UV-verlichting

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

UV-verlichting

Deze week is er een uv-lamp van een zonnebank stuk gevallen. Hierbij is het gas vrij gekomen wat in de lamp zit (neon?).

Is dit schadelijk voor de mens bij inademing of aanraking? In hoeverre is dit schadelijk voor een zwangere vrouw en het ongeboren kind?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: UV-verlichting

In een UV-lamp zit meestal kwikdamp en dat is nogal giftig...

In de chemie wordt aan de hand van R en S zinnen (Risk en Safety) aangegeven hoe moet worden omgegaan met dit soort stoffen. Hieronder voolgen de R en S zinnen van kwik:

R23 Vergiftig bij inademing

R33 Gevaar voor cumulatieve effecten (ophoping in het lichaam)

R50/R53 Zeer vergiftig voor in het water levende organismen; kan in het aquatisch milieu op lange termijn schadelijke effecten veroorzaken (niet echt van toepassing)

S7 In goed gesloten verpakking bewaren

S45 Ingeval van ongeval of indien met zich onwel voelt, onmiddellijk een arts raadplegen (indien mogelijk hem dit etiket tonen)

S60 Deze stof en/of de verpakking als gevaarlijk afval afvoeren

S61 Voorkom lozing in het milieu. Vraag om speciale instructies/veiligheidskaart

In hoeverre dit opgaat voor de lampen in jou zonnebank zal je eerst uit moeten zoeken, maar ik zou je adviseren om snel een dokter raad te plegen!

Berichten: 337

Re: UV-verlichting

het gas wat gebruikt wordt in uv-lampen, xenon, is niet schadelijk voor de gezondheid.

in een uv-buis schijnt slechts een aantal milligram aan kwik aanwezig te zijn, maar neem geen risico met een ongeboren kindje!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: UV-verlichting

Gideon schreef: het gas wat gebruikt wordt in uv-lampen, xenon, is niet schadelijk voor de gezondheid.

in een uv-buis schijnt slechts een aantal milligram aan kwik aanwezig te zijn, maar neem geen risico met een ongeboren kindje!
Het klopt wat Gideon zegt, in de meeste lampen zit tegenwoordig xenon en soms in combinatie met kwik, maar dit hangt wel redelijk af van de ouderdom van de lampen. Raadpleeg daarom de papieren bij de lamp en eventueel de producent.

Ook bij xenon: "S45 Ingeval van ongeval of indien met zich onwel voelt, onmiddellijk een arts raadplegen (indien mogelijk hem dit etiket tonen)"

Berichten: 1

Re: UV-verlichting

mijn dochtertje van 7 en haar vriendinnetje waren aan het spelen op de kamer waar mijn zonnehemel staat later op de dag merkte ik dat ze een lamp van de hemel hebben gebroken allemaal kleine stukjes glas en van dat witte stof op de grond nu hebben ze omdat ze zo waren geschrokken gebrobeerd het een beetje op te ruimen met hun handen

nu ben ik hier verschikkelijk van geschokken omdat ik zo bang ben dat het schadelijk voor hun gezondheid kan zijn wie weet hier wat over

een bezorgde moeder

Berichten: 3.145

Re: UV-verlichting

Dat witte poeder kan niet zo heel veel kwaad, maar in die lamp kan (zoals al eerder gemeld) een kleine hoeveelheid kwik zitten. De hoeveelheid is zo klein dat je het niet kunt zien, maar dat is juist het vervelende er van. Het gas zelf (xenon) is niet gevaarlijk. Als je daar veel van inademt, dan word je suf, maar de hoeveelheid in zo'n buis is klein t.o.v. de hoeveelheid lucht in de kamer, bovendien zit er van nature ook een beetje xenon in de lucht.

Ik zou proberen te achterhalen bij de fabricant/leverancier, of er in die buis kwik zit. Dat is eigenlijk het enige in zo'n buis, wat zorgelijk is.

Berichten: 43

Re: UV-verlichting

woelen schreef: Dat witte poeder kan niet zo heel veel kwaad, maar in die lamp kan (zoals al eerder gemeld) een kleine hoeveelheid kwik zitten. De hoeveelheid is zo klein dat je het niet kunt zien, maar dat is juist het vervelende er van. Het gas zelf (xenon) is niet gevaarlijk. Als je daar veel van inademt, dan word je suf, maar de hoeveelheid in zo'n buis is klein t.o.v. de hoeveelheid lucht in de kamer, bovendien zit er van nature ook een beetje xenon in de lucht.

Ik zou proberen te achterhalen bij de fabricant/leverancier, of er in die buis kwik zit. Dat is eigenlijk het enige in zo'n buis, wat zorgelijk is.
ik ben nog geen kwikvrije TL lamp tegengekomen hoor 8-)

reken er maar op dat er kwik in zit, en dat zal varieren tussen 5-10 mg (Osram, Philips) - Tot tientallen milligrammen vooral bij chinese producenten en oudere lampen.

Het verschil ligt dan in of de UV lamp kort daarvoor brandde. Bij het branden komt er meer kwik in de dampfase, en komt vrij als de lamp breekt. Toch gaat het hier om stabiel kwik, en je gaat er echt niet dood van als je dat een keer binnen krijgt.

Als de lamp niet heeft gebrandt, ligt het kwik gewoon op de wand, en natuurlijk verdampt het aan de lucht, maar dat gaat erg langzaam. Dus opvegen en opruimen en je krijgt het niet binnen. Wel bij het chemisch afval!

vulgassen zijn niet gevaarlijk en erg vluchtig. UV lampen zijn bovendien lagedruk lampen dus er komt bijna niks vrij als de lamp breekt. Dat witte poeder is fluorescentiepoeder dat de slechte UV stralen tegenhoudt. Niet opeten, maar verder ongevaarlijk.

Berichten: 1.122

Re: UV-verlichting

Toch gaat het hier om stabiel kwik
Wat is volgens jou het verschil tussen stabiel en onstabiel kwik??
Dat witte poeder is fluorescentiepoeder dat de slechte UV stralen tegenhoudt
Dat klinkt in mijn oren niet helemaal juist.

In de `fluorescerende witte laag´ wordt de ultraviolette straling (als gevolg van de gasontlading van argon/ krypton en kwik) omgezet in zichtbaar/wit licht. Zonder die witte laag heb je een fluorescerende disco-lamp... 8-)

Berichten: 43

Re: UV-verlichting

bteunissen schreef: Dat klinkt in mijn oren niet helemaal juist.

In de `fluorescerende witte laag´ wordt de ultraviolette straling (als gevolg van de gasontlading van argon/ krypton en kwik) omgezet in zichtbaar/wit licht. Zonder die witte laag heb je een fluorescerende disco-lamp
bij lampen gaat het om metallisch kwik, en is pas gevaarlijk als het wordt omgezet in een organische kwikverbinding, anders kun je het zelfs drinken en je poept het gewoon weer uit. Dampspanning is erg laag, en als het even stil ligt komt er een oxidatie laagje over en dat is het vrijwel niet gevaarlijk meer.

Als je kwikdamp inademt verlaat het je lichaam alleen niet meer als het geoxideerd wordt (door je longen). Maar je moet er echt met je neus vlak bovenop gaan zitten wil je dat binnen krijgen.

Wat je opmerking betreft over het flu-poeder heb je met normale lampen gelijk, maar we hebben het hier over UV-lampen. Bij UV lampen worden bepaalde UV-stralen wel doorgelaten, anders wordt je ook niet bruin he :)

Zonder flu-laag kun je er bacterien mee bestrijden 8-)

Berichten: 173

Re: UV-verlichting

Voor de zekerheid mischien even het huis goed doorluchten.

Berichten: 2.035

Re: UV-verlichting

bij lampen gaat het om metallisch kwik, en is pas gevaarlijk als het wordt omgezet in een organische kwikverbinding, anders kun je het zelfs drinken en je poept het gewoon weer uit.
Niet waar: metalllisch kwik is wel degelijk giftig 8-)

Dat deze giftigheid in geen verhouding staat tot de giftigheid van (organische) kwik-verbindingen is een ander verhaal.....

Berichten: 43

Re: UV-verlichting

Misschien trek je het nu in een andere context? Anders graag onderbouwing. Het is wetenschappelijk onderzocht dat dit (tot op zekere hoogte) geen effect op je lichaam heeft. Maar ik ben benieuwd. Gevaarlijk is bovendien iets anders dan giftig.....

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: UV-verlichting

Volgens mij is metallisch kwik in dampvorm schadelijk, zij het zeer beperkt. Niet voor niets probeert men amalgaam gebitsvullingen te vervangen.

Het inslikken van metallisch kwik heeft nog minder effect, omdat maagzuur dit niet aantast. Ik weet alleen niet of het je lichaam via de normale weg verlaat.

Kwikionen zijn echter wel giftig.

Marjanne

Berichten: 2.035

Re: UV-verlichting

bij lampen gaat het om metallisch kwik, en is pas gevaarlijk als het wordt omgezet in een organische kwikverbinding, anders kun je het zelfs drinken en je poept het gewoon weer uit.
Hier lijkt me maar EEN context mogelijk: jij beweert dat je metallisch kwik zonder schade kan drinken, en dat is een gevaarlijke simplificatie! Onderbouwing voor het feit dat metallisch kwik "niet gevaarlijk" is zie ik ook bij jou nergens, dus ik vind het niet zo redelijk om dat dan van anderen te gaan verlangen, maar goed...

Metallisch kwik wordt inderdaad (zie Marjanne's post) nauwelijks aangetast door maagzuur, je poept het meeste ook weer onveranderd uit, maar het gevaar zit hem dan ook niet in het metallische kwik zelf, maar in de kwikdamp die het afgeeft... deze kan wel degelijk reageren tot kwik-verbindingen, en komt bovendien voor een deel in het bloed terecht (bron: Hazardous Substances Data Bank). Deze route (via de damp) is dus eigenlijk DE oorzaak van alle acute giftigheidsverschijnselen van (metallisch) kwik! 8-)

ps: de giftige kwikionen die Marjanne noemt komen ook al voort uit deze route (oxidatie van kwikdamp)....

Berichten: 43

Re: UV-verlichting

Tja, en die is dermate laag dat je er vrijwel geen schade van ondervindt. Het ligt in 't perpectief van waaruit je 't bekijkt. En er staat niet voor niets: tot op zekere hoogte. En er staat niet voor niets: gevaarlijk ipv giftig.

Je redenering lijkt me verder logisch maar ook bangmakend. De context was: Moet deze dame zich zorgen maken of niet!

Reageer