Zonnebrillen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Zonnebrillen

Zonnebrillen met fotochrome glazen passen zich aan aan de lichtsterkte: bij helder licht verdonkeren ze, bij zwak licht verhelderen ze. Om dit te bereiken voegt men een kleine hoeveelheid zilverchloridekristalletjes en koper(I)ionen toe aan het glas. Deze koper(I)ionen worden omgezet in koper(II)ionen, en deze reactie is omkeerbaar. Welke van de onderstaande reacties uit of de reactie treden op in de gegeven situatie?

*Licht wordt sterker: AgCl -> Ag+ + Cl-

*Licht wordt sterker: Ag+ + e- -> Ag

*Licht wordt sterker: Ag + Cu2+ -> Ag+ + Cu+

*Licht wordt zwakker: Ag+ + Cu2+ -> Cu+ + Ag2+.

Vlaamse Chemie Olympiade 2004, nog zo'n vraag waarvan ik benieuwd ben of ik hem goed beantwoord heb. [Elk antwoord kan juist of fout zijn.]

Berichten: 47

Re: Zonnebrillen

Ik heb altijd gedacht dat het de volgende reactie is:

AgCl(s) <-> Ag(s) + Cl(g)

Dit is een evenwichtsreactie, waarbij het evenwicht afhankelijk is van de hoeveelheid licht die op het glas valt. Dus ik zou antwoord 2 kiezen. Maar, ik weet niet wat die koperionen er bij doen, misschien een katalysator?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Zonnebrillen

In meekleurend (fotochroom) glas voor bril­len, wordt zilverchlo­ride en/of -bromi­de en ko­per(I)oxide ver­werkt. Als er licht op het glas valt, wordt het zilver­chlo­ride ge­splitst in atomen zilver en chloor:

AgCl --> o.i.v. licht --> Ag+ + Cl-

De zilveratomen vormen ui­terst kleine deeltjes zilver­me­taal, die het opvallende licht absorberen of reflec­te­ren. Het percen­tage licht dat wordt doorgelaten kan op deze wijze worden beperkt tot ca. 22 % (gewoon glas laat ca. 92 % door).

De chlooratomen worden weg­gevangen door de Cu+ -ionen:

Cu+ + Cl --> Cu2+ + Cl-

Als het zonlicht verdwijnt treedt een omgekeerd proces op. De zilveratomen reageren met de ko­per(I­I)-ionen tot zilverio­nen:

Cu2+ + Ag --> Cu+ + Ag+

De zilver- en chloride-i­onen vormen weer AgCl-kris­talletjes. Het licht wordt niet meer geab­sor­beerd ­/ gereflec­teerd en het glas wordt weer lichter. Dit proces kan vrijwel onbeperkt wor­den herhaald.

Reageer