analytische chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

analytische chemie

Ik moet een werk maken over analytische chemie. Kan iemand mij de beginselen uitleggen (zo simpel mogenlijk a.u.b.)? En eventueel wat moeilijk termen verklaren zoals: chromatografie, spectrometrie (verschillende soorten) , ...
_Destroying in order to Create, Creating in order to Destroy_

Berichten: 337

Re: analytische chemie

klik hier voor een inleidend stukje over analytische chemie (Bron:laboratorium.nl)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: analytische chemie

Spectrofotometrie

Spectrofotometrie is elke procedure die licht gebruikt voor het meten van chemische concentraties. In grote lijnen komt het erop neer dat hoe meer stof een oplossing bevat hoe meer licht er wordt geabsorbeerd en met die getalen wordt dan de concentratie uitgerekend met behulp van de wet van Lambert-Beer.

UV-VIS spectrometrie

''Gewone" spectrometrie waarbij wordt gekeken of een oplossing ultra-violet (UV) of zichtbaar (VIS) licht absorbeert.

IR spectrometrie

Infrarood (IR) spectrometrie wordt vooral gebruikt voor de identificatie van een stof en in mindere mate voor de kwantitatieve bepalingen. Bij deze techniek wordt gekeken hoe de stof absorbeert bij infrarood licht.

Fluorimetrie

Fluorimetrie berust op de fluorescerende werking van verschillende stoffen. Bij het belichten van een stof fluorisceerd deze op een andere golflengte welke dan gemeten wordt.

Atomische spectrometrie

Bij atomische spectrometrie worden monsters verstuift bij 2000 tot 6000 K en afgebroken tot atomen. Concentraties van de verschillende atomen worden gemeten door emissie en absorptie bij specifieke golflengtes.

Massa spectrometrie]

Massa spectrometrie is een techniek waarbij de verschillende isotopen van atomen kunnen worden bepaald (bijv 204Pb, 206Pb, 207Pb, 208Pb). De stoffen worden geioniseerd en vervolgens op gewicht gescheiden.

Chromatografie

Chromatografie is een techniek waarbij opgeloste moleculen van elkaar worden gescheiden op basis van verschil in interactie met een vaste drager (medium) die aan de binnenkant van een kolom zit.

De vaste drager kun je zien als een verzameling bolletjes in een kolom. Een mengsel laat je door de kolom lopen en de componenten uit het mengsel worden gescheiden doordat ze een verschillende affiniteit met de bolletjes hebben. Bijvoorbeeld bij positief geladen bolletjes komen positief geladen componenten het eerst van de kolom, en de negatief geladen componenten het laatst.

Gaschromatografie

Gaschromatografie is chromatografie waarbij het monster als gas met behulp van gas als draagstof door een kolom wordt geperst en door interactie met een coating aan de kolom wordt gescheiden.

Vloeistof chromatografie

Vloeistof chromatografie is chromatografie waarbij een vloeibaar monster met behulp van een vloeistof door een kolom wordt geperst en door interactie met een coating aan de kolom wordt gescheiden.

Bij beiden methoden geld:

- Hoe beter het monster oplost in 'de hulpstof' die het monster door de kolom draagt hoe eerder de stof de kolom verlaat.

- Hoe beter het monster oplost in de coating hoe moeilijker de stof de kolom verlaat.

Dit zijn beschrijvingen van hoe IK de verschillende methodes zie, hopelijk zullen andere leden mij (mischien) verbeteren of aanvullen.

Als je meer wilt weten geef je maar een reactie...

Berichten: 31

Re: analytische chemie

hallo, voor mijn gip heb ik het onderwerp cola. ik moet o.a uitleggen wat het principe is van spectofotometrie maar ik vind niet veel op het net kan iemand mij helpen?

Berichten: 857

Re: analytische chemie

hallo, voor mijn gip heb ik het onderwerp cola. ik moet o.a uitleggen wat het principe is van spectofotometrie maar ik vind niet veel op het net kan iemand mij helpen?
Ik quote uit Jorim zijn post:
Spectrofotometrie is elke procedure die licht gebruikt voor het meten van chemische concentraties.
Aangezien je chemlevel 1 hebt ingevult zal ik de simpelste vorm van spectrofotometrie uitleggen. Dit is UV-VIS spectrometrie. Deze gebruik je ook voor bijvoorbeeld het fosforzuur gehalte te bepalen in cola.

Bij UV-VIS(able) spectrofotometrie meet je de hoeveelheid licht die door een oplossing gaat. De hoeveelheid licht die door een oplossing gaat is afhankelijk van de concentratie van het te bepalen component.

Wanneer je het fosforzuur gehalte in cola gaat bepalen ga je er voor zorgen dat je de fosforzuur gaat binden met een andere stof. Deze stoffen binden zich en vormen een zogenaamd complex. Een complex is gewoon een gekleurde oplossing. Bij de fosforzuur bepaling maak je een blauw gekleurd complex en deze stop je in de spectrofotometer.

In de spectrofotometer laat je een lichtbundel (van een bepaalde golflengte/kleur licht) door de oplossing heen gaan. Deze lichtbundel zal deels geabsorbeerd worden door je complex. Het percentage licht wat er doorheen gaat wordt dan gemeten en omgezet in een meetsignaal.

Het percentage licht dat door het complex heen gaat is afhankelijk van de concentratie complex. Meer complex betekend dat er meer licht geabsorbeerd wordt.

EDIT:

Met behulp van HPLC (high performance liquid chromatografie) kan je in cola producten bijvoorbeeld het benzoëzuur, aspartaam en caffeïne gehalte bepalen. Met spectrofotometrie kan je het fosforzuurgehalte bepalen

Reageer