relatie ATP- kilocalorie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

relatie ATP- kilocalorie?

HALLO

ik had een vraagje omtrent het metabolisme van glucose,

namelijk 1 mol glucose, levert na metabolisatie 38 mol ATP,

1 mol glucose: 180g glucose met (1g glucose levert 4 kcal energie),

dus 1 mol glucose levert: 180x 4kcal: 720kcal

1 mol ATP: 8 kcal, er worden 38 mol ATP geleverd, maw er wordt in totaal 304 kcal geleverd uit 1 mol glucose of vertrekkende vanaf 720 kcal

maw er is dus slechts een 42% van de energie van de glucose die echt als energiebron (ATP) kan gebruikt worden, mijn vraag is nu wat gebeurt met de rest van die energie? wordt dit allemaal als warmte vrijgesteld of hoe gaat dit verloren????

'k zit ook met een gelijkaardig probleem bij metabolisatie van vetten en eiwitten, hoe gaat dit hier in zijn werking? er zal waarschijnlijk een ander percentage verloren gaan etcetera?

ik had nog een tweede vraagje: als eiwitten opgenomen worden zegt men dat slechts 70% gebruikt wordt dus echt verteerd en de rest via faeces wordt verwijderd uit het lichaam, weet iemand het percentage van koolhydraten en vetten (ik dacht voor beiden rond de 90% dat echt verteerd wordt?

ALVAST BEDANKT

LEENL

[moderator edit] Niet overdreven gebruik van hoofdletters in je onderwerpbeschrijving a.u.b. (heb het al aangepast) en graag 1 vraag per topic. bij voorbaat dank [/moderator edit]

Berichten: 337

Re: relatie ATP- kilocalorie?

Vet levert (zoals je waarschijnlijk wel weet) het meeste energie van alle biomoleculen.

Vet wordt via een enzymatische splitsing omgevormd tot glycerol en vetzuren. De vetzuren CH3(CH2)nCOOH worden weer afgesplitst tot n moleculen acetyl-Coa, indien n=een even getal.

Dit levert in de citroenzuurcyclus de benodigde energie:

acetyl CoA + 3 NAD+ + FAD + ADP + Pi + 2 H2O -->

2 CO2 + 3 NADH + FADH2 + ATP + 2 H+ + CoA

De FADH's en NADH's ondergaan daarna oxidatieve fosforilatie (een systeem vergelijkbaar met fotosynthese), waar dit veruit het meeste ATP's oplevert.

Een FADH2 levert 2 ATP en NADH levert 3ATPtjes.

Je moet zelf even berekenen wat het totaal aan energie is :D

Voor eiwitten moet ik toch in me boek kijken, die informatie heb ik niet hier makkelijk voor handen.

Die verteringspercentages zijn denk ik afhankelijk van vele factoren, bijvoorbeeld hormoonhuishouding en je kunt hoogstens over gemiddeldes praten, sorry ook hier kan ik je niet aan helpen.

klik hier voor link vetmetabolisme

succes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: relatie ATP- kilocalorie?

ik heb op mijn site nog een pagina gewijd aan de cel metabolisme.

Het is samenvatting van wat er in boyer The Concept of Biochemistry staat.

biochemie link

MvG Ron Afbeelding

Reageer