Organometallische verbindingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Organometallische verbindingen

Ik heb me de laatste tijd wat verdiept in organometallische verbindingen.

Nu ben ik als opdracht voor school bezig met hierover een werkstuk te maken.

De theoretische kant van de zaak is geen probleem maar ik heb wat moeite om specifieke toepassingen te vinden en ook welke organometallische stoffen commercieel verkrijgbaar zijn.

Greetz, Al_Chemie

Berichten: 130

Re: Organometallische verbindingen

Organometallische verbindingen worden als ik me niet vergis veel gebruikt als katalysator bij verschillende reacties.

Die verbindingen (katalysatoren) worden liganden genoemd.

Berichten: 44

Re: Organometallische verbindingen

Die verbindingen (katalysatoren) worden liganden genoemd
Nope. Liganden zijn de "deeltjes" die samen met het metaalion het complex vormen.

vb: Cu(NH3)4SO4 Hier is NH3 het ligand dat als elektronenpaardonor werkt.

Berichten: 3

Re: Organometallische verbindingen

Al_Chemie schreef: De theoretische kant van de zaak is geen probleem maar ik heb wat moeite om specifieke toepassingen te vinden en ook welke organometallische stoffen commercieel verkrijgbaar zijn.
Waarschijnlijk ben ik wel wat aan de late kant, maar de meest gebruikte commercieel verkrijgbare organnometaalreagens is denk ik butyllithium. (vervang een waterstof van een butaan met een Li).

Zelf heb ik butyllithium gebruikt om een van een amine een lithiumamide te maken. In dit specifieke geval een chiraal amine/amide waardoor we stereospecifieke deprotonaties konden uitvoeren. Butyllithium word dan gebruikt om het lithiumatoom uit te wisselen zodat ik mijn gewenste amide heb voor de reactie.

Daarnaast wordt er ook veel LDA (lithium di-isopropylamide) gebruikt voor reacties. LDA heeft een voordeel in bepaalde reacties omdat deze zelf nogal sterisch gehinderd is, en dus minder snel een nucleofiele aanval zal uitvoeren. (cq. ik krijg meer gewenst product)

Jorim: Reageer a.u.b. niet op topics die al lange tijd niet meer actief zijn (of je moet een zeer goede of belangrijke opmerking hebben Gaat hier dus wel op). Hierdoor komt die topic weer helemaal bovenin de lijst te staan, wat ten koste gaat van het overzicht. Zie Algemene Regels...

Reageer