Aansluiting HBO met werkveld

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 485

Aansluiting HBO met werkveld

Een vraag je voor de mensen die klaar zijn: Sluit je opleiding goed aan op het werk dat je nu doet? Niet alleen met theorie maar ook met vaardigheden.

Berichten: 3

Re: Aansluiting HBO met werkveld

Een vraag je voor de mensen die klaar zijn: Sluit je opleiding goed aan op het werk dat je nu doet? Niet alleen met theorie maar ook met vaardigheden.
Het hangt een beetje van je opleiding af. Zelf heb ik HBO analytische chemie gestudeerd. Deze opleiding is heel erg op de R&D gericht. Als je dan na het behalen van je diploma een baan zoekt, dan zijn alle standaard banen (geen R&D) vaak te saai. Het aanbod voor een baan met exact jouw eisen is vaak heel erg klein. Een baan als startende analyticus in de R&D heb ik dus ook niet gevonden, maar wel als chemisch/fysicus in de R&D. Theorie komt redelijk overeen, practische vaardigheden voor een gedeelte ook, maar voor een groot gedeelte ook niet.

[!] Wat me verder heel erg opvalt is dat waar men vroeger een mbo'er had, nu voor dezelfde functie een HBO'er wil hebben, je doet dan werk wat dan totaal niet aansluit met je opleiding (is mij ook al een keer overkomen).

Mijn ervaring dus:

Theorie en praktijk in chemie sluiten redelijk goed aan met je opleiding, zolang je maar iets in de R&D kiest. :D

Berichten: 485

Re: Aansluiting HBO met werkveld

Dat vind ik dus ook vrij irritant dat er in een advertentie voor een baan staat: MLO/HLO niveau. Ja waar doe ik dan HLO voor? Waarom doen ze dat?

Berichten: 3

Re: Aansluiting HBO met werkveld

Dat vind ik dus ook vrij irritant dat er in een advertentie voor een baan staat: MLO/HLO niveau. Ja waar doe ik dan HLO voor? Waarom doen ze dat?
Deze bedrijven willen mensen die sneller kunnen werken, minder vragen en misschien wat minder fouten maken (heeft te maken met strenger wordende eisen, zoals ISO-Sterlab), dan denken ze al snel aan een HBOer. Er zijn trouwens nog wel degelijk bedijfen die echte HBOer nodig hebben. Dan moet je denken aan vernieuwende bedrijfen (bij productontwikkeling in de biochemie) en verder de bekende grote chemie bedrijfen, zoals: Akzo Nobel, DSM, Organon en Oce. Voorbeelden van bedrijven die zeggen dat ze een HBOer nodig hebben en hem vervolgens inzetten voor MBO werk zijn: Analytico, Touw en Grolsch.

Kijk eens voor goede HBO bedrijfen op:

http://www.yourfuture.tv/

Berichten: 485

Re: Aansluiting HBO met werkveld

Het lijkt me dat je als HBOer snel uitgekeken bent op MLO werk..... Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Aansluiting HBO met werkveld

ik heb in de vakantie 7 weken MLO werk gedaan op een zuivelpark. Nou naar een maand ken je alle methodes uit je hoofd je gaat niet meer nadenken en je gebruikt de automatische piloot. Dus ik zou snel een advertentie met MLO/HLO over slaan want komt er ook nog eens bij dat je dan niet naar je niveau wordt uitbetaald. Afbeelding Dus er zitten veel nadelen.

Maar de baas vind het geweldig omdat zoals eerder vermeld je alles sneller en nauwkeuriger klaar kan zijn.

Maar goed dat moet natuurlijk ook iedereen voor zich zelf weten maar leven de R&D!!!! :D

MvG Ron

Reageer