Chemie op Mars

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 485

Chemie op Mars

Op dit moment rijden er twee karretjes van de nasa rond op Mars, met hele interessantje spulletjes aan boord:


- mini thermal emission spectrometer (TES)

- mössbauer spectrometer (MB)

- alpha particle X-Ray Spectrometer (APXS)


En natuurlijk andere analyserende apparaten en een camera. Kijk voor de vorderingen van deze karretjes op http://www.nasa.gov en klik dan op 'mars program site'

Opmerking moderator

directe link: mars program site [/Mod edit]

Berichten: 778

Re: Chemie op Mars

Ik volg het ook al een tijdje dat over mars en dat karretje e.d.


Maar kan iemand (in normaal nederlands) 8-)

uitleggen wat die apparaturen doen / kunnen ??


dat laatste zal wel iets met rontgenstralen te maken denk ik maar verder kom ik niet hoor :D


tis wel een hele stoere camera wat ie aan boord heeft, ik vind die foto's echt super zoals deze:


Afbeelding

Berichten: 44

Re: Chemie op Mars

Haha, dat is gewoon een groothoeklens waardoor je perspectief vertekening krijgt.


Kun je zo gaan kopen in de dichtsbijzijnde fotowinkel...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Chemie op Mars

Runaway schreef: Haha, dat is gewoon een groothoeklens waardoor je perspectief vertekening krijgt.


Kun je zo gaan kopen in de dichtsbijzijnde fotowinkel...
Jaaaaaaaaa, maar maak dan maar eens foto's van Mars :D 8-) :twisted: dat haal je niet vanaf hier :twisted: :twisted: [-X

Berichten: 778

Re: Chemie op Mars

Runaway schreef:Haha, dat is gewoon een groothoeklens waardoor je perspectief vertekening krijgt.


Kun je zo gaan kopen in de dichtsbijzijnde fotowinkel...

Ik wist wel dat het een grotthoeklens was maar wis niet dat je die zo kon kopen bij een fotowinkel. :D

Weet je misschien ook hoe duur zo'n camera is?? 8-)


[edit] dit is wel off-topic geswets, maarja ben er zelf meebegonnen

kan iemand dan misschien nog uitleggen (kort, nederlands) wat die apparatuur allemaal kan meten. [/edit]

Reageer