Secundaire interacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Secundaire interacties

Goeiedag allemaal,

Sorry als het onderwerp van mijn post niet erg lijkt te horen tot organische chemie, maar ik vond geen andere plaats om het in te vragen. Ik ben een geneeskundestudent, maar slechts in 1e KAN en de indeling in medische chemie is daar blijkbaar nog niet erg op toegespitst.

Mijn vraag is het volgende:

Volgende secundaire interacties zijn mogelijk, dus intra- en intermoleculair tussen bv. een drug en zijn receptor:

1) ion-ion

2)ion - dipool

3) dipool-dipool

4) geïnduceerde dipool- geïnduceerde dipool (Van der Waals interacties, Londen dispersiekrachten)

5) Waterstofbruggen

6) dipool - geïnduceerde dipool

7) ion - geïnduceerde dipool

De vraag is nu: welke van deze secundaire interacites zijn pH-afhankelijk?

Een deel van het antwoord weet ik al: nl. ionen hebben een lading en kunnen deze natuurlijk kwijt raken door de pH.

En ik weet ook dat waterstofbruggen pH afhankelijk zijn (maar kan het niet zo goed uitleggen waarom).

Maarik weet niet of dipook-dipool bv. pH afhankelijk is dus ....

Hopelijkkan iemand me een beetje helpen!

Dank bij voorbaat

mvg

Stefke

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Secundaire interacties

Bij verschillende pH's heeft een molecuul soms minder of juist meer moeite om zijn H+ vast tehouden. Een molecuul doet dit door zijn lading zo te verspreiden dat de H+ blijft zitten.

En aangezien alle bindingen te maken hebben met lading en de pH met ladingspreiding (en nog meer dingen) denk ik dat alle interacties wel reageren op pH-veranderingen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Secundaire interacties

Ik ben een geneeskundestudent, maar slechts in 1e KAN en de indeling in medische chemie is daar blijkbaar nog niet erg op toegespitst.
Klopt wij zijn nog niet echt toegespitst op medisch, doordat alle (wauw wel twee) mensen in het beheer analytische chemie doen :) , maar wij willen natuurlijk ook voor alle medische mensen een chemieforum kunnen zijn. Dus als je suggesties hebt of ideeën voor de categorie medisch of aanvullende forums voor de categorie met technieken vertel het ons!!! Zonder hulp van anderen komen we er anders nooit :)

Je kan je suggestie posten in het forum: suggesties

En natuurlijk (nu pas goed gekeken) hartelijk welkom op Chemieforum.nl dat er je maar veel aan kan / mag hebben!!

Berichten: 44

Re: Secundaire interacties

En aangezien alle bindingen te maken hebben met lading en de pH met ladingspreiding (en nog meer dingen) denk ik dat alle interacties wel reageren op pH-veranderingen.


Dat is een nogal grove generalisering. Ion-ion interacties hebben vrijwel geen last van pH veranderingen, net zoals vanderwaals interacties.

Reageer