fluor

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

fluor

Hoi!

Ik heb een heleboel vragen, ben namelijk bezig met m'n profielwerkstuk. Helaas is er weinig relevante informatie te vinden in de bieb over ons onderwerp, vandaar dat ik het zo probeer, hopelijk kunnen jullie me helpen.

Het werkstuk gaat dus over tandpasta. Om precies te zijn over de ingredienten van tandpasta, de werking en functie van deze ingredienten en het effect op je lichaam. Verder zou ik ook graag willen weten wat het effect van deze stoffen op je lichaam is.

Fluoride is een van de meest actieve stoffen in tandpasta, daar ben ik dus vooral in geinteresseerd. Weet iemand misschien meer over natriumfluoride, natriummonofluoride, tinfluoride en/of amoniumfluoride? Ook info over calciumglycerofosfaat (versterkt de anti-caries werking van fluorideverbinding) is heel erg welkom.

Verder: de poetsstoffen siliciumdioxide en calciumcarbonaat. tandsteenremmers: pyrofosfaten, polyfosfaten, fosfonaten en zinkcitraat. De plaqueremmers: chloorhexidine, sanguinazine en triclosan.

Misschien weet iemand nog boeken of sites die bruikbaar kunnen zijn?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.

Groetjes, Lianne
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: fluor

Het is misschien niet zo nuttige suggestie, maar is het niet een idee om een tandarts te bellen, mailen of schrijven? Die zal het wel weten en heeft er mischien zelfs wel informatie (folders ofzo) over.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: fluor

Dat heb ik dus al gedaan. Ik heb de tandarts gevraagd, maar de informatie die ik van haar kreeg was helaas niet echt bruikbaar voor het werkstuk. Het was eigenlijk hetzelfde als de informatie die ik al heb.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 778

Re: fluor

Nou ben ik dus echt een n00b op het gebied

van chemie en al helemaal in de richting

die jij vraagt ...

Maar hier wat links (misschien heb je er wat aan)

Ik snap er zelf niks van :) Misschien heb je er wat aan

veel suczes iig :)

Berichten: 337

Re: fluor

tandpasta bevat ook vaak caseine, wat een natuurlijk voorkomend enzym is (oa. in melk) en het vormen van plak tegengaat. het ondersteund in aanwezigheid van calcium en fosfaten (-->calciumglycerophosphate) de regeneratie van het minerale tandoppervlak.

verder denk ik dat de samenstelling van tandpasta's nog behoorlijk varieert, met een aantal die je vaak terugziet, waaronder de fluoridezouten. misschien is het wat om je daarop te focussen?

Berichten: 311

Re: fluor

PFFF...

Dit is inderdaad wel een moeilijk onderwerp. Misschien kun je op basis van de structuur van het molecuul de werking schatten of gissen. Als je weinig toegang tot literatuur hebt is dit verdomd moeilijk.

Succes (dat zal je wel nodig hebben).

Berichten: 159

Re: fluor

Misschien niet zo nuttig maar ik sprak een meisje bij mij op school die al stage had gelopen bij het VU en een onderzoek had gedaan naar een enzym dat muizen/ratten aanmaken. Zij hebben nl. geen last van tandplak door dat enzym en ze hebben dat geisoleerd. De onderzoeksresultaten zijn (met haar naam in het klein erop) gestuurd naar Japan en Amerika om daar verwerkt te worden in oa. tandpasta dus maar ook kauwgom ed.

Veel succes met je PWS verder!

Groetjes,

Roxana

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: fluor

Hoi!

Alvast bedankt voor de reacties. Die link naar de trefwoordenlijst van Gaba is heel handig. Het fluoride gedeelte van het werkstuk is klaar, nu alleen de plaqueremmers en tandsteenremmers nog. Het is wel jammer dat er bijna geen informatie te vinden is over het effect op je lichaam. Dus als iemand nog tips heeft voor algemene chemische sites: laat het me weten!

Groetjes, Lianne
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 778

Re: fluor

Dus als iemand nog tips heeft voor algemene chemische sites: laat het me weten!
Kijk eens bij "Het internet" daar staan sowieso wel goede chemie website's tussen :)

of kijk op chemie.pagina.nl e.d.

suczes ermee

:) :) :P

Berichten: 33

Re: fluor

In de VU is een laboratoriumafdeling waar onderzoek wordt gedaan naar de invloed van caries op de tanden enz. Je zou die afdeling kunnen bellen en kunnen vragen naar Drs. J. J. de Soet, Hij geeft tevens colleges voor de opleiding tot tandarts.

Berichten: 44

Re: fluor

Oplosbare fluorides, vooral van alkalimetalen, zijn over het algemeen zeer sterke giften. Daarom zal het gehalte in tandpaste nooit 10 000ppm overschrijden.

Fluor in drinkwater en tandpasta is nogal controversieel omdat lage gehaltes NaF schade zouden toebrengen aan de hersenen.

Fluorides veroorzaken in hoge concentraties hartstilstand. Bij opname door de mond wordt er met maagzuur HF gevormd, een extreem giftig zuur dat je botten aanvalt en daarbij oplosbare fluorides vrijmaakt die garant staan voor een dodelijke afloop als ze in de bloedbaan terechtkomen.
de poetsstoffen siliciumdioxide en calciumcarbonaat
SiO2 is erg hard en werkt als schuurmiddel, calciumcarbonaat neutraliseert zure resten.
pyrofosfaten, polyfosfaten, fosfonaten en zinkcitraat
Je tanden zijn voornamelijk opgebouwd uit fosfaten. Zinkcitraat is een goede complexvormer, maar naar de precieze functie heb ik het raden.
chloorhexidine, sanguinazine en triclosan
Als ik me niet vergis zijn dit ontsmettingsmiddelen.

Reageer