Eiwitsplitsende enzymen in ananas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 45

Eiwitsplitsende enzymen in ananas

Ik heb een tijd geleden veel verse ananas in 2 dagen op en had toen ineens behoorlijk last van mijn mond. Alsof je tong in de fik staat. Het zijn zeer waarschijnlijk de eiwit splitsende enzymen die mijn tong en slijmvlies van mijn mond aangetast hebben. Het heeft wel 2 weken geduurt voordat de pijn redelijk weg was en eigenlijk ben ik vanaf die tijd erg gevoelig voor een aantal producten. Zo kan ik eigenlijk geen paprika chips meer eten want dan heb ik er ook weer direct last van. Dus dat eet ik niet meer (bepaalde merken zijn erger, het zullen de sterke kruiden wel zijn, want eiwit splitsende enzymen zitten daar niet in). Verder weet ik dat kiwi ook stijf staat van de eiwit splitsende enzymen en dus die raak ik ook niet meer aan.

Toch zit er nog wel wat in mijn dieet waar die rot enzymen ook veel inzitten want ik ben er nog lang niet van verlost.

Wie heeft er een lijstje met producten die ik moet laten staan?

Wie kan mij vertellen welk enzym het is zodat ik beter kan uitzoeken waar het inzit?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Eiwitsplitsende enzymen in ananas

In kiwi zit het volgens mij ook. Daarvan krijg ik ook altijd last van mijn tong. Hetzelfde gevoel als na ananas.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 8.614

Re: Eiwitsplitsende enzymen in ananas

Wie kan mij vertellen welk enzym het is zodat ik beter kan uitzoeken waar het inzit?
Het proteolytisch (= eiwitsplitsend) enzym uit ananas heet
Wie heeft er een lijstje met producten die ik moet laten staan?
Andere producten die proteolytische enzymen bevatten zijn papaja (bevat papaïne) en vijgen (bevatten ficaïne).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Eiwitsplitsende enzymen in ananas

Alleen verse producten zullen deze -ines bevatten. Verwerkte of ingemaakte producten zullen geen enzymatische activiteit meer vertonen. (annanas op siroop heeft dus niet hetzelfde effect als verse annanas)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer