Springen naar inhoud

Polydispersiteit

• Log in om te kunnen reageren

osmose

osmose

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 december 2003 - 20:21

Van de week heb ik een GPC-analyse gedaan van Polystyreen. Hiermee heb ik de aantal gemiddelde molecuulmassa en de massa gemiddelde molecuulmassa bepaald.
Uit deze waarden heb ik vervolgens de Polydispersiteit berekend. Ik kwam uit op een polydispersiteit van 1,85. Nu weet ik dat de polydispersiteit een maat is voor de verbreding van je piek en dat deze altijd groter moet zijn dan 1.
Maar wat is nu eigenlijk een goede waarde? Is nu een waarde van 2 of van 10 beter??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 13 januari 2004 - 12:53

Polydispersity (Mw/Mn):
indicates whether the peak is homogenous with respect to molar mass.  A homogeneous (i.e., monodisperse) sample is one that contains only one type of molecule of defined MW (e.g. pure monomeric protein), thus the average mass is independent of the averaging method and polydispersity will equal 1. If the sample contains a mixture of species of different molar masses (i.e., polydisperse sample; for example, a mixture of dimer or tetramer and monomer) the average mass will depend on the averaging method and the polydispersity will be greater then 1.

Goede waarde is dus 1, dus hoe dichter bij 1 hoe beter

osmose

osmose

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2004 - 10:57

Thanxx!!

Dit was eigenlijk al wat ik dacht, maar dat werd nu opnieuw bevestigd.
Dan heb ik het toch nog wel goed gedaan vind ik, bij ons in de klas waren er mensen die een polydispersiteit berekend hadden van 115!! :)
Dan is er toch iets fout gegaan lijkt mij. :)

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 januari 2005 - 11:46

De polydispersiteit is gewoon de verhouding van de gewichtsgemiddelde molmassa tot de aantalgemiddelde molmassa.

Deze waarde is altijd groter dan of gelijk aan 1.

Vor stapsgewijze polymerisaties is een typische waarde 2, voor een radicaleire polymerisatie 10 of meer, en voor een anionische polymerisatie kan een waarde van 1,01 bekomen worden, mits speciale voorzorgen & zeer zuiver werken.

Jorim:Regel 2.7. Reageer niet op topics die al lange tijd niet meer actief zijn (of u moet een zeer goede of belangrijke opmerking hebben). Hierdoor komt die topic weer helemaal bovenin de lijst te staan, wat ten koste gaat van het overzicht. U kunt dan beter een nieuwe topic aanmaken!

Veranderd door Jorim, 14 januari 2005 - 13:19

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures