Indeling forum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Indeling forum

Weet je een mooi duidelijke overzichtelijke indeling voor organische chemie, post dan hier je suggesties?

Berichten: 6

Re: Indeling forum

Het lijkt me zeer moeilijk om een overzichtelijke (en volledige!!) indeling te hanteren. Ik zou kiezen voor het volgende:

Algemeen

Koolwaterstoffen o.a. alkanen, alkynen,...

Monofunctionele koolstofverbindingen o.a. halogeenalkanen, ethers,...

Polyfunctionele koolstofverbindingen o.a. sachariden, proteïnen,kunststoffen,...

Andere(hiervan weet ik niet of het een goed idee is.)o.a. organometallische verbindingen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Indeling forum

Op basis van het type vragen die al zijn gepost lijkt mij een indeling op de aard van de verbindingen (afgezien van polymeren en metaalcomplexen) niet zo handig. Ik zou kiezen voor een indeling op basis van een aantal verschillende aspecten binnen de (an)organische chemie.

Bijvoorbeeld:

-Organische chemie theorie (vragen over inductie, valentie etc)

-Stofeigenschappen

-Synthese

-Opwerking/Zuivering

-Polymeren (hoort toch meer bij organisch dan bij algemeen denk ik)

-Complexen en organometaalchemie

-Katalyse

Of zoiets.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben

mvg Martijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Indeling forum

Beetje trage reactie, maar ja...

Na de herindeling is polymeerchemie verdwaalt, die hoort inderdaad in deze categorie.

Over jou drie suggesties (Synthese; opwerking / zuivering; complexen en organometaalchemie) wordt overlegt en stofeigenschappen word dan maar bij 'Fysische Chemie' getrokken anders krijgen we heel veel lege forums ;)

In ieder geval hartelijk bedankt voor je ideeën !!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Indeling forum

Jorim schreef: Beetje trage reactie, maar ja...

Na de herindeling is polymeerchemie verdwaalt, die hoort inderdaad in deze categorie.

Over jou drie suggesties (Synthese; opwerking / zuivering; complexen en organometaalchemie) wordt overlegt en stofeigenschappen word dan maar bij 'Fysische Chemie' getrokken anders krijgen we heel veel lege forums ;)

In ieder geval hartelijk bedankt voor je ideeën !!
Wat een spelfoutjes Jorim, slecht geslapen? :P

Ik vraag me af of je niet teveel een opsplitsing in onderwerpen nastreeft. Zeker nu het forum nog in duidelijk ontwikkelstadium is vraag ik me af of je niet teveel subfora aanlegt. Wat is er op tegen om gewoon twee fora te maken: één Organische chemie (met als onderschrift bijv. "Stel hier je (Uw?) vragen over Organische chemie, zoals synthese, reactiemechanismen, polymeren, organische katalyse etc") en één Anorganische chemie (met een vergelijkbaar onderschrift dat van toepassing is)? Dan houd je er toch veel meer overzicht in?

Hetzelfde geldt voor Chemometrie.

Immers, Fysische chemie heeft ook geen opsplitsing.

(just my $0.02 :P )
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Indeling forum

Spelfauten ik ??? ;)

Maar je hebt wel een goed punt, na de vorige vernieuwde indeling hadden we ook al en hoop geschrapt. We zullen het erover hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Indeling forum

Maar je hebt wel een goed punt, na de vorige vernieuwde indeling hadden we ook al en hoop geschrapt. We zullen het erover hebben...
Schrijf maar op als agenda punt bij onze meeting :P

MvG Ron

PS: over schrijffouten gesproken, heb je mijn berichten al gelezen ;) :P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Indeling forum

Wat is er op tegen om gewoon twee fora te maken: één Organische chemie (met als onderschrift bijv. "Stel hier je (Uw?) vragen over Organische chemie, zoals synthese, reactiemechanismen, polymeren, organische katalyse etc") en één Anorganische chemie (met een vergelijkbaar onderschrift dat van toepassing is)? Dan houd je er toch veel meer overzicht in?


Is inderdaad beter. Pas als het aantal vragen explosief toeneemt kun je verder splitsen.

Reageer