Springen naar inhoud

Vuur in de reageerbuis

• Log in om te kunnen reageren

ehaveman

ehaveman

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2004 - 10:00

Het volgende:
Breng een hoeveelheid gec. zwavelzuur in een reageerbuis ca. 3cm.
Hierop voorzichtig een 3 cm ethanol (spiritus voor de kleur)
Voeg aan de oplossing een korreltje kaliumpermanganaat.
De volgende waarneming:
Aan het korreltje op de bodem van de buis dus in de gec. zwavelzuur onstaat een gasbel.
Deze stijgt in de buis en explodeert op het grensvlak tussen de ethanol en de zwavelzuur dit herhaalt zich vele keren.
Nu kent het Mn-ion veel verschillende valenties wat is de meest waarschijnlijke reactie die hier plaatsvindt en ontbrandt het gasbelletje de ethanol of door de temperatuursstijging op het grensvlak ethanol/zwavelzuur.
Wie o wie!!
Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 februari 2004 - 15:10

een poging,

zwavelzuur ontleedt KMnO4 zodat er bij deze reactie zuurstof vrijkomt. Zuurstof trekt naar boven en misschien gaat zuurstof wel een verbinding aan met ethanol tot water met als katalysator zwavelzuur met het gevolg er komt water vrij en water reageert hevig op zwavelzuur met het gevolg een stijging van de temperatuur en daarop een kleine ontbranding van het ethanol. :)

Het is maar een ideetje.

Ik ben benieuwd of iemand anders nog een oplossing weet. Geplaatste afbeelding

QuickSilver

QuickSilver

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2004 - 21:23

Oxidatie van ethanol door KMnO4.
Doe in een reageerbuis ca 5 ml geconcentreerd zwavelzuur.
Schenk er voorzichtig 5 ml ethanol 96% op, zodat de beide vloeistoffen niet mengen. Voeg vervolgens een spatelpunt KMnO4 toe en leg direkt daarna losjes een kurk op de reageerbuis. Op het scheidingsvlak zwavelzuur/ ethanol wordt de ethanol onder vuurverschijnselen geoxideerd tot azijnzuur
MnO2 kleurt de oplossing bruin.
Opruimen: Reactiemengsel uitschenken op ijsklonten daarna met veel water door de gootsteen spoelen. Voorzichtig !!!.

bron: http://webserv.nhl.n...hoolproeven.doc

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 februari 2004 - 11:34

Dat is dan ook weer duidelijk :)

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 06 februari 2004 - 13:41

Oxidatie van Ethanol
Ethanol wordt geoxideerd met verzuurde kaliumdichromaat (K2Cr2O7), verzuurde natriumdichromaat (Na2Cr2O7) of met verzuurde kalium permanganaat (KMnO4) waarbij acetaldehyde wordt gevormd.

C2H5OH =[O]=> CH3CHO + H2O
ethanol....................acetaldehyde

De ethanal wordt verder geoxideerd tot azijnzuur als de 'oxidising agent' in overmaat aanwezig is.

CH3CHO =[O]=> CH3COOH
acetaldehyde................azijnzuur

De 'oxidising agent' die meestal voor deze reactie wordt gebruikt is een mix van natriumdichromaat en kaliumdichromaat en zwavelzuur die zo reageren dat er zuurstofatomen worden vrijgemaakt...

Na2Cr2O7 + 4 H2SO4 ==> Na2SO4 + Cr2(SO4)3 + 4H2O + 3 O

Bij het gebruik van kaliumpermanganaat gebeurt dit ook..

6 KMnO4 + 3 H2SO4 ==> 6 MnO2 (bruin) + 3 K2SO4 + 3 H2O + 9 O

Het vuurwater
Je kan deze reactie ook behoorlijk duidelijk waarnemen in de reageerbuis. Op het moment dat je de kaliumpermanganaat toevoegd zie je gelijk zuurstofbelletjes verschijnen die op het scheidingsvlak zwavelzuur/ ethanol onder vuurverschijnselen ethanol oxideren en langzaam kleurt de onderste laag (zwavelzuur) bruin (MnO2).
Bij het opruimen moet je idd erg voorzichtig doen, want bij het leegschenken van de reageerbuis reageren alle restjes nog even snel met elkaar en krijg je een iets groter vuurverschijnsel dan leuk is (als je de reageerbuis vasthoud) :) .

Runaway

Runaway

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2004 - 23:10

Kaliumpermanganaat in contact met zwavelzuur reageert als volgt:

2KMnO4 + H2SO4 ---> Mn2O7 + K2SO4 + H2O

Mn2O7 is een explosieve oxidator die in contact met organische verbindingen explosief ontleedt:

Mn2O7 ---> 2MnO2 + O3

Ozon die vrijkomt is ook een zeer sterke oxidator die brandbare stoffen ontsteekt.

EDIT: Acetaldehyde wordt trouwens makkelijker geoxideerd dan ethanol zelf, dus je zult altijd azijnzuur krijgen.

Oxidizing agent is oxidator in het nederlands...

die zo reageren dat er zuurstofatomen worden vrijgemaakt...

Dat is nogal een rare interpretatie. Er worden elektronen uitgewisseld tussen het dichromaat en ethanol, zuurstof komt niet singulair voor zoals jij dat hier voorstelt.

Veranderd door Runaway, 07 februari 2004 - 16:30

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5075 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 07 februari 2004 - 10:08

Oxidizing agent is oxidator in het nederlands...

idd dat woord zocht ik :D

Dat is nogal een rare interpretatie. Er worden elektronen uitgewisseld tussen Cr2O7 en ethanol, zuurstof komt niet singulair voor zoals jij dat hier voorstelt

Gebrek aan organische kennis en daarom zo verwoord, jou uitleg is (organisch) chemisch wel en stuk beter. Maar ja met zijn allen komen we er wel..

Runaway: Zou je de volgende keer sub- en superscript willen gebruiken in je posts, we zijn al met al een chemisch forum. Bedankt!

Runaway

Runaway

• >25 berichten
  • 44 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2004 - 16:33

Post aangepast.

Ik wou nog even zeggen dat je met aangezuurd kaliumpermanganaat vrijwel alleen azijnzuur zult krijgen. Kaliumdichromaat is wat selectiever, maar dan is stricte controle van de omstandigheden wel aangewezen.

Persulfaten schijnen goede oxidators te zijn voor het vormen van aldehyden(zowel aromatische als alifatische).

lordofsin

lordofsin

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2010 - 16:14

Hey dit is nou precies een van de reacties die ik tijdens de open dag wil laten zien (het publiek houdt van knallen :P )

Ik heb nog geprobeert er zelf uit te komen (de reactievergelijking), ik wist dat er ethaanzuur uit zou komen en ik had ook een gas verwacht (of het nou koolstofdioxide is of gewoon zuurstof). Alleen ik had gedacht dat het een redox-reactie is. Ik zag iemand het woordje oxidators laten vallen dus mischien gaat het daar ook wel over, maar telkens als ik de redoxreactie ervan probeer te maken kom ik H'tjes te kort.

Kan iemand vertellen wat ik fout doe?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 december 2010 - 21:38

In deze vuur-reactie is de actieve verbinding de verbinding met formule Mn2O7. Dit is een zeer actieve oxidator.

http://woelen.homesc...expl/index.html

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2010 - 10:40

de thuderstorm in a test tube is een leuke reactie, houd er alleen wel rekening mee dat als je je restanten weggooid het nagenoeg altijd vlam vat. zorg er dus voor dat je iig een brandblusser in dde buurt hebt om brand te voorkomen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2010 - 11:01

In mijn webpagina geef ik een methode om de boel op te ruimen, zonder dat je vuur krijgt. Je kunt dit wel veilig doen, maar je moet niet zomaar de inhoud van de buis er uit schenken!

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 december 2010 - 17:29

Zorg ook dat je 96% ethanol gebruikt en niet 70% van de drogist, want dit wil soms nog wel uit je reageerbuis spuiten en veel troep veroorzaken is mijn ervaring. Ook moet je de ethanol heel rustig op het zwavelzuur laten lopen om die twee laagjes te krijgen, anders krijg je ook weer troep, en mangaanheptoxide is niet zo'n lief stofje.

tjiddles

tjiddles

• >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2010 - 15:28

maar wel een leuk stofje :eusa_sick: mooi groen is niet lelijk!!

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 december 2010 - 16:09

Mangaanheptaoxide zelf is volgens mij niet groen, maar onder zwavelzuur lijkt dit wel zo is mij ooit verteld (volgens mij door Woelen) :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures