Springen naar inhoud

Glycerol

• Log in om te kunnen reageren

Herman_CF

Herman_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 december 2003 - 11:41

In het kader van een onderzoeksproject ben ik bezig met de oxidatie van diverse polyolen. Nu heb ik onlangs een reactie uitgevoerd met glycerol met natriumhypochloriet (bleekwater) als oxidator. Er treden hierbij diverse facetten op, zoals temperatuurstijging, daling van de pH en ontwikkeling van koolstofdioxide.
Ik probeer nu via literatuur erachter te komen wat er onder andere bij deze reactie kan gebeuren, maar tot nu toe loop ik nog steeds vast. Het lijkt erop dat er bij deze oxidatie veel soorten reacties op kunnen treden.
Wie o wie kan mij verder helpen bij het oplossen van deze reactie routing.

Groet,
Herman

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 15 december 2003 - 18:45

Ik heb even een beetje rondgezocht en wat gevonden :). Er ontstaat namelijk 'glyceric acid' oftwel glycerinezuur.
Geplaatste afbeelding
Kan je daar weer een beetje verder mee komen???

Herman_CF

Herman_CF

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2003 - 15:37

Hmmmm....glycerinezuur; het is een optie, alhoewel dit opmerkelijk is. Ik ben namelijk al meermalen tegengekomen dat natriumhypochloriet redelijk selectief is voor secundaire hydroxyl-groepen, zodat er mogelijk dihydroxyaceton gevormd zou worden.

Geplaatste afbeelding [Mod edit: Plaatje zegt meer als duizend worden]

Het lijkt erop dat deze reactie heel veel soorten reactieproducten kan geven....maar wat o wat kan dat allemaal zijn !!!

Groet,
Herman

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures