voedingsstoffen in aardappel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

voedingsstoffen in aardappel

Hoi,

ik wil voor mijn profielwerkstuk de hoeveelheden van bepaalde voedingsstoffen (zoals vitamine C, B-vitaminen en kalium) in aardappelen onderzoeken, voor en na koken, bakken, etc.. Ik weet niet hoe en waar ik dat kan doen en of het niet te ingewikkeld is; ik zit nu op 6 VWO.

Groetjes..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: voedingsstoffen in aardappel

ik denk dat je op het vwo niet de benodigde instrumenten hebt om dit te kunnen onderzoeken. Vitamines en mineralen zijn niet echt eenvoudig te meten daarvoor heb je al snel wat apparatuur nodig. Dus ik denk dat je te moeilijk zit.

MvG Ron

Berichten: 11

Re: voedingsstoffen in aardappel

Ja, maar dat wist ik al. Ik ben wel bereid om naar een universiteit/hogeschool/bedrijf te gaan om daar mijn proeven te doen. Maar wat nou eigenlijk het moeilijkste is: ik moet wel eerst weten welke apparatuur ik daar nou precies voor nodig heb :) . Dus als er iemand is die mij daar wat meer over kan vertellen?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: voedingsstoffen in aardappel

Dit is geen tip over wat voor methoden je het beste kunt gaan gebruiken, maar een mooi idee voor je contact met hogeschool/universiteit/bedrijf.

Neem eens een kijkje bij de profielwinkel van de technische universiteit Eindhoven. Zij bieden je de gelegenheid om informatie te halen uit hun bibliotheek; via hun, contacten te leggen met deskundigen en om je experimenten onder begeleiding bij hun uit te voeren.

Als je gebruik gaat maken van hun hulp (wat ik als ik jou was zeker zal doen) laat ze dan wel even weten dat je via ons, chemieforum.nl, aan hun adres bent gekomen (ze hebben namelijk nog geen link geplaatst naar onze site dus moeten we een beetje slijmen :) ).

Berichten: 11

Re: voedingsstoffen in aardappel

Ik was gister al bij die site van de TU terechtgekomen, maar het probleem is dat je bij je aanvraag voor een proef, je werkplan, benodigdheden, etc.. moet geven. Dus moet ik eerst weten hoe ik mijn proef moet doen! En dan weet ik dus nog steeds niet... Moet het met een spectrometer of zo? (voor vitamine C heb ik al een titratie-proef gevonden, maar ik weet nog niks over de andere voedingsstoffen).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: voedingsstoffen in aardappel

die van vitamine C is dat toevallig deze site

maak eens een lijstje met de vorige voedingsstoffen in aardappelen dan is het wat makkelijker zoeken.

MvG Ron Afbeelding

Berichten: 11

Re: voedingsstoffen in aardappel

Nee die titratieproef is van de vwo-campus van de universiteit Wageningen.

Ik moet een bibliotheek vinden waar ze de officiële voedingsmiddelentabel hebben, maar op internet stond dat in aardappelen zit:

vitamine B1, B3, B5, B6, C

Foliumzuur

Mineralen: kalium, natrium, calcium, ijzer, magnesium, koper

Ik heb wel gehoord dat het erg moeilijk is om vitaminen en mineralen te meten, en daarom heb ik nog niemand gevonden die mij daar wat over kan vertellen, dus misschien dat jullie nu wat meer weten over wat ik wil enzo? En kan ik wat met spectrometrie?

Berichten: 11

Re: voedingsstoffen in aardappel

Hoi,

nou heb ik vanmiddag een gesprek gehad met de leraar en die zei dat je vitaminen gehalten kunt bepalen met titreren, en dat je voor mineralen spectrometers nodig hebt. Mineralen hoef ik niet meer te doen, omdat ik er niks aan heb voor mijn werkstuk. Dus ik hoef alleen nog maar te bedenken hoe ik een titratie kan doen voor bepaalde B-vitaminen (vitamine C heb ik al)! Afbeelding

Reageer