Limit-quantilatief (LOQ)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Limit-quantilatief (LOQ)

hallo

ik heb een keer gelezen ,in een artikel dat men moet de LoQ bepalen ,als een voorwaarde voor de ijklijn kwaliteit bepaling medthode ,

mijn vraag hoe kan ik dat berekenen :)

weet u iets??? :)

Berichten: 337

Re: Limit-quantilatief (LOQ)

ff mijn statistiek boekje erbij gepakt

Limit of quantitation (Loq) of ook wel Limit of determination (is dus anders als detectiegrens!) is de ondergrens voor het uitvoeren van precieze kwantitatieve metingen en wordt door sommigen gedefinieerd als YB + 10 SB

waarin dan :

YB de concentratie van het analyt is waarbij een significant verschil ontstaat tussen meet- en achtergrondsignaal

SB de standaardafwijking van het achtergrondsignaal

Volgens mijn boekje wordt is dit geen gouden standaard, er zijn ook andere formules bekend (worden verder niet genoemd) Hoop dat je er toch wat aan hebt

Opmerking moderator

wij, hier in nederland teminste, typen eerst een komma of een punt en daarna pas een spatie :) [/Mod edit]

Berichten: 778

Re: Limit-quantilatief (LOQ)

weet u iets??? :)
apotheek2003 dit is heel netjes

hoe je zo'n een vraag stelt maar

"u" hoeft niet hoor :)

Ik zou eerder jouw met u moeten

aanspreken dan andersom :)

we hebben ook behoorlijk overlegd

wat nou de maatstaf was voor u-en

en jij-en en hier ook duidelijk

uitgelegd waarom dat zo is.

Maar natuurlijk mag je ons ook altijd met

"u" aanblijven spreken :P

Berichten: 10

Re: Limit-quantilatief (LOQ)

hy

ik denk dat ik meer weet nu ,maar niet helmaal ,

dus bedankt ,Gideon Afbeelding

en wat betreft : het gebruik van U in plaats van jij , voor me het is wat lever met jij verder werken ,maar hier in Vlanderen wordt meestaal U ,en heel minder met jij .dus daarom :)

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Limit-quantilatief (LOQ)

Wij zijn daar net meebezig gewweest op school:

Als je bijvoorbeeld een monsterbepaling in tienvoud uitvoerd krijg je 10 waarden die behoorlijk bij elkaar liggen. Via Excel kun je hiervan de Standaarddeviatie uitrekenen. (of via de formule.. Ken ik niet zo uit mn hoofd).

Aan de hand van die standaard deviatie kun je dan de LOQ en de LOD bepalen. Ik meen dat de LOD was 3x StDev, en de LOQ 10xStDev.

Succes...

Frans

Reageer