polymeren met een metaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 159

polymeren met een metaal

Ja, de vraag staat hier boven al, ik wee tniet zo goed waar ik hem kwijt moet maar ik vroeg me dus zo af of je ook een polymeer met een metaal erin kan maken?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: polymeren met een metaal

Het is mogelijk om metalen te verwerken in de hoofdketting of zijgroepen van een polymeer. Zie bijvoorbeeld dit boek. Hierdoor kunnen de voordelen van polymeren worden gecombineerd met de fysische en chemische eigenschappen van het metaal. Ook de Russen houden zich ermee bezig: klik hier.

Maar natuurlijk is er ook informatie met reactieschema's, klik hier:

Afbeelding

Om je vraag dus nog even te beantwoorden: "Ja, dit is heel goed mogelijk en bied zelfs interessante perspectieven voor 'nieuw' stoffen"

Berichten: 130

Re: polymeren met een metaal

De eerste reactie die hierboven getekend is, is dat wel een polymerisatiereactie? Want ik dacht eerder dat de verbindingen die er getekend staan, liganden waren.

Nou hangt dit wel nauw samen omdat je bijvoorbeeld met liganden of in dit geval een metalloceen (sandwichverbinding), polymerisatiereacties kunt versnellen.

Is dit waar of heb ik het toch niet goed?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: polymeren met een metaal

Ligand-polymeren bestaan ook, maar of we daar in dit geval over spreken weet ik echt niet :) . Mijn organische kennis is daarvoor te minimaal.

Berichten: 130

Re: polymeren met een metaal

Ik ben echt nog steeds van mening dat de verbinding die getekend is ( dan heb ik het over verbinding 6 en 7) een ligand is. En misschien wel dan een ligand-polymeer, maar daar weet ik eigenlijk niet zoveel vanaf. :)

De reactie die er staat kan denk ik ook geen polymerisatiereactie zijn.

Want kenmerkend voor een polymerisatieractie is toch dat er in het monomeer een dubbele binding verbroken word en er zo een polymeer gevormd wordt?

Die dubbele binding kan ik hier nergens vinden. Wat het dan voor een reactie zou zijn, daar ben ik eigenlijk nog niet helemaal uit. :)

Wat een optie kan zijn is dat in een "polymeer met een metaal" het metaal afkomstig is uit het ligand. Als dit zo is, dan zal het metaal niet zoveel invloed hebben op de eigenschappen van het polymeer omdat het dat minimaal aanwezig is en bijvoorbeeld in een eindgroep van het polymeer zit.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.919

Re: polymeren met een metaal

Tungsten, heb je de bijbehorende website bekeken??? Is een project over 'Organometallic Polymer Chemistry' van een Professor Inorganic and Organometallic Chemistry dus eerlijk gezegd denk ik dat het wel goed zit met deze voorbeelden, maar omdat deze verbindingen nogal wat problemen oproepen moeten we maar even betere voorbeelden geven/zoeken. :)

Ik ben het wel met je eens, zie ik nu, want er zit inderdaad geen openbrekende dubbele binding in (6+7) waarvan ik ook dacht dat dat hoorde....

En bij liganden schijnt de werking van het metaal (bijna) niet verloren te gaan las ik op een aantal sites op internet..

Berichten: 130

Re: polymeren met een metaal

Ja sorry, ik heb die website wel gelezen, dus ik neem aan dat het een goed voorbeeld is, maar ik kan me er verder ook totaal niets bij voorstellen dat het een polymeer is. Dit in verband met een openbrekende dubbele binding die hier niet aanwezig is. :)

Maar ja, ik twijfelde ook niet aan de informatie die je opgezocht heb, aangezien dit een website is van een professor...... :)

Het leek me alleen een heel onwaarschijnlijk voorbeeld...

Berichten: 44

Re: polymeren met een metaal

De gedelocaliseerde elektronen van de aromatische ringen maken het complex mogelijk, die aromatische ringen zijn dus de liganden die de omringing van het Titanium compleet maken.

Reageer