Water analyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Water analyse

Goedenmorgen,

ik heb een vraag. ik heb een water monster en hierin wil ik ionen analyseren. En als toepassing gebruik ik een HPLC. Ik wil gewoon kijken naar de geioniserende moleculen in de oplossing.

Wat voor een detectie methode moet ik gebruiken en wat voor een eluents?

mvg Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Water analyse

Dat hangt allemaal af van de eigenschappen van je monster(s). Ben je geïnteresseerd in het analyseren van anionen, kationen of beide. Zijn deze organisch, niet organisch of beide. Zijn ze monovalent (+ of - één) of multivalent (+ of - meer dan één).

Je moet iets specifieker zijn met wat je wilt gaan bepalen om een goede HPLC methode te kiezen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Water analyse

Het gaat hier over een anode mengsel van chlorides in verschillende vormen. zeg maar wat vrij komt bij een elektrolyse van NaCL en water.

ik ben overal aan het rond speuren maar ik kan nog steeds niets concreets vinden.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Water analyse

Als je echt alleen maar geïnteresseerd bent in chloride dan kan je dit het beste doen met een standaard HPLC met een reversed phase kolom, UV-detectie en tetrabutylammoniumfosfaat als eluens.

Chloride absorbeert niet al te best in het UV gebied tenzij je werkt met een zeer lage golflengte, probeer 210 of 215 nm afhangend van de gevoeligheid van je apparatuur. Waarschijnlijk geeft 5 mM tetrabutylammoniumfosfaat met 15% acetonitrile een acceptabele retentie, maar daar moet je zelf maar mee experimenteren...

Veel succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Water analyse

Bedankt voor het advies ik ga dit verder uitwerken.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Water analyse

Zou je me ook wat bronnen kunnen geven waar deze informatie uit kan halen want mijn chromatografie boek heeft te weinig informatie hier over.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Water analyse

Goed Googlen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Water analyse

is een techniek van ionexchange columns ook goed van toepassing op dit project want ik heb te maken met anionen. Ik vind daar veel informatie over.

MvG

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Water analyse

Ik ga de analyse doen doormiddel van ion-chromatografie :)

Dus die gaan we eerste eens ff uit testen Afbeelding

MvG Ron

Berichten: 37

Re: Water analyse

Weet je wel dat je voor deze techniek een speciale ion-exchange kolom nodig hebt?

Ik weet niet of je deze kolom wel hebt. :)

Maar is een beetje lullig als je alles hebt uitgezocht en je komt erachter dat je deze kolom niet hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Water analyse

wel 3 verschillende soorten :)

en een apparaat van 2 jaar oud :)

keine probleem :)

Berichten: 37

Re: Water analyse

Mooi. :)

Dan hoop ik dat alles lukt. :)

Reageer