Springen naar inhoud

[Mechanica] Krachten op een honkbal

• Log in om te kunnen reageren

hupie

hupie

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2005 - 18:39

Voor mijn profielwerkstuk wil ik de krachten berekenen die er op een honkbal werken tijdens een potje honkbal.
Ik ben op zich al een eind gekomen, heb veel info etc.

Ik heb zelf een filmpje gemaakt waarin ik de bal uit mijn hand wegsla.
Dit filmpje kan ik dan analyseren in Ip-Coach. Zo heb ik dan de snelheid van de bal en de knuppel.

Nu wil ik de formule gebruiken die op deze site staat: http://www.natuurkun...upportId=299137 om de versnelling van de bal uit te rekenen.
Vraag en uitwerking C

Maar daar hebben ze het over dat de bal met 100 km/h op de slagman afkomt, en de slagman de bal met 170 km/h terugslaat.
Maar ik gooi de bal dus uit mijn hand op, en sla deze dan weg. Maar hoe moet ik dan rekenen?
Zo? -->

snelheid bal voor = 3.2m/s (snelheid die mijn hand aan de bal geeft)

snelheid bal na   = 33m/s (snelheid die de knuppel aan de bal geeft)

Δv = 33 - (-3.2) = 36.2

contacttijd = 0.001 s

a = 36.2/0.001 = 36200 m/s≤

F= m ē a --> 0.145 ē 36200

F= 5249 N

of zo?-->

snelheid bal voor = 3.2m/s

snelheid bal na   = 33m/s

Δv = 33 - (3.2) = 29.8

contacttijd = 0.001 s

a = 29.8/0.001 = 29800 m/s≤

F= m ē a --> 0.145 ē 29800

F= 4321 N

En hebben jullie eventueel nog andere suggesties?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 oktober 2005 - 19:40

Berekening ziet er netjes uit, maar wat ik iet snap is die 3,2 m/s van de snelheid die je hand aan de bal geeft. Is die in dezelfde richting als de knuppel, tegengesteld aan de knuppel, of gooi jij, zoals mij logisch lijkt, verticaal uit de hand op en sla je hem horizontaal weg terwijl hij verticaal terugvalt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

hupie

hupie

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2005 - 22:40

Dat ben ik inderdaad vergeten te zeggen.
Die 3,2m/s is in dezelfde richting als de knuppel.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 oktober 2005 - 22:45

Dan had de knuppel voor dat deel van de snelheid al geen kracht meer nodig, en moet je hem eraftrekken 33-3,2 dus.

Ik vind het wel knap dat jij voorwaarts gooit met 3,2 m/s en er dan in dezelfde richting met een knuppel achteraan kan slaan...........
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

• Gast

Geplaatst op 30 oktober 2005 - 22:26

volgens mij moet je ten eerste de zwaartekracht en de wrijvingskracht (van de lucht op de bal) al inbrengen op de bal, want die 2 werken steeds in de omgeving van de aarde. en het snelheidsverschil leek me goed te zijn, dus de snelheid na het contact + de snelheid voor het contact (omdat beide snelheden in tegengestelde zin werken). als je dan nog de vervormingskracht op de bal tijdens contact meerekent (zal iets van de vorm van de elastische wet van hooke hebben), heb je volgens mij alle krachten berekend op de bal

groeten

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 15:27

Mathy, hou a.u.b. wel even de achtergrond van de vraag in de gaten, voordat hupie helemaal in de war raakt:
Mathy schreef:

volgens mij moet je ten eerste de zwaartekracht en de wrijvingskracht (van de lucht op de bal) al inbrengen op de bal, want die 2 werken steeds in de omgeving van de aarde.

De zwaartekracht doet er hier niet toe. De bal beweegt al horizontaal, en krijgt hier nog een horizontaal duwtje achteraan. De zwaartekracht heeft geen horizontale component en doet dus niet mee. Het wordt anders wanneer gevraagd wordt hoelang het na de klap duurt voordat de bal op de grond valt, of als je verticaal gaat slaan.
Wrijvingskracht wordt in natuurkundesommetjes per definitie verwaarloosd, behalve in die sommetjes die specifiek betrkking hebben op die wrijving. Anders is er (wiskundig) geen lol meer aan, en natuurkunde-onderwijs gaat over de principes van de wereld om ons heen. Als je alles erbij betrekt dat een minimale rol speelt (waarom geen rekening houden met de aantrekkingskracht van zon en maan op de bal), verdwijnt het begrip van het principe in een mist van details.

dus de snelheid na het contact + de snelheid voor het contact (omdat beide snelheden in tegengestelde zin werken).

Nee, de handbeweging gaf een snelheid in dezelfde richting, nieuwe snelheid = oude snelheid + de extra snelheid veroorzaakt door de klap van de knuppel, ofwel 33= 3,2 + 29,8. Snelheid veroorzaakt door de knuppel is 29,8 m/s.

als je dan nog de vervormingskracht op de bal tijdens contact meerekent

Waarom zouden we. We veronderstellen de bal perfect elastisch, zoals altijd bij natuurkundesommetjes omdat er anders wiskundig geen lol meer aan is.

• Gast

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 17:18

ah ok, ik dacht da de bedoeling was om alle krachten te berekenen die op de bal inwerken tijdens zijn traject ...! daarmee dat ik zei: zwaartekracht, wrijvingskracht, vervorming, ...! als het enkel de bedoeling is om de totale kracht te berekenen die op de bal inwerkt, zonder superpositie van de specifieke krachten, is dit Ftot = m.a! exc me

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 oktober 2005 - 17:21

no excuses warranted, je bedoeling is goed, maar degenen die hier op het huiswerkforum komen met hun vragen zien soms toch al door de bomen het bos niet meer. En als wij behulpzame mensen er dan alles bij gaan halen wat er bijgehaald zou kunnen worden, dan behulpzamen we de vraagstellers van de wal in de sloot.....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures