Synthese van Polystyreen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 130

Synthese van Polystyreen

Ik moest vorige week op school polystyreen maken. :)

Nu was dat niet echt een moeilijke synthese maar er is bij mij toch iets fout gegaan en ik heb geen idee wat dat zou kunnen zijn.

Polystyreen heb ik gesynthetiseerd met behulp van een suspensiepolymerisatie. De suspensie was: het monomeer (styreen) en een surfactant, namelijk een zeep.

De suspensie word gedurende de synthese goed geroerd en er word polymeer gevormd in de monomeer bevattende micellen.

Na de synthese werd de surfactant afgebroken met Aluminum potassium sulfate dodecahydrate. Dit heb ik gedaan en iedereen hield een wit poeder over.

Ik verkreeg echter een of ander "wit papje". :)

Heeft iemand hier enig idee over wat er fout is gegaan? Want ik heb echt geen idee meer.

Berichten: 148

Re: Synthese van Polystyreen

Ik verkreeg echter een of ander "wit papje".  :)
Het is in ieder geval al wit... :)

Heb je het papje al door een büchnertrechter gehaald? Meestal als wij iets syntheseren (nl ??) krijgen wij ook een vrolijk gekleurd snotje en na het filteren hou je meestal kristallen of poeder over...

Berichten: 130

Re: Synthese van Polystyreen

Tja, dat kan ik eens proberen, wel met het risico natuurlijk dat al mijn product door het filter heen gaat. :)

Maar ja, anders ga ik maar een mooi verslag schrijven over wat er allemaal fout had kunnen gaan, ook erg leerzaam. :)

Berichten: 148

Re: Synthese van Polystyreen

:) Allways look on the briiight side of life... :)

Berichten: 130

Re: Synthese van Polystyreen

Tja, je hebt volkomen gelijk. :)

Reageer