activiteit vaste stoffen in heterogene mengsels

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

activiteit vaste stoffen in heterogene mengsels

In de vergelijking van een evenwichtsconstante van een reactie in heterogeen milieu gaat men vaste stoffen en vloeistoffen achterwege laten. (Zumdahl, 2de editie, p 194-195). Dit heeft te maken met het feit dat de activiteit van vaste stoffen gelijk is aan 1. Alleen begrijp ik geen iota van wat hiermee wordt bedoeld. Het concept activiteit wordt geïntroduceerd op p193. In de eerste regel wordt meteen verwezen naar hoofdstuk 10 (de echte evenwichtsconstante bevat in feite niet de evenwichtsdrukken/concentraties maar de ratio ten opzichte van een referentiedruk/concentratie). Helaas vind ik ook in Hfdst 10 niets hieromtrent terug.

Kan iemand mij helpen ?
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Berichten: 485

Re: activiteit vaste stoffen in heterogene mengsels

Ja leuk, Zuhmdahl, heb ik ook nog gehad. Het begrip activiteit moet je gewoon aannemen, later krijg je er wel een gevoel bij. Zo is het soms in oplossingen dat de activiteit van een ionsoort niet gelijk is aan de concentratie, je kan je voorstellen dat een 2+ ion, 0,1 Molair 'sterker' is dan een 1+ ion 0,1 Molair. Er zijn formules voor om die activiteit te berekenen. Dit is vooral van belang in de elektrochemie en evenwichtstheorie, als je de activiteit berekend hebt, kun je gewoon doorgaan met die getallen alsof het concentraties zijn en invullen in evenwichtsbreuken. :D

Reageer