Zout?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Zout?

Hellow,

Ik zoek, voor men eindejaarswerk, een duidelijk uitleg over het onstaan van zout in de natuur.

Hiermee bedoel ik: de verschillnde chemische reacties dat de stoffen dat zout typeren ondergaan om zout te worden.

Alvast bedankt voor een antwoord.

Berichten: 159

Re: Zout?

Beste Sayian,

Neem eens een kijkje op deze site klik dus hier

daar staat in het kort uitgelegd hoe zouten gevormd kunnen worden.

In iedergeval bestaat een zout dus uit ionen van een metaal en een niet-metaal, (meestal gebonden aan een zuur en een base) maar is in zijn geheel gewoon neutraal.

Deze site is in het engels maar misschien kan je hier ook informatie afhalen; succes.

Roxana

Berichten: 5

Re: Zout?

Bedankt voor de antwoord, maar ik bedoelde de vorming van NaCl in de natuur. Op die site staat het ni :) . Maar ik heb toch bruikbare info gevonde.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Zout?

Bedankt voor de antwoord, maar ik bedoelde de vorming van NaCl in de natuur. Op die site staat het ni :) . Maar ik heb toch bruikbare info gevonde.
Het is natuurlijk heel mooi dat je wat gevonden hebt, maar het is natuurlijk nog mooier als je daar ook wat gegevens van hier post. Dan is deze vraag echt afgerond en kunnen anderen er laten misschien nog wat aan hebben!

Bedankt!!

Berichten: 5

Re: Zout?

[ :) ZOUT

In het spraakgebruik wordt met zout meestal de stof NaCl, natriumchloride of keukenzout, bedoeld, maar in de chemie wordt het woord in veel bredere zin gebruikt. Zout is daar in het algemeen de benaming voor een chemische verbinding met een ionogene structuur, bestaande uit kationen die (partiële) positieve lading en anionen die een (partieel) negatieve lading bezitten.

Men kan zich het ontstaan van een zout voorstellen als een reactie tussen een base en een zuur. Een goed voorbeeld is de reactie tussen natronloog (een base) en zoutzuur (een zuur):

NaOH + HCl => NaCl + H2O

In waterige oplossing is het zout NaCl (keukenzout) aanwezig als gehydrateerde positieve metaal ionen Na+ en gehydrateerde negatieve niet-metaalionen Cl-.

Dezelfde verbinding kan ook direct gevormd worden uit de elementen:

2Na + Cl2 ==> 2 NaCl



De verbinding tussen het metaal Na en het niet-metaal Cl is in de vaste stof niet moleculair: er zijn geen NaCl paren aan te wijzen in de vaste stof, maar de atomen zijn als ionen opeengestapeld. Deze zeer sterke structuur heeft twee belangrijke structurele effecten:

Zouten lossen vaak alleen op in zeer polaire oplosmiddelen (zoals water)

Zouten zijn bij kamertemperatuur zonder uitzondering vaste stoffen, en veel zouten smelten pas bij heel hoge temperaturen of ontleden voor de smelttemperatuur bereikt is.

Reageer