Springen naar inhoud

waar wordt MS gebruikt

• Log in om te kunnen reageren

apotheek2003

apotheek2003

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2003 - 20:46

[!] [!] dag helmaal:

ik weet niet ,of MS wordt allen voor structuur bepaling ,alleen ,of nog wordt bij kwantitatief ook
dus is MS voor kwalitatief/ kantitatief bepaling
(in prakteek bedoel ik ) :)

Veranderd door apotheek2003, 20 december 2003 - 20:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Gideon

Gideon

• Chemiefoum.nl erelid
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2003 - 13:22

ms wordt onder andere voor structuurbepalingen gebruikt, maar ook voor kwantitatieve doeleinden (gekoppeld met GC/HPLC of in eiwitmengsels: SELDI-MS/MALDI-TOF MS)

ddd

ddd

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2004 - 11:30

hoi,

MS bij organische chemie wordt niet zozeer gebruikt om de structuur te bepalen, maar meer als een soor "vingerafdruk" van een verbinding. Dit komt omdat elk massa spectrum voor een bepaalde organische verbinding heel uniek is.
Dus, eens de structuur bepaald, kan men met MS heel vlug een verbinding herkennen.

Voor kwantitatieve doeleinden wordt de ICP-MS zeer veel gebruikt. Met deze methode kunnen ongeveer alle elementen kwantitatief bepaald worden (en zeer nauwkeurig). Het toestel bestaat uit een plasma bron (voor de atomisatie/ionisatie), een MS en detector.

Lurch

Lurch

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2004 - 16:23

Daarnaast is op synthese labs (pharmaceuten!) een MS in combinatie met vloeistofchromatografie (LC/MS) zeer handig om te kijken of je reactie gelukt is (hoewel je nog niet zeker bent tot NMR natuurlijk)

Het is als een soort geavanceerde TLC daar: heb je een product erbij en zo ja wat is dan de massa ervan. Superhandig!

edit:

Ik zie nu pas dat dit topic al erg gedateerd is...mijn excuus aan de mods.

Veranderd door Lurch, 21 december 2004 - 16:24

Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 december 2004 - 09:46

Nu de issue toch heropend is: MS in de eiwitwereld wordt gebruikt om stukjes te kunnen sequencen. Dit is heel nuttig wanneer men van een mengsel aan eiwitten een 2D-gel maakt, en dan wil bepalen welk eiwit voor een bepaald spotje in die gel verantwoordelijk is.

Deze bepalingen zijn mogelijk geworden met de nieuwe, ultra-zachte, ionisatietechnieken.

Vaak verraden de namen van deze instrumenten niet eens meer dat het om MS gaat.... "MALDI-TOF" of zo.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures