ik mijn eigen text nog eens overlees je het wel zo zou kunnen interpreteren. Laat duidelijk zijn dat dit niet mijn bedoeling was.

Berichten: 176

Re: Brandstof met Aceton

ik vraag me eigenlijk af of er mensen zijn op dit forum die de mogelijkheid hebben om dit eens goed te onderzoeken met een goede testopstelling (los motorblok, motor op vast toerental laten lopen met 1 liter brandstof en met een liter brandstof + aceton, en 't leifst meerdere verschillende motoren diesel, benzine,caburateur, turbo etc) want de meeste proeven zijn gedaan door mensen in die gewoon met hun auto hebben rond gereden. deze manier van testen is verre van iedeaal omdat je last hebt van overig verkeer, verschil in optrekken, temperatuur etc. ik weet niet of weet niet of TNO dit nog wil onderzoeken? of misschien zijn er studenten, docenten motortechniek, werktuigbouwkunde die dit willen onderzoeken? als dit nou eens goed wordt onderzocht kan er misschien nog later gekeken worden wat het effect van aceton op rubber en plastic is. ik ben zeker wel benieuwd wat er uit komt. en als iemand nog hulp nodig heeft ben ik wel bereid om mee te helpen.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Berichten: 176

Re: Brandstof met Aceton

de eerste resultaten van mijn proef is nu bekent. heb mijn auto(golf 2 1,6 diesel 40 kw) vol getankt en 0,15 % aceton toegevoegd. hier kwam ik uit na 840 km gerden te hebben op een verbruik van 19,1 km/l (44 l verbruikt). daarna heb ik mijn auto weer vol getankt (omdat mijn tank niet helemaal leeg was 11 liter over ongever) het aceton gehalte in mijn tank komt nu neer op ongeveer 0,03 %. na 810 km gereden te hebben kwam ik op een verbruik uit van 18,4 km/l dit komt uit op een besparing van 3,8 %. hieruit kan ik niet concluderen dat het werkt ofwel niet werkt vanwegen de vele factoren waarvan het verbruik afhangt( het weer, rijstijl, verkeer op de weg, etc). om er achter te komen of het wel degelijk werkt zal dit zoals ik al eerder aangaf toch in een lab onderzocht moeten worden waar de omstandigheden optimaal zijn.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Reageer