colorimetrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

colorimetrie

We onderzoeken de kinetiek van de reactie tussen methyleenblauw en ascorbinezuur. Hierbij meten we met behulp van een colorimeter de extinctie. Deze extinctie is evenredig met [methyleenblauw].

Er wordt een grafiek gemaakt van -ln (E). Van het eerste deel van deze grafiek meten we de richtingscoëfficiënt. Deze r.c. wordt kobs genoemd. Nou is mijn vraag:

Wat zegt deze r.c. nou over de grafiek en waarom zet je -ln (E) in een grafiek?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: colorimetrie

De richtingscoëfficiënt is de helling van de grafiek en zoals je zelf zegt is het een getal wat je zoekt (kobs).

Je gebruikt waarschijnlijk het natuurlijk logaritme LN (dacht dat dat ding zo heette) om de grafiek lineair te maken en je kobs een zinnig getal is.

Het zal formule technisch ook wel beter te zijn uit te leggen, maar ja die heb ik niet :) .

Berichten: 311

Re: colorimetrie

Colorometrie doe je met de wet Lambert-Beer als ik mij niet vergis:

E = l*b*c

Als je dan ln E uitzet tegen de concentratie, (l*b) is voor het gemak een constante, dan loopt je concentratie methyleenblauw exponentieel af of toe (weet ik het). De k die je dan krijgt is de constante die ik net noemde, denk ik.

Of is k de reactiekonstante in de kinetiekvergelijking?? Ik kan je wel helpen maar dan heb ik meer informatie nodig. :)

Berichten: 10

Re: colorimetrie

hy

ik denk dat de verband tussen de concentratie van de stof en E is niet lineair ,maar wel de verband tussen de ln(E) en c wel lineair

E=e^kc

ln(E)=Kc

en k is de heling van de lijn .denk ik :)

dus hier gebruik jij ,colorimetrie ,alleen om de concentratie van de stof te kennen ,

u zegt van uw zelf om de kinitiek te bepalen :)

Reageer