koolstof

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

koolstof

Het is misschien een heel erg makkelijke vraag, maar ik ben bezig aan een werkstuk en weet niet welke lading de stoffen

C6H8O6 en C6H6O6 hebben. Waterstof heeft 1+, zuurstof 2-, en koolstof dan?

Ik hoop snel antwoord te krijgen!

Groetjes Flap

Opmerking moderator

Gebruik van superscript en subscript is in een chemie forum toch wel een vereiste :) [/edit]

Berichten: 11

Re: koolstof

met andere woorden: hebben de stoffen C6H8O6 (ascorbinezuur) en C6H6O6 een lading? En wat is de halfreactie van dit ascorbinezuur?

Opmerking moderator

Gebruik van superscript en subscript is in een chemie forum toch wel een vereiste :) [/edit]

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: koolstof

C6H8O6 (ascorbinezuur, vitamine C) heeft geen lading en C6H6O6 mist twee H's (2x +) (uitgaande van ascorbinezuur) dus is -2.

Berichten: 11

Re: koolstof

C6H8O6 heeft geen lading --> Dus heeft het C-atoom dan (altijd) een lading van +0,67 ?

Berichten: 337

Re: koolstof

Nee, dat is niet zo, denk aan bijv. methaan (CH4) hierin heeft c de valentie -4..

Berichten: 11

Re: koolstof

Bestaan er nog meer elementen zoals koolstof, die een wisselende lading hebben?

Berichten: 130

Re: koolstof

Genoeg, denk maar aan aluminium, ijzer.

Het ligt er maar aan wat voor verbindingen je hebt. Waterstof is bijvoorbeeld +1 maar kan in sommige verbindingen ook -1 zijn.

Berichten: 148

Re: koolstof

In het geval C6H8O6 is

--> O= -2 dus 6* -2 = -12

--> H= +1 dus 8* +1 = +8

Dus de 6 C-atomen bij elkaar zijn +4 dus dat is inderdaad +0.67 per C-atoom

(man, ik hou van oxidatiegetallen :) )

Berichten: 148

Re: koolstof

C6H6O6 hoeft trouwens helemaal geen lading te hebben. Het kan ook bijv. benzeenhexol zijn. De oxidatiegetallen bij dit molecuul zijn

O = -12

H = +6

C is dus +6 dat is + 1 per C-atoom

Berichten: 6

Re: koolstof

ehmm...oxidatiegetallen met een niet gehele waarde...kan dat?

stom vraagje allicht :)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: koolstof

stom vraagje allicht
Vragen is nooit stom he :) :) .

Nee, oxidatiegetallen zijn altijd gehele getallen, misschien zijn uitzonderingen die ik niet ken, maar ja daar zijn het uitzonderingen voor.

Berichten: 311

Re: koolstof

Oxidatiegetallen zijn altijd hele getallen.

Bovendien zitten we hier volgens mij iets verkeerd. Bij bijvoorbeel CH4 heeft geen enkel atoom een oxidatiegetal, het zijn allemaal gedeelde electronen van de covalente binding.

Ik heb deze methode zelf ook gebruikt, maar dan geld deze methode alleen voor metaalcomplexen (oxidatiegetal kun je dan met behulp van de liganden bepalen).

Berichten: 148

Re: koolstof

ik dacht dat het bij CH4 was dat:

H= +1

C= +4...

Maar het klopt idd dat oxidatiegetallen gehele getallen (zouden) moeten zijn

Berichten: 159

Re: koolstof

Oxidatiegetallen zijn inderdaad altijd hele getallen, maar dit geldt alleen voor de atomen op zich. Koolstof kan valenties tussen -4 en +4 hebben. In één molecuul kunnen dus verschillende koolstofatomen met verschillende oxidatiegetallen zitten.

Het bepalen van het oxidatiegetal van een atoom kan gedaan worden met behulp van de electronegativiteit. De binding (die uit twee elektronen bestaat) wordt in gedachten zo gesplitst, dat het meest elektronegatieve atoom de bindingselektronen krijgt. Omdat koolstof elektronegatiever is dan waterstof, wordt een C-H-binding als volgt gesplitst:

C-H ---> C(-) + H(+)

Het koolstofatoom heeft nu één negatieve lading en waterstof een positieve. Als bij methaan alle vier bindingen op deze manier gesplitst worden, heeft het koolstofatoom een lading van -4 en elk waterstofatoom een lading van +1. Dit zijn tevens de oxidatiegetallen.

Bij een koolstof-zuurstofverbinding is dit net andersom, omdat zuurstof electronegatiever is (dit geldt ook voor koolstof-stikstofbindingen):

C-O ---> C(+) + O(-)

C-N ---> C(+) + N(-)

Nu heeft koolstof dus een positieve lading. Als je bijvoorbeeld alle bindingen van methanol (CH3OH) zou splitsen, dan zou waterstof weer lading (en oxidatiegetal) +1 krijgen, zuurstof -2 en koolstof -2 (3 negatieve ladingen van de C-H-binding en 1 positieve van de C-O-binding).

Als er twee dezelfde atomen aan elkaar gebonden worden, dan wordt de binding in het midden gesplitst en elk atoom krijgt één bindingselektron:

C-C ---> C. + .C

De koolstofatomen hebben hier geen lading. In ethaan bijvoorbeeld hebben de koolstofatomen oxidatiegetal -3 (3 negatieve ladingen van de C-H-bindingen, de C-C-binding levert geen lading op).

Bij dubbel- en driedubbelbindingen gelden dezelfde regels, alleen worden de eventuele ladingen dan dubbel of driedubbel geteld:

C=C ---> C: + :C

C=O ---> C(2+) + O(2-)

C=N ---> C(2+) + N(2-)

C=N ---> C(3+) + N(3-)

Met deze regels kan voor verschillende koolstofatomen in een molecuul het oxidatiegetal bepaald worden.

Bij ascorbinezuur zijn de oxidatiegetallen, in volgorde van het ester-koolstofatoom tot het primaire alcoholatoom: +3, +1, +1, 0, 0, -1. Dit geeft een gemiddelde van +(4/6) = +0,67.

Reageer