Tandpasta oplossing kleurloos maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Tandpasta oplossing kleurloos maken

Hallo,

Ik ben voor school het fluoride gehalte in tandpasta aan het onderzoeken (net als die 2 andere topics). Ik ben alleen al wat verder. Ik weet al hoe ik alles moet doen. Met een kleurstof-zirconium-oplossing, maar ik heb een probleem. Om het te kunnen vergelijken moet de tandpasta-oplossing zo kleurloos mogelijk zijn. Ik heb al geprobeerd met filtreren, maar dit gaf niet het gewenste resultaat.

Bij deze dus mijn vraag: Weet er iemand nog een andere manier een tandpasta-oplossing zo kleurloos mogelijk te maken? Zo ja, zou die persoon dan zo vriendelijk willen zijn dit te vermelden en ook de methode hoe dat gedaan moet worden te vermelden.

BVD

Merson

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Met een kleurstof-zirconium-oplossing
Is dat niet al jouw probleem. Het moet kleurloos zijn dus waarom gebruik je dan geen zirconiumoplossing inplaats van een combi met kleurstof???

Berichten: 5

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Hmm. Dat heb ik misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd, maar met die kleurstof-zirconium-oplossing moet ik de fluoride aangeven. Dat is de indicator.

En om het goed te kunnen vergelijken moeten de onbekende fluoride-oplossingen (de tandpasta oplossing dus) zo kleurloos mogelijk zijn.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. :)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Ja is inderdaad toch wel logisch, maar ik had nog niet door dat je spectrometrie ging gebruiken. Het is misschien een optie om de tandpasta eerst te drogen zodat je alleen 'poeder' overhoudt. Die los je vervolgens op.....etc ????

Euhm op het moment dat het wat wordt help je de andere fluor mensen ook nog ff met hun problemen?? Bedankt!

Berichten: 4

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Misschien is het een idee om de tandpasta te filtreren over een filter met daarin ee laagje actieve kool; dit verwijdert zeker de kleurstof uit de oplossing. Dit moet als het goed is geen invloed hebben op de adsorptie van fluoride.

Groet,

Herman

Berichten: 5

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Sorry dat ik een poosje niets van me heb laten weten, maar ik was druk met m'n toetsweek. Hier even een update wat ik in de tussentijd heb gedaan.

Eerst heb ik tandpasta opgelost in demi-water mbh van zo'n magneetje dat snel ronddraait op een andere magneet (geen idee of t een mooie naam heeft). Bij deze oplossing heb ik 1 Mol Natrium-Carbonaat gedaan. Dit laten rusten, zodat het kan bezinken en daarna gefiltreerd.

Hierbij ga ik zo de kleurstof-zirconium-oplossing doen en dan hoop ik dat het werkt.

Afbeelding

Edit: Ik ga er vanuit dat Calcium de witte kleur veroozaakt.

Berichten: 5

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Ik heb dus gedaan wat ik zojuist heb verteld, dus de kleurstof-zirconium-oplossing bij de tandpasta oplossing. Dit gaf niet het gewenste effect, want wat blijkt...

Natriumcarbonaat reageert met de kleurstof... Alles werd helemaal paars...

Nu ben ik dus weer terug bij af denk ik.

Afbeelding

Berichten: 5

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Het is gelukt om de oplossing kleurloos te maken! Afbeelding

1 gram tandpasta, 900 ml gedestileerd water en 100 ml 0,1 M zoutzuur.

Dit goed laten oplossen en laten bezinken en/of centrifugeren.

Ik zal een dezer dagen wat in scannen of typen om het beter uit te leggen hoe ik het verder heb gedaan!

:)

Berichten: 1

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Wij zijn er ook mee bezig, maar we komen er niet helemaal uit.... Aangezien jij er toch redelijk uit leek te komen, vragen wij je vriendelijk doch dringend om hulp :D

Alvast bedankt,

Lennart en Bas

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Beste Lennart en Bas,

Jullie kunnen via de mail knop Merson ook even een mail sturen om hem te wijzen op jullie probleempje en vraag op chemieforum zodat er hier ook gelijk een mooi afgerond antwoord komt te staan. Moet hij natuurlijk wel ff tijd (en zin) voor hebben...

Berichten: 1

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Hoi,

Ik ga precies dezelfde proef doen. En zou graag willen weten hoe dit in zijn werk gaat! Als iemand dit weet?!?

bvd Fiona

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Tandpasta oplossing kleurloos maken

Er staat nog wel meer over het bepalen van het fluoridegehalte in tandpasta op het forum kijk hier maar eens.

Ik weet zo niet of hier ook een voorschrift voor de proef te vinden is, maar de monstervoorbereiding staat hierboven al beschreven door Merson (zijn laatste posting).

Reageer